Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Speak Out”, etapa județeană, ediția a III-a

Concursul de monologuri în limba engleză

„Speak Out”, etapa județeană, ediția a III-a

Biblioteca județeană „Gheorghe Șincai” din Oradea a găzduit, luni, 16 februarie 2009, cea de-a III-a ediție a concursului de monologuri în limba engleză „Speak Out” (etapă județeană), proiect inițiat de EDAR (Educational Drama Association in Romania) și Peace Corps.

 Organizatorii concursului (Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” din Oradea, profesor coordonator - Fingermann Marta) i-au avut alături pe reprezentanții gazdelor și Inspectoratului Școlar al județului Bihor, (prof. Delia Tarr Popa, inspector de specialitate), ca și parteneri, pe doamna Daniela Hudea, manager al SC. Miniela S.R.L., ca și sponsor, iar ca și colaboratori, pe prof. Mariana Pop, Rodica Ardelean, Anca Neag și Alin Crețu, consilier psihopedagogic.
 Câștigătorii etapei județene
 La etapa județeană au participat 28 de concurenți din clasele V-XII, reprezentând Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, Liceul Teoertic „Onisifor Ghibu”, școlile gimnaziale „Octavian Goga”, „Dimitrie Cantemir”, „Nicolae Bălcescu”, „Dacia”, Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș, Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita și L.P.S.”Bihorul” din Oradea.
 Tema concursului a fost diferențiată pe nivel de clase, la clasele V-VIII – „A friend in need is a friend indeed”, iar la clasele IX-XII - „Share our similarities, celebrate our differences”.
 La finalul concursului, membrii juriului (dna Kate Palmo, reprezentant Peace Corps, dna prof. Valentina Hosu, de la C.T. ”Traian Vuia” și Mihaela Gherdan, actriță la Teatrul de Stat) au desemnat următorii câștigători:
 La clasele V-VI
 Locul I – Alexandru Căldărar (Șc. „D. Cantemir”, prof. Mirela Filimon), locul II – Anghel Mocan (Șc. „D. Cantemir”, prof. Mirela Filimon), locul III – Dejan Delibașa (Șc. „Dacia”, prof. Rodica Măduța), mențiuni: Octavian Șebi și Larisa Poenar (L.P.S. „Bihorul”, prof. Fingermann Marta), Andrei Câmpean (Șc. „N. Bălcescu”, prof. Angela Pop).
 La clasele VII-VIII    
 Locul I – Florin Morar (Șc. „Octavian Goga”, prof. Dorina Pop), locul II – Flavius Marta (Șc. „D. Cantemir”, prof. Delia Șuta), locul III – Tudor Perțe (C.N. „E. Gojdu”, prof. Raluca Balmoș), mențiuni: Koteles Maria (Șc. „N. Bălcescu”, prof. Angela Pop), Roxana Dogariu (Lic. T. „O. Ghibu”, prof. Alina Simuț), Maria Bondici (C.N. „E. Gojdu”, prof. Viorica Tomescu)
 La clasele IX-X     
 Locul I – Emilia Balint (C.N. „E. Gojdu”, prof. Anca Mile), locul II – Andrei Ignat (C.N. „E. Gojdu”, prof. Raluca Balmoș),  Locul III – Ionuț Lala (C.N. „E. Gojdu”, prof. Camelia Porumb), mențiuni: Alida Moca (C.N. „Oct. Goga”, Marghita, prof. Meda Vlaicu).
 La clasele XI-XII     
 Locul I – Adrian Mălăieș-Popescu (C.N. „E. Gojdu”, prof. Raluca Balmoș), locul II – Alexandru Pascovici (C.N. „E. Gojdu”, prof. Georgeta Roșu), locul III – Răzvan Bereteu (C.N. „Oct. Goga”, Marghita, prof. Claudia Pop).
 La etapa națională, Bihorul va fi reprezentat de Emilia Balint și Adrian Mălăieș-Popescu (ocupanții locurilor I la clasele IX-X și respectiv, XI-XII).
 Să mai spunem că manifestarea a fost deschisă de Cătălin Sârcă, și prezentată de Ovidiu Marta și Andrei Pânzariu, din partea organizatorilor (L.P.S. „Bihorul”), elevii doamnei prof. Mariana Pop au pregătit și o prezentare în power point, îmbinând trei elemente esențiale: textul, imaginea și sunetul, iar prof. Mirela Filimon și-a prezentat cartea de piese de teatru pentru copii, ediție bilingvă. (M. F.)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:07:59 Ora standard a Europei de Est