Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Nouăzeci și unu din 100 de tineri NEET sunt mulțumiți de situația lor curentă

Cinci din 100 de tineri NEET își doresc să nu mai facă parte din categoria celor care, deși pot, nu învață și nu lucrează

Nouăzeci și unu din 100 de tineri NEET sunt mulțumiți de situația lor curentă

Dintre cei peste 1.400 de tineri NEET - care nu studiază și nici nu lucrează deși ar putea - contactați de Junior Achievement în România de la începutul acestui an, doar 126 (9%) sunt interesați să schimbe această stare de fapt. Ponderea celor care doresc să colaboreze și să se implice concret în acest demers este și mai mică: 5 din 100 de persoane contactate.

Tinerii din Ialomița, Giurgiu, Galați și Vrancea consideră colaborarea necesară un efort mult prea mare, care le-ar schimba starea curentă, în care se descurcă și fără a merge la cursuri sau a lucra. Deși sunt capabili să își finalizeze studiile și să muncească, majoritatea nu își doresc să facă acest lucru.
Profil personalizat pentru fiecare tânăr NEET
Inerția, starea curentă și obișnuința cu zilele în care doar vremea se schimbă reprezintă principalele bariere care îi împiedică pe tinerii NEET să fie mai motivați. Aplicând o serie de tehnici derivate din metoda FROG, specialiștii Junior Achievement interacționează direct cu acești tineri și îi motivează să își dorească mai mult de la ei înșiși, să se pregătească profesional, să se angajeze sau să-și urmeze visul de a avea propriul lor start-up. Dispersarea lor geografică necesită lungi convorbiri telefonice cu fiecare dintre ei și organizarea de seminarelor online  pentru instruire, identificarea pasiunilor și a punctelor forte. Tinerii își dau acordul și pentru fiecare dintre ei este realizat câte un profil personalizat. Spre deosebire de un CV, profilul personalizat oferă informații despre aptitudini, abilități, cunoștințe și preferințele de lucru sau studiu.
De ce rămân tinerii NEET în această situație
Unii tineri NEET nu au mijloacele necesare pentru a accesa internetul, pentru a-și deschide un cont de e-mail sau a-și căuta un loc de muncă. Alții nu au nici resursele elementare pentru a se pregăti și a se deplasa la un interviu ori pentru a își planifica și implementa ideile care i-ar transforma în mici antreprenori. Prin proiectul NEETs in Entrepreneurship, toate aceste bariere aparent insurmontabile sunt ridicate pentru tinerii care doresc să schimbe ceva. Cei care nu au un calculator sunt îndrumați spre bibliotecile locale sau primării, unde li se oferă acces la internet și pot participa la seminarele online. Cei care doresc să devină antreprenori primesc consultanță și ulterior finanțare, după ce dovedesc o bună planificare a afacerii.
Totuși, inerția rămâne principala barieră. Majoritatea tinerilor NEET, în special aceia care nu consideră antreprenoriatul ca fiind o opțiune, trebuie să facă pasul cel mare și să se angajeze. În acest sens, echipa de implementare a proiectului îi ajută, le caută locuri de muncă și le propune cele mai bune opțiuni. Pentru a veni în sprijinul tinerilor care nu își pot căuta singuri un loc de muncă, echipa noastră merge chiar mai departe: le cere acordul și aplică în numele lor.
Cel mai redus nivel al locurilor de muncă vacante
Datele publicate de Institutul Național de Statistică în februarie indică scăderea ratei medii anuale a locurilor de muncă vacante în 2019 la cel mai redus nivel din ultimii 5 ani. În ultimul trimestru al anului 2019 erau doar 47.090 de locuri de muncă vacante, față de 63.694 în trimestrul III din 2018, acest nivel fiind apropiat de cel înregistrat după primul trimestru din 2015: 47.448 de locuri de muncă. Pe parcursul anului 2019, numărul de șomeri care nu au lucrat niciodată a atins un nou minim, de până la 177.089 de persoane, față de 200-290.000 de persoane în ultimii 10 ani. De asemenea, în 8 luni din 2019 rata șomajului a fost 3%, această valoare fiind cea mai scăzută din 1992 și până în prezent. Mai puține locuri de muncă, mai puțini șomeri și o rată mai mică a șomajului indică noi provocări pentru cei care nu au un loc de muncă, nu studiază, dar acum își doresc să lucreze.
NEETs in Entrepreneurship
Proiectul NEETs in Entrepreneurship este finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin EEA and Norway Grants Fund for Youth Employment și este implementat de organizațiile Junior Achievement din șase țări. Până la finalul proiectului, 1.600 de tineri NEET din Bulgaria, Italia, România și Spania vor beneficia de activități de formare pentru dezvoltarea abilităților de angajare și pentru a își deschide propria afacere.
Mai multe detalii despre proiect și înscrieri sunt disponibile la https://neets-entrepreneurship.org/ro/register.
Despre JA Romania
Junior Achievement România este o organizație non-profit, care dezvoltă în România programele internaționale JA de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională și dezvoltare a abilităților pentru viață și profesie.
39 de țări din Europa și 123 de țări din toată lumea urmează programele JA. În România, peste 200.000 de elevi din 1.700 de școli publice beneficiază anual, gratuit, de aceste programe, prin parteneriatul cu Ministerul Educației și Cercetării, instituțiile de învățământ și cu susținerea financiară a comunității de afaceri. Mai multe informații puteți găsi pe site-ul www.jaromania.org.
Despre EEA and Norway Grants
EEA and Norway Grants reprezintă contribuția Islandei, Liechtenstein și a Norvegiei pentru o Europă mai verde, mai competitivă și incluzivă. 
Acestea au două obiective majore: reducerea disparităților economice și sociale în Europa și întărirea relațiilor bilaterale dintre țările finanțatoare și cele 15 țări membre ale Uniunii Europene din Europa Centrală, Sudică și Baltică. Cele trei țări finanțatoare lucrează alături de Uniunea Europeană prin Acordul asupra Spațiului Economic European (European Economic Area  - EEA). Finanțatorii au oferit 3,3 miliarde de euro prin scheme de acordare de granturi consecutive în perioada 1994-2014. Pentru perioada 2014-2021 suma oferită de EEA and Norway Grants este de 2,8 miliarde de euro.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:46:30 Ora standard a Europei de Est