Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Din clasa reală în clasa virtuală

Proiectul educațional WiSTEM²D

Din clasa reală în clasa virtuală

*Peste 5.500 de elevi din aproape 100 de localități rurale și urbane vor parcurge activități de educație STEM
*A doua ediție a proiectului oferă elevilor și profesorilor oportunitatea de a participa la sesiuni online interactive
*Elevii și profesorii pot alege din peste 10 activități STEM în limba română și din peste 40 în limba engleză

A doua ediție a proiectului educațional WiSTEM²D ((Women in Science, Technology, Engineering, Mathematics, Manufacturing, and Design) răspunde cu succes provocării de #distanțaresocială și oferă elevilor și profesorilor oportunitatea de a accesa materiale școlare în format electronic pentru realizarea demersului didactic în mediul online.
Prin proiect, derulat în școlile din România de Junior Achievement cu sprijinul Johnson & Johnson, se urmărește cultivarea interesului tinerilor pentru #STEM²D și încurajarea lor spre a urma cariere în aceste domenii.
Materialele proiectului, elaborate astfel încât să permită crearea unor contexte educaționale indiferent de mijloacele de comunicare utilizate, motivează elevii să rămână conectați la educație și să descopere, prin activități practice de cercetare, de colaborare şi elaborare de proiecte, diferite fenomene sau cum pot fi rezolvate, cu ajutorul științei, tehnologiei, ingineriei, artelor, anumite probleme din societate.
Activitățile STEM2D, documentate și realizate de specialiști în educație și profesioniști din ariile #STEM2D, sunt caracterizate de o abordare interdisciplinară, integrată și centrată pe elev, care presupune utilizarea unor practici pedagogice solide. Principiile care stau la baza elaborării lor transformă procesul de învățare într-unul mai atractiv, mai constructiv, mai eficient și stimulează dorința elevilor de a investiga, raționamentul logic, gândirea creativă, capacitatea de a rezolva probleme și spiritul de colaborare. Mai multe detalii, disponibile la https://jar.ro/virtual-wistem2d.
„Activităţile proiectului WiSTEM²D au fost complementare demersului propriu din orele de fizică de a încuraja elevii să îşi descopere aptitudini, interese, pasiuni, care îi îndreptăţesc să aspire la o carieră în domeniul ştiinţelor. Consider că implicarea voluntarilor, care şi-au prezentat propriile poveşti despre viaţa lor profesională, a fost de mare impact, şi interacţiunea lor cu copiii o sursă de inspiraţie pentru aceştia. Experienţele inedite trăite într-un cadru diferit de cel al orei de la clasă, mai relaxat, fără condiţionări stricte de timp, cu resurse experimentale atent selectate, precum şi întâlnirea cu oameni remarcabili (...) sunt inspiraţionale pentru copii. Proiectul ne-a demonstrat tuturor că știința ...le stă bine atât fetelor, cât și băieților!", a spus Maria Neicu, profesor la Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân din Constanţa.
Comparativ cu ediția anterioară, care a adus împreună peste 2.000 de elevi din 14 localități ce au lucrat la clasă activități STEM cu sprijinul a peste 50 de profesori și 19 consultanți voluntari Johnson & Johnson, anul acesta proiectul ajunge la peste 5.500 de elevi din aproape 100 de localități urbane și rurale.
O altă noutate a acestei ediții este cea a susținerii activităților în mediul online, atât de către profesori, cât și de consultanții voluntari Johnson & Johnson. În cadrul uneia dintre lecțiile virtuale, consultanții vor aborda cu elevii și alte teme de actualitate, precum: apariția noului tip de coronavirus, schimbările pe care acesta le determină în societate, modul în care trebuie să acționăm și cel în care cercetătorii din întreaga lume lucrează pentru a descoperi un nou vaccin sau noi scheme de tratament specifice prevenției și tratării COVID-2019.
Despre Junior Achievement România
Junior Achievement România, organizație nonprofit, a fost fondată în anul 1993 și este parte a JA Worldwide® USA și JA Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizație internațională de educație antreprenorială, economică, financiară și STEM, de orientare profesională, sănătate și dezvoltare a abilităților pentru viață, programele sale fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume. În România, programele JA de tip „learning by doing" și „project based" sunt urmate anual de peste 200.000 de elevi și studenți din peste 1.700 de instituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, instituțiile de învățământ și comunitatea de afaceri. În 2019, Junior Achievement a celebrat 100 de ani de existență.
Despre Johnson & Johnson
În cadrul Johnson & Johnson, credem că o sănătate bună stă la baza vieților vibrante, a comunităților prospere și a progresului. De aceea, de mai bine de 130 de ani, am depus toate eforturile pentru a menţine sănătatea oamenilor, la orice vârstă și în orice etapă a vieţii. Azi, în calitate de cea mai mare și mai extinsă companie din lume dedicată îngrijirii sănătății, ne întărim angajamentul de a ne folosi această dimensiune în slujba binelui. Facem eforturi să îmbunătățim accesul și accesibilitatea, să creăm comunități mai sănătoase și să oferim posibilitatea tuturor oamenilor, oriunde s-ar afla, să aibă o bună sănătate mintală, un corp sănătos și să beneficieze de un mediu înconjurător sănătos. Cu pasiune, știință și prin inovaţie ne propunem să schimbăm profund traiectoria sănătății pentru umanitate. Aflați mai multe pe www.jnj.com. Urmăriţi-ne pe @JNJNews.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:42:51 Ora standard a Europei de Est