Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul Erasmus+ KA 209 Listen and Respect

Alături de parteneri din Cehia, Slovacia, Grecia și Italia

Proiectul Erasmus+ KA 209 Listen and Respect

Anul școlar 2019-2020 a adus cu el oportunitatea participării Centrului Școlar de Educație Incluzivă Bonitas, în calitate de partener, la proiectul Erasmus+ KA 209 Listen and Respect, având ca participanți școli din Zvolen - Slovacia, Chios - Grecia, Pozallo - Italia, coordonatorul proiectului fiind instituția din Usti nad Labem, Cehia.

Tema principală a proiectului  este  schimbul de bune practici privind funcționarea consiliilor de elevi, finalitatea proiectului fiind constituirea Consiliului elevilor al C.S.E.I. Bonitas.
Prima întâlnire din cadrul proiectului a avut loc în perioada 20-26 octombrie 2019, la care au participat trei elevi cu cerințe educative speciale din clasa V-VIII,  fiind însoțiți de două cadre didactice. Tema întâlnirii din Usti nad Labem, Cehia, a fost Parlamentul școlar, elevii având de pregătit prezentări cu privire la personalitățile politice cele mai apreciate de către ei. Prezentările pregătite de cele cinci școli partenere au fost adunate într-o carte, My Favourite Politician.
În perioada 9 - 15 februarie, a avut loc ce-a de-a doua mobilitate, cu participarea unui grup de trei elevi de clasa a IV-a, alături de doi profesori însoțitori. În cadrul întâlnirii organizate de către Zakladna Skola Namestie Mladeze din Zvolen, Slovacia, elevii C.S.E.I. Bonitas au prezentat lucrări privind funcționarea sistemul politic din România, și rezultatele și sugestiile unei cercetări privind identificarea locurilor sigure și nesigure din școală. Instituția gazdă a organizat activități cuprinzătoare, tema mobilității fiind Alfabetizarea financiară .
Pe parcursul celor două mobilități, elevii C.S.E.I. Bonitas au avut ocazia să se familiarizeze cu conceptul de consiliu de elevi și cu modul de funcționare al acestuia, cu noțiunea de sistem parlamentar democratic, respectiv să conștientizeze importanța educației financiare și rolul acesteia în cadrul activității consiliului de elevi, dar și să-și dezvolte abilitățile de socializare, comunicare și autonomie personală.
De remarcat este faptul că elevii cu cerințe educative speciale participanți au fost foarte bine primiți de grupurile de elevi partenere. Au făcut față remarcabil activităților de atelier, seminarii și prezentări și pentru acest fapt au fost apreciați atât de către profesorii participanți la proiect cât și de grupurile de elevi din școlile partenere.
Următoarea întâlnire din cadrul proiectului Listen and Respect va avea loc între 3 și 9 mai 2020 în Grecia, elevii și profesorii din țările partenere vor fi găzduiți de 2nd Gymnasium of Chios.
Pentru mai multe informații și imagini vă invităm să urmăriți  pagina web: https://listenandrespect.weebly.com/
respectiv pagina de Facebook al proiectului https://www.facebook.com/Listen-and-Respect-101877148005578/
Varga Tunde

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 05:49:53 Ora standard a Europei de Est