Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

A fost odată ,,Crișana tineret” (și colaboratorul nr. 445)

20 ianuarie 1994 - 25 iunie 2003

A fost odată ,,Crișana tineret” (și colaboratorul nr. 445)

Dascăl fiind și lucrând la ziarul ,,Crișana", mi-am propus să sprijin învățământul din afară, promovându-i imaginea prin articole și mai apoi prin intermediul unei rubricii (devenite în timp pagină), de suflet, pe care o doream să apară în fiecare număr de ziar. Așa s-a născut și a apărut pentru prima oară în 20 ianuarie 1994 rubrica ,,Crișana tineret", cu ajutorul redactorului-șef de atunci Petru Șandor, cu primii săi colaboratori: Fofiu Larisa, Coste Ramona și Pituț Mioara (la ora respectivă, eleve la Liceul ,,E. Gojdu" din Oradea).

Iar rubrica se deschidea așa: În loc de motto: Cuvânt înainte, către cititori: ,,Cei ce sunteți tineri, sau cei ce se simt (și vor să rămână) tineri să citească rubrica de față, ceilalți... numai dacă aveți timp, răbdare și plăcere"! Ce conținea prima rubrică? De-ale lui Bulă, Tineri ,,obosiți" din tramvaie (epigramă), Topul liceenilor (top 5 de muzică ușoară), Concurs 5x5/ Nr.1 (concurs cu premii, constând în cinci întrebări de cultură generală), Directe și indirecte (Sunt unii care, dacă nu mușcă, turbează.), ,,Perle"... școlare (Cei doi se întâlnesc sub salcâmul din strofa întâi. Ancorați odată harta aia! O porți de dragul Cocii-Cola?). Și în săptămânalul Crișana Plus (cu Miron Blaga, redactor-șef adjunct), aveam să apărem, de 14 ori, cu o rubrică (pagină) ,,Tineri pentru tineri", în perioada 20 mai - 19 august 1994. Iată ce scriam (eu, Moise Ovidiu Dan) într-un articol (retrospectivă) publicat în Crișana Plus la sărbătorirea numărului 50. ,,Pe 20 mai'94 apărea în ,,Crișana Plus" prima pagină de tineret, intitulată ,,Tineri pentru tineri". Cei 141 de colaboratori ai ,,Crișanei tineret" aveau de-acum posibilitatea să iasă din cei 18 cicero (de fiecare zi)... În pagină, ei se simțeau (parcă) mai în largul lor și vedeam cum creșteau ,,ale lor aripe". Ovidiu Pop a plecat ,,de la iubire"... Claudia Pusta s-a interesat de petrecerea timpului liber... Nicoleta Lucuș a privit prin ungherele sufletului și a scos la lumină imagini și ființe dragi, iar Remus Sebeștean a descoperit că în Oradea a luat ființă Asociația ,,Nobel for Michael"; numai Cristian Țenț (se) declara ,,Singur în Neverland"?
Apropo de numărul de colaboratori ai ,,Crișanei tineret", potrivit catalogului, pe care l-am consultat astăzi (duminică, 12 ianuarie 2020), în data de 25 iunie 2003, consemnam debutul la rubrică a Alinei Ghelan (de la Facultatea de Jurnalism), care a semnat în rubrica (pagina) ,,Crișana tineret" nr. 2.293 (din 25 iunie 2003), fiind cel de-al 1.269-lea colaborator...
Colaboratorul nr. 445 s-a înălțat la ceruri!
Am scris toate acestea, ,,provocat" ieri (sâmbătă, 11 ianuarie 2020) de înălțarea la ceruri a colaboratorului nr. 445, Iftimie Carmen (care a debutat la ,,Crișana tineret" în 31 ianuarie 1996, în rubrica cu nr. 476, alături de Florea Daciana, colega sa de clasă de la Lic. ,,Mihai Eminescu" și Șandor Florin-Marius de la Grupul Școlar ,,Alexandru Roman" din Aleșd. Toți trei au debutat în ,,Cr. t." nr. 476 din 31.01. 1996...
Întâlnirea din taină
În intervenția pe care am avut-o pe Facebook la însemnările Dacianei Florea (din Londra), aveam să lansăm (subtil) o ,,provocare": întâlnirea din taină la evenimentul nefericit la care aveam să participăm sâmbătă, 11 ianuarie 2020, ora 14.00, la Capela Hașaș, când aveam să ne luăm rămas bun de la Carmen Lucica Iftimie (Țirban), plecată dintre noi pentru totdeauna, la vârsta de 41 de ani...
A fost mult tineret, dar și multă jale, ieri!
Felicitări dascălilor cu suflet mare de la Facultatea de Științe, Colegiul Național ,,Onisifor Ghibu" și Liceul cu Program Sportiv ,,Bihorul", două școli la care Carmen a predat în calitate de profesor de engleză și franceză, care au fost prezenți în număr mare, foștilor săi elevi, care au venit să o conducă la plecare, prieteni ai săi și colaboratori ai ,,Crișanei tineret" (Claudia-Violeta Iftimie, Aurelia Filip, Claudiu Toia, Alina Neamțu, Diana Țirban, Kovacs Gabriel... și mulți alții pe care nu am reușit să-i reperăm, dar nici nu ne-am propus, în atari condiții), Daciana Florea, buna sa prietenă, fiind la Londra, s-a exprimat pe Facebook.
,,S-a stins prea devreme flacăra unei lumânări care mai trebuia să lumineze încă"
,,Moartea putea zăbovi încă mult și bine (spunea unul din preoții slujitori), dar omul nu-i stăpân pe duhul său de viață ca să-l poată opri, cum nu este stăpân nici pe ziua morții sale. Și-n această luptă nu încape amânare. Firesc, stăm și ne întrebăm: oare există destin? Prea multe întâmplări și cazuri par a ne răspunde că da! Dumnezeu știe. Noi una știm: că viața ni s-a dat ca s-o trăim, așa cum spune George Coșbuc într-o poezie de-a sa. Cât? Asta hotărăște Dumnezeu. Noi una știm: că oricum am călători în acest tren al vieții, pentru că viața a fost asemănată cu o călătorie, este un perpetuum mobile care ne poartă pe cărările vieții, iar timpul, doar un vehicul. Și oricum am călători, la un moment dat trebuie să coborâm. Fiecare coboară într-o gară sau într-o stație destinată lui. Și adormita întru Domnul, Carmen, a coborât. Dar mult prea devreme a coborât din acest tren al vieții...
,,În asemenea momente, plânsul nu este o slăbiciune, este graiul inimii"
Inimile multora plâng acum și ochii multora varsă lacrimi. Și să știți că în asemenea momente, plânsul nu este o slăbiciune, este graiul inimii. Pentru că dacă ne-am asculta inimile, am vedea că ele vorbesc despre acea persoană, dragă nouă, tuturor. Despre omul frumos, cum ar spune Dan Puric într-o carte a sa, cu același titlu, ,,omul frumos, spunea el, îți persistă în suflet ca o icoană vie, o viață întreagă". Așa ne va rămâne și nouă în suflet Carmen, ca o icoană vie, mereu acolo în sufletele noastre", spunea atât de frumos și de emoționant părintele (duhovnicul lui Carmen).
După un asemenea ,,periplu" sufletesc, făcut alături de distinsul părinte, cuvintele noastre nu-și mai au rostul.
Dumnezeu să o ierte pe CARMEN și să-i facă parte de un loc în Împărăția Sa, alături de aleșii Săi!
Moise-Ovidiu Dan
P.S. Am primit o poză-surpriză de la Simi-Simi. Poza cu tortul ..Crisanei tineret". Mulțumim, Simi!

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 12:40:38 Ora standard a Europei de Est