Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Şcoala altfel e chiar altfel!

,,Prin măiestria sufletului şi sublimul profesiei, adus la rang de artă”

Şcoala altfel e chiar altfel!

Aşa cum bine ştim, copiii reuşesc cel mai bine să se adapteze tuturor situaţiilor şi îi molipsesc pe adulţi, cu optimism şi speranţă, cu determinare şi ambiţie, în toate timpurile! Cel actual, timpul, nu face excepţie!

Trăim cu toţii, fără excepţie globală, vremuri greu de perceput dar, dacă se doreşte, uşor de gestionat! Astfel, căutăm în toate sferele de activitate, să găsim soluţii de a mâna timpul, spre orizonturi mai bune, normale, echilibrate.
În atare situaţie, profesorii, acele persoane binecuvântate de divinitate să lucreze cu copiii, nu doar că s-au adaptat dar, aşa cum bine ştim, unii creează chiar performanţe. Şi asta, prin măiestria sufletului şi sublimul profesiei, adus la rang de artă.
Inimoasa echipă naţională de inspectori educativi, s-a consultat şi gândit, să dea repere pentru o Şcoală altfel, chiar altfel.
Deoarece programul naţional a fost agreat de elevi încă de la apariţia acestuia şi treptat au înţeles şi profesorii şi părinţii, utilitatea lui, nu se putea renunţa la desfăşurarea programată, chiar şi în condiţii atipice.
Valorificând materialul de ghidaj şi aducându-şi propria contribuție, profesorii bihoreni au reuşit să realizeze o săptămână de Şcoală altfel, de neuitat! În nota optimistă a copiilor, această situaţie le-a permis chiar să viziteze mult mai multe locuri, să desfăşoare mult mai multe activităţi decât în mod obişnuit.
Triada educaţională: profesori-elevi-părinţi, şi-a dovedit încă o dată eficienţa!
În 36 de unităţi de învăţământ bihorene, s-a desfăşurat programul naţional Şcoala altfel online, după data de instituire a stării de urgenţă naţională, reuşind să se creeze feed-back-uri pozitive, atât din partea părinţilor, cât şi a elevilor.
Greu am putut selecta câteva exemple, din activitatea copiilor şi a colegilor mei, din această perioadă, în materialele ataşate.
 Obiectivele și activitățile proiectate și derulate în cadrul Programului național „Școala altfel"online, au răspuns intereselor copiilor preșcolari/elevilor și au reflectat preocuparea cadrelor didactice de a identifica soluții la provocările întâmpinate în facilitarea dezvoltării competenței de învățare și a abilităților socio-emoționale, elevii fiind încurajați să își manifeste creativitatea și să îmbine într-un mod atractiv teoria cu aplicațiile ei din viața de zi cu zi.
Pentru acest an şcolar, Programul național „Școala altfel" se va încheia în data de 29 mai 2020, în timpul rămas urmând ca încă 22 de untăţi de învăţământ să desfăşoare activităţi agreate, atât de către profesori, elevi cât şi de către părinţi, activităţi adaptate diferitelor niveluri de şcolarizare.
Prof. Daniela Sopota,
inspector şcolar pentru educaţie permanentă şi activităţi extraşcolare

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:55:10 Ora standard a Europei de Est