Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă antepreşcolară

La Școala părinților

Dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă antepreşcolară

Prima întâlnire din acest an din cadrul programului ,,Şcoala părinţilor", a fost susţinută, aşa cum v-am obişnuit, de către un specialist.

De această dată tema abordată a fost „Dezvoltarea limbajului la copii" şi a fost susţinută de către psiholog Simona Hinţ.

Directorul D.A.S. Oradea, dna Arina Moş, a deschis întâlnirea: „Aşa cum am mai susţinut şi la ultimele întâlniri din cadrul acestui program, sunt onorată să am alături un număr atât de mare de părinţi responsabili, dornici să primească informaţii de la specialişti. Este extrem de important pentru noi ca acest parteneriat creşă - părinţi să fie unul constructiv, în beneficiul copiilor dumneavoastră, aceste întâlniri dorindu-ni-le să fie cât mai familiale. Vă mulţumim că ne-aţi ales, mulţumim pentru încrederea acordată".

Au fost prezentate etapele cronologice ale dezvoltării limbajului la copii, funcţiile acestuia precum şi tulburările de dezvoltare a limbajului.

Părinţii au aflat care sunt reperele în dezvoltarea limbajului la copiii cu vârsta între 1 și 3 ani și semnalele de alarmă care anunță probleme în dezvoltarea limbajului.

E important să petreceți cât mai mult timp cu copilul dumneavoastră, comunicând cu el din primele luni de viaţă, vorbindu-i, cântându-i, încurajându-l în imitarea sunetelor și gesturilor. Sunt câteva dintre metodele dezvăluite părinţilor în cadrul seminarului.

Copilului trebuie să îi vorbeşti clar, ca unui adult,  trebuie ascultat cu atenţie atunci când vorbeşte şi trebuie să-i acorzi timp pentru a-l lăsa să îţi spună ce doreşte.

De asemenea, părinţii au aflat ce au de făcut astfel încât să construiască o relaţie bună cu copiii, să-i disciplineze, să ofere o structură de comportament copiilor şi să îndeplinească activităţile dificile, în acelaşi timp, oferindu-le iubire şi afecţiune.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:17:13 Ora standard a Europei de Est