Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Educația și învățarea despre energia solară

Desfășurarea primei mobilități din cadrul proiectului Erasmus +

Educația și învățarea despre energia solară

În perioada 23 - 26 februarie 2020, echipa Școlii Gimnaziale „Avram Iancu" din Oradea, alcătuită din profesori și elevi: d-na director, prof. dr. Gheorghina Bîrlădeanu și d-na prof. coordonator de proiect, Roxana Voicu, Andrei Haș, Andreea Măluțan-Cserna, Lorena Nirucz și Daria Oprea, toți în clasa a VIII-a, au participat la prima activitate din cadrul proiectului Erasmus+ ,,Solar power education and learning" („Educația și învățarea despre energia solară"), număr de referinţă 2019-1-BG01-KA229-062277_2, finanţat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. În activitatea transnaţională desfășurată în Italia au fost implicați elevi şi cadre didactice din ţările partenere în cadrul proiectului: Italia, România, Croația, Portugalia și Turcia, coordonator de proiect fiind şcoala din Bulgaria.

Schimbul de experiență din cadrul primei mobilități, care a implicat grupurile de elevi și profesori din cele șase țări, s-a desfăşurat în localitatea Amelia din regiunea Umbria a Italiei, la Școala „Istituto Omnicomprensivo Amelia". Acesta a avut ca temă introducerea partenerilor în subiectul proiectului și familiarizarea acestora cu importanța energiei solare ca alternativă regenerabilă.
Dintre rezultatele prevăzute, menționăm: formarea unei atitudini responsabile față de mediul înconjurător, identificarea diverselor tipuri de energie regenerabilă, obținerea unui nivel sporit de conștientizare în ceea ce privește energia solară, îmbunătățirea competențelor lingvistice, dezvoltarea abilităților de comunicare interumană și interculturală, precum și consolidarea sentimentului de cetățean european.
Evidențiem o parte din activitățile derulate: atelier introductiv despre soarele ca sursă de viață, studierea soarelui în literatură și în artă, prezentarea materialelor pregătite de către fiecare echipaj despre modul în care este utilizată energia solară în țara, respectiv în orașul lor, evoluția tehnologiei de producere a energiei solare, punându-se accent pe versatilitatea lor atât în ce privește uzul casnic cât și în ce privește uzul industrial, realizarea unui colaj cu fotografii ale soarelui în diferite anotimpuri și în diferite momente ale zilei, atelier de creare a unui logo al proiectului.
Desfășurarea acestor activități a favorizat dobândirea unor abilități practice care să-i pregătească pentru o viață independentă și să le formeze comportamente sensibile față de  protejarea mediului prin cunoașterea și aprecierea tehnologiilor moderne a producerii și utilizării sustenabile a energiei  solare.
Produsele create de către elevii școlilor partenere în proiect au fost  expuse. Elevii și-au prezentat produsele obţinute şi au dobândit o atitudine pozitivă față de ei înşişi și faţă de ceilalţi. Activităţile derulate în cadrul proiectului au drept scop creșterea stimei de sine a elevilor și a motivației, îmbunătățirea tehnicilor de muncă în echipă și a metodelor de reciclare și de utilizare a resurselor de energie, sporirea inventivității și a creativității.
Înainte de participarea la formare, elevii s-au pregătit din punct de vedere lingvistic, tematic și  cultural. Ei au învățat să utilizeze diferite aplicații online care le-au facilitat comunicarea cu ceilalți elevi implicați în proiect și au contribuit la formarea sentimentului de unitate și identitate europeană. Pe parcursul formării, au învățat să prețuiască mai mult mediul înconjurător, au identificat alternative ecologice și au învățat cum pot să le folosească în viața de zi cu zi.
Interacțiunea în cadrul grupurilor multiculturale, abilitatea de a concepe mesaje, postere, prezentări, lecțiile motivante și interactive despre resursele naturale/ regenerabile, utilizarea limbii engleze pentru comunicare și căutare de informații și lucrul în echipă sunt doar câteva dintre cuvintele cheie care descriu această mobilitate.
Echipa Școlii Gimnaziale ,,Avram Iancu" a reprezentat cu succes instituția, evidențiindu-se prin comportament model și competențe cognitive specifice obiectivelor proiectului. Recunoașterea participării echipei noastre în acestă mobilitate s-a materializat prin obținerea Certificatului de Mobilitate Europass. Următoarea reuniune de proiect va avea loc în Croația, în perioada 21 - 25 septembrie 2020.
Prof. Florica Iovan,
responsabil diseminare

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 12:08:52 Ora de vară a Europei de Est