Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prezentarea: ,,Indonesia Outlook: an update from the region”

Excelența Sa Muhammad Amhar Azeth, ambasadorul Indoneziei, a susținut, miercuri, la Universitatea Agora

Prezentarea: ,,Indonesia Outlook: an update from the region”

Miercuri, 18 decembrie 2019, Excelența Sa Muhammad Amhar Azeth, ambasadorul Indoneziei pentru România și Republica Moldova, a fost invitat la Universitatea Agora să susțină prezentarea ,,Indonesia Outlook: an update from the region".

La sosire, potrivit obiceiului, înaltul oaspete a fost primit cu pâine și cu sare, dar și cu colinde, fiind vremea colindelor; grupul vocal ,,Mugurași" de pe Barcău, coordonat de doamna prof. Emilia Șugar Borza, ne-a încântat cu un buchet de colinde tradiționale românești. Excelența Sa Muhammad Amhar Azeth a semnat în Cartea de onoare a Universității Agora, după care, în Aula Albastră, a susținut lectura invitată ,,Indonesia Outlook: an update from the region".
,,Scopul misiunii mele în România este să reiau și să dezvolt bunele relații dintre țările noastre"
Așa după cum aveam să aflăm din cuvântul domnului rector, prof. univ. dr. habil. Ioan Dzițac, între anii 2015-2019, informaticieni din Indonezia, de la Telkom University, Institute of Technology și University of Indonesia, au publicat șase articole în revista ISI a Universității Agora, ,,International Journal of Computers Communications & Control".
Pornind de la acest precedent, Ambasada Republicii Indonezia la București, care are printre obiectivele sale diplomatice și stabilirea de colaborări cu România în domeniul cercetării și învățământului superior, a propus domnului rector o colaborare cu Universitatea Agora din Oradea.
Domnul ambasador a fost însoțit, la Oradea, de trei diplomați din cadrul Ambasadei, de Doamna Inggrid Rosalina, consilier, secția economică, Doamna Regia Mutiara Rozuah, secretar II pentru media, învățământ și afaceri social-culturale, și de Domnul Martin Soeprijadi Diauw, membru al echipei, responsabil cu informațiile și afacerile social-culturale.
Din prezentarea Excelenței Sale, am aflat despre bunele relații care au existat între România și Indonezia, oficiate în anul 1950, despre importurile și exporturile care s-au dezvoltat între cele două țări, ,,până în 1985, când situația politică globală s-a schimbat și când viziunile politice externe au fost diferite, a precizat Domnul ambasador. Scopul misiunii mele în România este să reiau și să dezvolt bunele relații dintre țările noastre, așa încât fiecare țară să profite la maximum de pe urma acestor relații, Indonezia fiind a patra țară din lume ca număr de locuitori și a 16 putere economică din lume (...). În domeniul învățământului, avem 4.500 de universități, iar patru dintre ele ocupă locurile: 518, 618, 660 și respectiv 676 în lume. Indonezia a oferit invitații și burse pentru studenții români pentru a studia în Indonezia. De asemenea, foarte mulți studenți din Indonezia sunt invitați să studieze în România (...). De un an și jumătate, de când am venit în România ca ambasador, am făcut cunoscută Indonezia în câteva universități din România. Ieri (marți - n.n.), am inaugurat colțul cultural indonezian în cadrul Universității
,,Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, iar Doamna Inggrid Rosalina a făcut același lucru cu câteva luni înainte în Republica Moldova. Am recomandat Guvernului Indoneziei să invite și în anul 2020 rectori și studenți în Indonezia. În acest sens, vă rugăm să ne dați o scrisoare de intenție să știm când, în ce perioadă, este potrivit ca un membru al conducerii Universității Agora și un student să poată călători în Indonezia. Dimineața, iau micul dejun în Oradea, iar seara iau cina în Indonezia", a conchis Excelența Sa Muhammad Amhar Azeth, ambasadorul Indoneziei.
Moise-Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (57 de poze) în Galeria foto: Prezentarea: ,,Indonesia Outlook: an update from the region”.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:21:39 Ora standard a Europei de Est