Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Apa este viață!

În cadrul proiectului Erasmus+ „Enviromental Awareness”,

Apa este viață!

Vineri, 28 februarie 2020, în cadrul proiectului Erasmus+ „Enviromental Awareness", la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir" Oradea, a demarat campania „Apa este viață!/ Water is Life!", organizată în colaborare cu Agenția pentru Protecția Mediului Bihor.

Elevii claselor a IV-a B și a IV-a C (învățătoare Tatiana Coșarcă și Doina Lung) au participat la activitatea susținută de reprezentantul A.P.M. Bihor, doamna dr. Dorina Radoveț, și de doamna director al unității, prof. dr. Viorica Popa, în calitate de manager al proiectului.
Elevii au urmărit cu atenție imaginile și explicațiile privind circuitul apei în natură, fiind impresionați de informațiile despre distrugerea resurselor naturale, poluarea apelor cu dejecții din industrie și deșeurile aruncate la întâmplare, poluarea atmosferei prin noxele mașinilor, fumul provenit din coșurile fabricilor, viețuitoarele moarte din apă. Copiii au enumerat măsuri eficiente pentru protejarea mediului, a apei în special, și modalități de economisire a acesteia. De asemenea, au propus strategii și acțiuni cu scopul de a proteja arealul animalelor de pe Planeta Albastră.
La finalul activității, doamna director Viorica Popa a adresat copiilor întrebări, pentru a evidenția importanța apei pentru viață, pentru toate ființele, pentru natură, pentru necesitățile omului, pentru păstrarea unui mediu curat, a unei ape sănătoase.
Aplauzele au reprezentat răspunsul de mulțumire al elevilor pentru această primă activitate din cadrul campaniei pentru conștientizarea importanței apei. Derulată în perioada 28 februarie-22 martie 2020, campania va cuprinde și alte activități de informare și responsabilizare, în care se vor implica atât elevii, cât și cadrele didactice din unitate.
Luni, la Sala Mare a Primăriei Oradea, debutul mobilității II
Luni, 2  martie 2020, la ora 9.00,  în Sala Mare a Primăriei Municipiului Oradea, tot școala noastră organizează o întâlnire la debutul mobilității II din cadrul proiectului Erasmus + „Environmental Awareness/ Conștientizarea asupra mediului", proiect implementat împreună cu parteneri din Italia, Polonia, Turcia și Spania.
Prof. Lung Doina

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:48 Ora standard a Europei de Est