Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cea de-a XII-a ediție a proiectului educativ „Câştigă-ţi un prieten special”

Joi, la Sala Sporturilor ,,Antonio Alexe” , s-a desfășurat

Cea de-a XII-a ediție a proiectului educativ „Câştigă-ţi un prieten special”

Proiectul educativ „Câştigă-ţi un prieten special", coordonat de Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Oradea a fost introdus în urma evaluării MEN în CAERI 2019, poziția 333, domeniul sportiv-turistic.

Proiectul se derulează în perioada martie - noiembrie 2019 şi cuprinde două competiţii regionale Special Olympics, organizate la Oradea cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Bihor și al Fundației Special Olympics România. Prima etapă s-a desfășurat în 23 mai; este vorba despre Competiţia Regională de Fotbal Special Olympics, abilităţi individuale, iar cea de-a doua a avut loc joi, 21 noiembrie: Competiţia Regională de Baschet Special Olympics, abilităţi individuale, cu participarea a 24 de delegaţii (formate din câte 3-6 copii/tineri cu cerinţe educative speciale, însoțiți de 2-4 profesori antrenori/coordonatori, în total 118 competitori și 50 de profesori însoțitori din nouă județe: Bihor, Cluj, Arad, Bistrița-Năsăud, Satu Mare, Sălaj, Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara. E vorba despre: Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Oradea, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă ,,Orizont"  Oradea, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă ,,Orizont" (structura Tileagd), Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă ,,Cristal" Oradea, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă ,,Bonitas" Oradea, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Popești, Lic. Tehnologic Special Nr.1, Oradea, Lic. Tehnologic Special Nr.1 (structura Salonta), Asociaţia Down Oradea, Asociația C.E.S. Oradea, Școala Gimnazială  ,,Aurel Pop" din Oșorhei, Liceul Teoretic ,,Nicolae Jiga" din Tinca, Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu" Oradea, Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Cluj-Napoca, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă  ,,Speranța" Zalău, Complexul de Servicii Sociale Jibou, Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă ,,Rudolf Steiner" Hunedoara, Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă ,,Rudolf Steiner" Hunedoara  (structura Lupeni), Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Constantin Pufan" Timișoara, Liceul Special „Sf. Maria" Arad, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Arad, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Satu Mare, Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Aurora" Reșița și Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Bistrița.
„Vreau să câştig! Dar dacă nu pot câştiga, vreau să fiu brav în încercarea mea!"
Manifestarea a fost deschisă de directorul Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea, doamna prof. Teodora Pantazi, care a salutat și a urat mult succes participanților. Au rostit alocuțiuni în care au salutat participanții urându-le succes, trei dintre reprezentanții partenerilor: domnul prof. dr. Claudiu Damian, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, domnul Petruț Drăgan, director executiv al Direcției Județene pentru Sport și Tineret și domnul prof. Dan Peter, director al Palatului Copiilor și Elevilor Oradea. Un salut artistic ne-a adresat și trupa de majorete a Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea. Delegațiile și-au făcut intrarea în arenă pe melodia ,,We are the champions"; astfel, cele 24 de echipaje au făcut un tur de onoare, însoțiți de studenții de la kinetoterapie, purtând pancadele celor nouă județe partenere în cadrul proiectului. Darius a rostit jurământul Special Olympics: „Vreau să câştig! Dar dacă nu pot câştiga, vreau să fiu brav în încercarea mea!" Au urmat câteva exerciții ritmice de încălzire, după care au început probele de concurs: aruncarea la coș și driblingul cu mingea, probe de abilități individuale pentru elevii cu competențe motrice scăzute.
Pentru că de fiecare dată la aceste competiții toți participanții sunt câștigători, cu toții au fost recompensați cu diplome, medalii și mici surprize dulci, cu sprijinul sponsorilor: S.C.Treira S.R.L., Carrefour Oradea, dl. Narcis Tomescu, Intreprinderea Individuală Drugaci Florin Marius.
La premiere, alături de doamnele directori Teodora Pantazi și Silvia Ficuț, au fost prezenți: doamna prof. Carmen Ilisie, inspector școlar pentru învățământul special și integrat, domnul prof. Călin Hoțupan, inspector școlar de educație fizică și sport, domnul prof. Horea Abrudan, inspector școlar pentru managementul resurselor umane, precum și domnul prof. univ. dr. Vasile Marcu, de la Universitatea din Oradea, care au dat o mână de ajutor la înmânarea diplomelor și medaliilor.
,,Amfitrionii" evenimentului (așa cum i-a numit doamna director) au fost: prof. psihopedagog Alina Cardoș de la C.S.E.I. Nr. 1 Oradea și prof. de educație fizică și sport Alin Vașadi, de la Școala Gimnazială ,,Aurel Pop" Oșorhei, alături de mascota Leone, alias Anca Tirla, prof. educator la C.S.E.I. Nr. 1 Oradea, care a întreținut atmosfera.
Felicitări participanților, partenerilor și sponsorilor, echipei de proiect, în frunte cu domnul prof. kinetoterapeut Adrian Omuț, coordonatorul de proiect și neobositul și iscusitul director, doamna  prof. Pantazi Teodora.
Moise-Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (45 de poze) în Galeria foto: Cea de-a XII-a ediție a proiectului educativ „Câştigă-ţi un prieten special”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:25:23 Ora standard a Europei de Est