Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Primăria Oradea îşi diminuează cheltuielile cu 9 milioane de euro, din cauza crizei provocate de corona virus

Domnul primar Ilie Bolojan - declaratie de presă, 27 aprilie

Primăria Oradea îşi diminuează cheltuielile cu 9 milioane de euro, din cauza crizei provocate de corona virus

Primarul Ilie Bolojan a susținut ieri, 27 aprilie 2020, o declarație de presă în care a prezentat situația economică a orașului, în contextul scăderii veniturilor din cauza pandemiei Covid-19.

În deschidere, primarul Ilie Bolojan a prezentat câteva măsuri luate pentru combaterea pandemiei cu corona virus, printre care cele mai importante sunt asigurarea de materiale sanitare pentru personalul medical care se află în linia I, asigurarea de termometre digitale pentru companiile orădene, apoi achiziția celui de-al doilea aparat de testare PCR, care împreună cu primul aparat ridică capacitatea de testare la cca 450 de teste/zi. Acum se are în vedere extinderea testărilor, astfel încât să poată fi testate toate persoanele vulnerabile, cum sunt cele de la căminele de bătrâni, cei care lucrează pentru aceste persoane, precum și cei care ies din carantină.
Măști în farmacii, la preț de cel mult 3 lei
O altă măsură foarte importantă este încheierea unui parteneriat cu Colegiul Farmaciștilor din județul Bihor, în baza căruia prin intermediul farmaciilor din Oradea și a celor din zona metropolitană se pun la dispoziția cetățenilor măști la prețuri rezonabile.
,,Așadar prin intermediul unui importator de măști din județul Bihor, începând de mâine dimineață (astăzi - n.n.), vor fi puse în vânzare în farmacii măști la un preț de cel mult 3 lei/bucată. Nici acesta nu e un preț scăzut, dar este mult mai bun decât prețurile din ultima perioada de 5 - 8 lei/o mască. Aceasta este situația pe care o avem și în care, așa cum se știe, prețurile la materiale sanitare au explodat", a precizat primarul Ilie Bolojan.
Primăria susține cumpărarea de tablete pentru cca 400 de copii care nu au acces la învățământul online
Legat de desfășurarea școlii în mediul online și de lipsurile constatate, primarul a spus:,,Am primit o situație de la Inspectoratul Școlar Județean din care rezultă că aproape 400 de copii din Oradea nu pot beneficia de predarea online, întrucât au o situație materială care nu le-a permis părinților să le cumpere tablete sau calculatoare, prin urmare am decis să alocăm o sumă de cca 80.000 de euro școlilor din Oradea pentru ca acestea să achiziționeze tablete și să le pună la dispoziția copiilor în cursul acestei săptămâni, astfel încât de săptămâna viitoare și acești copii să poată beneficia de cursurile online pe care școlile din Oradea le organizează în această perioadă".
Situația economică a orașului Oradea
În ceea ce privește situația economică a orașului Oradea primarul a spus: ,,Așa cum se știe veniturile unui oraș depind de situația economică a orașului respectiv și de veniturile locuitorilor săi. Datorită situației actuale și veniturile orașului Oradea au scăzut foarte mult, întrucât cea mai mare parte din veniturile noastre proprii provin din impozitele pe salarii. Astfel, în cursul lunii martie, ca urmare a deciziilor guvernamentale, a blocajului socio-economic am avut peste 10.000 de orădeni în șomaj tehnic, iar în cursul lunii aprilie peste 20.000 de oameni în această situație, deci putem spune că peste 20% din forța de muncă din Oradea este în șomaj. Estimăm că în cursul lunii următoare, acest număr se va reduce la jumătate, și treptat, treptat din luna iunie încolo, șomajul va scădea și se va apropia apoi, către finalul anului, de rata cunoscută anterior. Ca urmare a acestui fapt, cu cel puțin 3 milioane de euro vom încasa mai puțin în aceste câteva luni de zile, față de suma pe care ne-am programat-o de 50 de milioane de euro".
De asemenea, datorită măsurilor care au fost adoptate, veniturile orașului provenite din închirieri au scăzut destul de mult, la fel cele din parcări, dar și alte venituri din impozitele pe proprietăți, din taxele plătite de firme.
,,Toate acestea fac ca veniturile să scadă într-o variantă optimistă cu 5 milioane de euro, iar într-o variantă pesimistă 9 milioane de euro. Prin urmare, ne-am diminuat cheltuielile cu valoarea maximă, deci cu 9 milioane de euro, păstrând o rezervă de câteva milioane pentru cazul în care lucrurile se vor îmbunătăți. Aceste reduceri de cheltuieli vor avea efect în primul rând asupra investițiilor pe care Primăria Oradea le derulează anul acesta, dar și asupra cheltuielilor de funcționare", a completat primarul Ilie Bolojan.
Printre investițiile care vor fi afectate se numără programul de reabilitare a fațadelor, care va avea alocată o sumă mult mai mică, apoi unele lucrări de asfaltare a străzilor din cartierele noi, care vor fi amânate pe anul viitor, iar la final de an se va încerca probabil amânarea pe anul 2021 a anumitor lucrări și a anumitor plăți.
În felul acesta, în lunile următoare toate proiectele europene pe care Primăria Oradea le are câștigate vor fi derulate cu viteză maximă, în așa fel încât să se mențină absorbția de bani europeni la un nivel cât mai ridicat posibil. (B.P.)

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 18:14:53 Ora de vară a Europei de Est