Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un bal mascat pentru alungarea iernii

Luni, la Grădinița nr. 2 (structura Grădiniței nr. 56 –“Lotus” din Oradea)

Un bal mascat pentru alungarea iernii

Copiii de la secția maghiară a Grădiniței nr. 2 din Oradea (structura Grădiniței nr. 56 – “Lotus”) s-au deghizat, luni (16 februarie 2009), în pisici, zâne, prințese, purceluși, Spiderman, Superman..., iar educatoarele lor, inst. Habineac Erzsebet și Gati Boroka, au fost Zâna zăpezii, respectiv clownul Bobiță.

În cadrul unui carnaval tradițional, ei și-au propus să alunge iarna, potrivit unor obiceiurilor maghiare străvechi.
Carnavalul – o etapă de evaluare
Acest “banal” carnaval trebuie privit însă în toată complexitatea lui ca o etapă de evaluare a unei munci susținute, desfășurate pe o perioadă de două săptămâni, timp în care au avut loc nenumărate activități instructiv-educative: confecționare și decorare de măști, ornarea corespunzătoare a sălii de grupă cu decorațiuni făcute de copii, astfel încât sala lor de grupă a devenit o adevărată sală de teatru (teatru de măști și teatru de umbre cu siluete). Pentru acest teatru, copiii au confecționat diferite personaje de poveste întruchipând animale năstrușnice create de imaginația lor din linguri de lemn, fire de lână, mătură, semințe naturale de floarea-soarelui și boabe de porumb, după cum aveam să aflăm de la inst. Gati Boroka, iar directoarea grădiniței, inst. Dana Lukacs, a ținut să sublinieze, pe lângă munca enormă depusă, “preocuparea constantă a celor două educatoare institutoare în dezvoltarea creativității copiilor, ele însele fiind pline de idei ingenioase, creative, după cum am putut constata și cu prilejul unor activități de inspecție la ore. La o activitate muzicală, au confecționat cu copiii instrumente muzicale simple, iar acum, după cum s-a putut observa, au apelat la o sumedenie de jocuri și întreceri distractive, antrenante, pe grupe, în perechi și individual, pentru o implicare cât mai mare a tuturor copiilor”.
Participarea activă a părinților
Într-adevăr, pentru antrenarea tuturor copiilor, s-a utilizat o gamă bogată și variată de jocuri de mișcare: deplasare în cerc pe o piesă muzicală cu ocuparea locului pe scaun la oprirea melodiei (dar, între timp, educatoarele au subtilizat câte un scaun-două, astfel încât un jucător sau doi să rămână în picioare, fiind eliminați din joc), dans în perechi și în cerc, au umflat și au spart baloane, au mâncat gogoși (gogoșii fiind atârnați, copiii trebuiau să se străduiască să-i apuce cu gura fără să se folosească de mâini), umplerea unei sticluțe cu macaroane, precum și ceremonialul de alungare a iernii prin descântec și prin desfacerea unei păpuși din paie.
În partea a doua, copiii și părinții s-au retras într-o altă sală unde au muncit cot la cot, pe grupe, la măsuțe, pentru decorarea unor măști și confecționarea clownului - simbolul carnavalului.
Tot potrivit tradiției, la sfârșit, copiii au fost recompensați cu  gogoși de casă, făcuți de părinți și cu un pahar de suc.
Așa după cum se obișnuiește, la carnaval au participat și colegele de la secția română: inst. Lucia Golban, Maria Calma și Delia Ardelean, alături de inst. Dana Lukacs, directoarea Grădiniței nr. 56 – “Lotus”, grădinița coordonatoare. (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Un bal mascat pentru alungarea iernii.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:54:16 Ora standard a Europei de Est