Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Îmbrățișări gratuite, la Liceul Don Orione din Oradea

Marți, de Dragobete,

Îmbrățișări gratuite, la Liceul Don Orione din Oradea

Alexandru Muntean și Alexandru Lucaci, doi elevi din clasa a XII-a A, de la Liceul „Don Orione” din Oradea, i-au propus dirigintelui clasei, prof. Alexandru Stoica, „o afacere”: ca marți dimineața, de Dragobete, să primească profesorii și colegii de școală cu zâmbetul pe buze și cu o îmbrățișare gratuită încă de la intrarea în holul școlii.

 Dacă tot e de Dragobete, dirigintele a considerat un gest binevenit, deloc ieșit din comun, jignitor sau sfidător.
„Chiar m-am bucurat de o asemenea inițiativă, ne-a declarat dl profesor Alexandru Stoica. De ce să nu intrăm cu zâmbetul pe buze la ore?”
Prin urmare, marți dimineața (24 februarie 2009), la ora 7.00, dirigintele, cei doi „alexandrini” și alți elevii din clasa a XII-a A, așteptau în hol sosirea elevilor și profesorilor. Afară, pe un panou de avertizare, ei au scris (mare) ca să se afle: „Îmbrățișări gratuite”.
 Fiind un gest în premieră (într-un liceu), lumea l-a primit întrebător, cu rezerve și, în consecință, au reacționat în fel și chip. Unii au fost încântați, zâmbitori, alții, rezervați, ba chiar s-au ferit, au încercat să-i ocolească, să-i evite pe cei care doreau să-i îmbrățișeze.
 Dorind să aflăm cum s-a născut „afacerea”, am stat de vorbă cu Alexandru Muntean (omul cu idei, cel care a pus la cale totul).
 „Am mai făcut așa ceva în urmă cu câteva zile, mai exact în 10 februarie 2009, în Belgia, participând la un proiect sponsorizat de Uniunea Europeană, proiect intitulat „Youth in Action”, care încurajează mobilitatea tinerilor, schimbul cultural, socializarea și cunoașterea diferitelor culturii. Iar acest gest aduce zâmbetul pe buze. O îmbrățișare este egală cu două zâmbete, spunea cineva, și eu zic că e adevărat. Este vorba de o campanie internațională fondată de un australian, în 2004. La noi în Oradea, așa ceva au făcut membrii AIESEC, în octombrie 2008, în centrul orașului.”
 La „Don Orione”, gestul a adus multe zâmbete. Mai multe decât „victime”, iar managerul, dl Miheller Martin Peter, l-a primit cu zâmbetul pe buze, după care a „explodat”: „Frumos! Îmi place!” (Ov. D.) 
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Îmbrățișări gratuite, la Liceul Don Orione din Oradea. 

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:31:43 Ora standard a Europei de Est