Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mobilitatea de la Oradea

Proiectul ERASMUS+ la Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir”, Oradea

Mobilitatea de la Oradea

Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir"din Oradea este partener în Proiectul ERASMUS+ KA229 „Environmental Awareness, proiect de parteneriat strategic între școli din Italia, Turcia, Polonia şi Spania.

Activitățile acestui proiect, care se vor derula în perioada 2019-2021, urmăresc să ofere elevilor deprinderi care să îi înveţe importanţa protejării mediului înconjurător precum şi mijloace şi tehnici de protejare a mediului.
În perioada 2-6 martie 2020, a avut loc cea de a doua întâlnire transnațională de proiect,  școala gazdă fiind Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir".
La această reuniune au participat, din partea Școlii Gimnaziale ,,Dimitrie Cantemir", Oradea, doamna profesor doctor, Viorica Popa, în calitate de director al şcolii şi coordonator de proiect și membrii în echipa de proiect,  prof. de limba engleză Anne-Mari Sălăgean, prof. de biologie Mihaela Andrei, prof. Dana Pece și prof. Florina Bărcan.
Agenda de lucru a celei de a doua întâlniri a cuprins, în prima zi, sosirea și întâmpinarea partenerilor de proiect la sediul Primăriei Municipiului Oradea, unde oaspeții au avut ocazia să se întâlnească cu domnul viceprimar Florin Birta, cu doamna purtător de cuvânt a Primăriei Municipiului Oradea, Anca Grama, cu doamnele inspector, prof. Felicia Ianţa şi prof. Elena Moţoc-Chivari. Participanții au putut constata interesul crescut al autorităților locale privind problemele de mediu, iar apoi au asistat la un program artistic oferit de elevii școlii. După această întâlnire, oaspeții au fost conduși la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir" pentru începerea activităților propuse în cadrul proiectului, iar după-amiază au vizitat centrul istoric al orașului: Teatrul de Stat „Regina Maria", Piaţa Unirii, Sinagoga Neologă Sion şi Cetatea Oradea. A doua zi, oaspeţii au vizitat Muzeul „Ţării Crişurilor", Biserica Militară, Universitatea Oradea,  Biserica cu Lună, iar după-amiază a avut loc activitatea cross-curriculară prezentată de ţara gazdă, România. A treia zi a fost rândul Poloniei să îşi prezinte activitatea. După aceasta, întregul grup s-a îndreptat spre Chişcău pentru a vizita Peştera Urşilor, musafirii rămânând profund impresionaţi. A patra zi s-a realizat o vizită în Băile Felix, iar după-amiaza au prezentat activitățile din proiect Turcia, Spania și România. În ultima zi, musafirii au vizitat Grădinița cu Program Prelungit Nr. 24, structură a unității noastre, unde preșcolarii au prezentat un frumos program artistic; a avut loc apoi evaluarea mobilității, festivitatea de înmânare a certificatelor şi masa festivă dedicată Zilei de 8 Martie, Ziua Internaţională a Femeii.
Prin participarea la această mobilitate, au fost create condițiile unei viitoare excelente colaborări între instituțiile partenere, fiind împărtășite practici educaționale europene de protejare a mediului. Ca rezultat al participării, profesorii au devenit mai motivați în derularea proiectului. Profesorii și-au îmbogățit cunoștințele referitoare la alte sisteme de învățământ, au devenit mai încrezători în ei înșiși  privind comunicarea în limba engleză și și-au îmbogățit compețențele în organizarea unor evenimente internaționale. A fost o experiență inedită și de impact.
Prof. Mihaela Andrei
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Mobilitatea de la Oradea.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:51 Ora standard a Europei de Est