Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pledoarie pentru o alimentație sănătoasă

În cadrul proiectului „Dincolo de curriculum”

Pledoarie pentru o alimentație sănătoasă

Vineri, 20 februarie 2009, elevii clasei a IV-a A, de la Liceul Teologic Penticostal „Betel” din Oradea, îndrumați de dna învățătoare Maria Martin, au organizat cea de-a doua activitate din cadrul proiectului național „Dincolo de curriculum”.

 Sub genericul „Să mâncăm sănătos – Fructele și legumele în viața mea”, s-a făcut o adevărată pledoarie pentru alimentația sănătoasă, din care nu trebuie să lipsească (zilnic, dacă e posibil) fructele și legumele pentru dezvoltarea armonioasă și sănătatea copilului mic, dar nu numai.
 Invitata manifestării a fost doamna asistentă Narcisa Ghiuro (din cadrul cabinetului medical al școlii), care a vorbit despre importanța fructelor și legumelor în alimentația zilnică a copiilor. Elevii au aflat astfel despre beneficiile unei alimentații raționale sănătoase, bogate în vitamine care aduc un plus de energie și care întăresc organismul, ferindu-l de boli. Cele mai frecvente vitamine de care beneficiază organismul în urma unei alimentații bogate în fructe și legume sunt: A, complexul de vitamine B, C, D, E, K, PP și Mg. Cel de-al doilea invitat a fost doamna profesor psiholog Caba Monica.
 Pentru activitatea de vineri, elevii s-au pregătit în mod deosebit, realizând o expoziție tematică în care subiectul central l-au constituit tot fructele și legume. De data aceasta, în desenele lor, fructele și legumele au fost bucuroase - „vesele”, de-a dreptul, văzând de câtă onoare se bucură în fața copiilor. Ultima parte a activității a fost una practică. Împărțiți pe grupe, copiii au decojit banane, kiwi și mandarine, le-au tăiat în felii și cubulețe, pregătind astfel câte o salată de fructe. Cu multă îndemânare și bună dispoziție, în scurt timp, salata de fructe a fost gata. Cuminți, s-au așezat la mese, bucurându-se de gustul delicios al fructelor aromate.
 La finalul activității, elevii și-au exprimat dorința de a repeta astfel de experiențe și „experimente” dulci. Unii au declarat că doresc să le facă o surpriză plăcută și celor de acasă, administrându-le un meniu pe cinste, după „rețeta” aplicată. (M.M.)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:00:17 Ora standard a Europei de Est