Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Despre bucuriile unui sfert de veac

Festivalul Internațional de Teatru Clasic de la Arad sau

Despre bucuriile unui sfert de veac

Luni, 18 noiembrie 2019, s-a încheiat cea de-a 25-a ediție - aniversară - a Festivalului Internațional de Teatru Clasic de la Arad, cu aplauze pentru cea mai recentă producție a Teatrului Excelsior din București, musicalul „Familia Addams", în regia şi coregrafia lui Răzvan Mazilu. Am sărbătorit împreună un sfert de secol de Festival. Un Festival pe care îl dedicăm Publicului nostru!

 La ediție aniversară e nevoie, poate, mai mult decât oricând, de cifre care pot ilustra amploarea și reușita evenimentului. A fost o ediție maraton, care s-a prelungit pe durata a 10 zile, în care s-au jucat 18 spectacole, iar pe cele două scene ale Teatrului „Ioan Slavici" au păşit, prin intermediul creaţiilor, peste 200 de artiști. George Mihăiță, Marcel Iureș, Rodica Mandache, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, Cristi Juncu, Răzvan Mazilu, Ada Milea, Florin Piersic Jr. sunt doar câţiva dintre ei...
Au fost 10 zile de sărbătoare în care publicul arădean a umplut sălile de spectacol bucurându-se de poveștile clasice spuse cu umor, pe un ton serios sau pe acorduri muzicale. A fost o ediție în care teatrul de calitate, performanța, dar și bucuriile oneste au fost cuvintele de ordine.  
Dovadă celor enumerate stau și cuvintele criticului de teatru Mircea Morariu: „Festivalul de Teatru Clasic Arad, care a dobândit în timp și o deschidere internaţională, a ajuns la cea de-a XXV-a ediţie. Ceea ce înseamnă că, lucru nu prea întâlnit în lumea românească atât de deschisă capriciilor şi nestatorniciei, a avut parte de o periodicitate absolut riguroasă. A mai avut parte respectivul Festival şi de câţiva selecţioneri destoinici. Primul a fost regretatul critic Victor Parhon. I-au urmat Ion Parhon, Oana Stoica şi Maria Zărnescu. Încă un fapt demn de semnalat. Cu toţii au garantat seriozitatea şi rigoarea selecţiei, interesată deopotrivă atât de calitate cât şi de apetitul publicului, iar marea lor majoritate au avut şansa de a întocmi un proiect pe termen relativ lung fiindcă l-au gestionat câteva ediţii la rând".
În afara poveștii, așa a arătat Festivalul Internațional de Teatru Clasic, Arad, 2019:
10 zile de festival.
12 spectacole parte din selecția oficială: Căsătoria, de N.V. Gogol, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul „Toma Caragiu" Ploiești; Colivia cu nebune, de Jean Poiret, în românește de Adrian Solomon, dramaturgia Adrian Nicolae, versiunea scenică și direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis, București; Familia Addams, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu, Teatrul Excelsior, București; Fata morgana, de Dumitru Solomon, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Dramaturgilor Români, București; Legături primejdioase, de Christopher Hampton, regia Cristi Juncu, Teatrul Mic, București; Mihăiță. Reconstituirea unei vieți. One-man show cu George Mihăiță, Teatrul de Comedie, București; Moș Nichifor, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT, București; Nouă piese de teatru remixate. Concert one-man show cu Alex Ștefănescu, unteatru, București; Nunta lui Krecinski, după A.V. Suhovo-Kobîlin, regia Mihai Bendeac, Teatrul de Comedie, București; Salba dracului, după texte de Vasile Alecsandri, regia și scenografia Alexandru Dabija, Teatrul Dramatic „Fani Tardini" Galați; Scufița verde, de Claudiu Sfirschi Lăudat, regia Ștefan Lupu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici" Arad;  Steaua fără nume, un spectacol nonverbal după piesa lui Mihail Sebastian, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul Tineretului, Piatra Neamț.
2 spectacol invitate din străinătate: Cum vă place, de William Shakespeare, regia Nikita Milivojevic, coproducție Teatrul Național Niš și Teatrul din Kruševac (Serbia); Jocuri în castel, de Ferenc Molnár, regia Méhes László, Teatrul Național Pécs (Ungaria).
3 spectacole-eveniment invitate în festival: Duo balet, susținut de Monica Fotescu și Javier Cacheiro Aleman (prim-solişti), Opera din Dortmund, Germania; Fragmente din spectacolul commedia dell'arte Un'Anima, textul și scenariul colectiv și The Crown / Coroana, scenariu colectiv bazat pe texte de William Shakespeare şi Christopher Marlowe. Spectacole ale clasei prof. univ. dr. habil. Miklós Bács, lect. asoc. Irina Wintze, asist. dr. Camelia Curuțiu-Zoicaș, Tudor Lucanu, Ciprian Scurtea. Producător: Facultatea de Teatru şi Film, Universitatea „Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca.
1 concert: susţinut de Cári Tibor, alături de Carmen Păulescu, Mariana Radu, Vlad Colar, Szabo J. Attila, Borbély B. Emília, Magyari Etelka, Molnos András Csaba, Kiss Attila, la aniversarea celor 15 ani de la lansarea proiectului Muzica Teatrului.
7 companii din Bucureşti au prezentat spectacole pe scena Festivalului: Teatrul ACT, Teatrul de Comedie, Teatrul Dramaturgilor Români, Teatru Excelsior, Teatrul Metropolis, Teatrul Mic, unteatru.
3 companii din țară au fost prezente la Arad pe parcursul celor 10 zile: Teatrul „Fani Tardini" Galați, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, Teatrul „Toma Caragiu" Ploiești.
1 spectacol prezentat în premieră, pe scena FITCA: Scufița verde, de Claudiu Sfirschi Lăudat, regia Ștefan Lupu, scenografia Adrian Damian, costumele Bianca Ilonca și Veronica Tamaș, producție a Teatrului Clasic „Ioan Slavici" Arad.
11 regizori prezenţi în Festivalul nostru: Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, Cristi Juncu, Răzvan Mazilu, Alexandru Mâzgăreanu, Ștefan Lupu, Mihai Bendeac, Méhes László, Nikita Milivojević.
aproximativ 8.000 de spectatori prezenţi la FITCA în cele 10 zile de festival.
35 de voluntari.
41 de oameni în echipa de organizare.
...și mii de bucurii, zâmbete, aplauze.
Mulțumim tuturor pentru întâlnirile din Festivalul arădean și să ne regăsim cu aceeași poftă de teatru anul viitor!  
(B.P.)

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 09:47:47 Ora standard a Europei de Est