Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lecturi școlare integrate în Teatrul de animație

Despre proiectul

Lecturi școlare integrate în Teatrul de animație

Asociația Teatrul de Copii anunță oficial lansarea proiectului Lecturi școlare integrate în Teatrul de animație, proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) , în cadrul sesiunii I/2020 a proiectelor culturale, aria Educație prin cultură.

Proiectul Lecturi școlare integrate în Teatrul de animație își propune să vină în sprijinul adolescenților defavorizați cultural, social și etnic, care se pregătesc pentru susținerea examenului de Bacalaureat, prin realizarea unei lecturi performative după romanul Moromeții de Marin Preda, utilizând mijloace artistice inovatoare: limbajul teatrului de animație, multimedia, muzică live, workshop dedicat și sesiuni de Q&A. Proiectul se adresează adolescenților din mediul rural din județele Bihor, Satu Mare și Sălaj, minorilor instituționalizați din centrele de plasament din Bihor și elevilor români din Gyula, Ungaria.
Obiectivele proiectului nostru sunt: promovarea egalității de șanse la educație; promovarea toleranței și diversității prin incluziune; suscitarea interesului spre lectură; facilitarea accesului la mesajul operei literare studiate prin adaptarea limbajului teatral la stilul de receptare cu care publicul tânăr este obișnuit; promovarea artei teatrale ca metodă informală de educație.
Activitățile principale ale proiectului nostru sunt: realizarea dramatizării după romanul Moromeții de către studenții masteranzi ai specializării Dramaturgie din cadrul Universității de Arte din Târgu Mureș; realizarea unor obiecte specifice teatrului de animație și a unor elemente de decor de către studenții specializării Scenografie din cadrul Universității de Arte din Târgu Mureș; susținerea unui workshop cu minori instituționalizați,  în vederea realizării unui scurt performance filmat pe tema tradițiilor românești așa cum se regăsesc ele în Moromeții, moment artistic care va fi introdus prin intermediul videoproiecției în lectura performativă.  Workshopul va fi susținut de trainerul Nora Tiu, actriță și lect. univ. dr. în cadrul Universității Oradea.  Pentru realizarea lecturii performative cooptăm șapte actori profesioniști ai Teatrului ,,Regina Maria", alături de regizoarea Oana Leahu, prof. univ. dr. în cadrul Universității de Arte din Târgu Mureș, și de muzicienii Ovidiu Iloc și Andrada Ciupeiu care vor susține performance-ul prin muzică live.
Premiera va avea loc în luna mai, în Oradea, urmând ca în lunile mai și iunie deplasări în localitățile: Peștiș, Tinca, Marghita (Bihor), Carei (Satu Mare), Zalău (Sălaj), Gyula (Ungaria). Toate reprezentațiile vor fi oferite gratuit elevilor și vor fi urmate de sesiuni de întrebări și răspunsuri la care vor participa profesori de limba și literatura română. La finalul fiecărei sesiuni de discuții vor fi diseminate produsele proiectului: broșuri cu dramatizarea romanului Moromeții, tipărite la Editura Universității de Arte Târgu Mureș și DVD-uri cu secvențe din spectacol. Acestea vor fi împărțite profesorilor prezenți, cu scopul de a le oferi un suport didactic informal care poate fi folosit la catedră.
Ne bucurăm să avem alături de noi în acest proiect partenerii: Universitatea de Arte din Târgu Mureș, Teatrul ,,Regina Maria" Oradea, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecție a Copilului Bihor, Casa de Cultură Marghita, Primăria Orașului Aleșd, Primăria Comunei Tinca, Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău, Centrul Cultural Carei, Liceul ,,Nicolae Bălcescu" din Gyula.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:08:08 Ora standard a Europei de Est