Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Împreună, vom reuși mai bine!”

Un nou proiect educațional

„Împreună, vom reuși mai bine!”

Există la nivelul școlilor speciale din Oradea o politică educațională constantă de socializare a copiilor cu cerințe educative speciale (CES) și de conștientizare a comunității de faptul că acești copii au nevoie de înțelegerea și ajutorul nostru. Ei nu ai nicio vină că s-au născut astfel și că soarta le-a fost nefavorabilă.

 La Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 2 din Oradea a debutat, ieri (joi, 12 februarie 2009), un nou proiect educațional, intitulat „Împreună, vom reuși mai bine”, în parteneriat cu Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida” din Oradea.
 Învățătoarea educator Viorica Bondar, inițiatorul proiectului, și prof. Liana Coroianu, coordonator de proiect din partea colegiului „Dimitrie Leonida”, și-au propus să desfășoare, lunar, activități educative comune timp de mai bine de un an pentru socializarea unui număr de 15 copii cu CES, având alături 19 liceeni voluntari din clasele a X-a A și D, de la colegiul tehnic partener.
 „Ei sunt fericiți în lumea lor”
 La activitatea de debut, s-a urmărit cunoașterea reciprocă a partenerilor și o   primă activitate de creație, un joc de construcție din cuburi și piese lego. Inițiatorul proiectului, înv. ed. Viorica Bondar, a prezentat scopul, obiectivele, agenda proiectului și colaboratorii (înv. ed. Ana Pantea, Ileana Fraciuc și inst. Ioan Torje), iar directorul adjunct, prof. Adriana Ficuț, și-a manifestat deplina aprobare și convingerea că și acest proiect va contribui la dezvoltarea comportamentului social al elevilor cu CES, pe de o parte, și la creșterea toleranței elevilor de liceu față de copiii cu dizabilități, de cealaltă parte. Cunoscându-i pe voluntari, directorul colegiului, prof. Georgeta Sadovenu, este ferm convins că obiectivele proiectului vor fi realizate cu succes, reușindu-se astfel sensibilizarea reciprocă a partenerilor și o bună colaborare educațională.
 „Prin implicarea voluntarilor în activități de socializare, de divertisment și de terapie ocupațională, dorim să schimbăm viziunea comunității asupra problemelor legate de copiii cu dizabilități. Pentru susținerea procesului de integrare socială și dezvoltare educațională a copiilor cu CES, vom încuraja elevii de liceu să se dedice activităților desfășurate cu copiii cu dizabilități nu doar în cadrul proiectelor, ci și după terminarea acestora”, a ținut să sublinieze prof. Liana Coroiu.
 La următoarea activitate, se vor confecționa mărțișoare pe care liceenii vor încerca să le valorifice în vederea realizării unor fonduri necesare pentru organizarea de excursii în cadrul proiectului. (Ov. D.)  

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:06 Ora standard a Europei de Est