Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lecturile copilăriei - Personaje şi poveşti

Proiectul judeţean cu participare interjudeţeană

Lecturile copilăriei - Personaje şi poveşti

„Prieteni buni, cărți bune și o conștiință adormită: așa arată viața ideală". ( Mark Twain)

Proiectul judeţean cu participare interjudeţeană: ,,Lecturile copilăriei" a ajuns anul acesta la cea de-a XIX-a ediţie.
Suntem mândri şi onoraţi că alături de noi au participat în cadrul proiectului instituţii, şcoli şi grădiniţe din judeţ, dar din afara judeţului (Cluj, Hunedoara).  
Scopul activităţilor derulate în cadrul proiectului a fost acela de a insufla copiilor dragostea pentru literatură, pentru arta scrierii şi a comunicării, pentru îmbogăţirea vocabularului cu expresii şi cuvinte  noi, pentru a dezvolta capacitatea de analiză şi sinteză a informaţiilor, de a creiona personaje, de a cunoşte opere şi autori din literatura română şi străină. O muncă vastă şi frumoasă, dar dacă este făcută cu plăcere şi profesionalism rezultatele sunt deosebite, marcante.
 Elevii Şcolii Gimmnaziale ,,Miron Pompiliu" Ştei, coordonaţi de dascălii implicaţi au răspuns prezent  activităţii -concurs, desfăşurate online în data de 28 mai 2020.  
Ediția a fost organizată şi coordonată  de d-na bibl.prof. Tomescu Ileana, alături de domnii învăţători: prof. Bunta Cristian, Stan Lavinia și Bogoşel Voichiţa, cu sprijinul doamnei director, prof. Pantea Simona şi al doamnei prof. Moruţ Liana, director adjunct.   
Concurenţii au fost elevii claselor a IV-a A,B şi C (elevii: G. A., M.D., B.G., S.M.,P.G., P.P., A.D., T.A., G.P.).
Concursul, intitulat ,,Personaje şi poveşti",  a fost structurat pe cinci probe de literatură, din bibliografia propusă şi studiată de elevi: Personaje îndrăgite, Autori cunoscuţi, Ghicitori literare, Calităţile personajului preferat, Versuri cunoscute. Pentru evaluare, ne-au fost alături consilierul educativ, prof. Felicia Ţoţa şi prof. Rodica Haidu (care ne-a pus la dispoziţie suportul informatic).
Activitatea online s-a derulat respectând anumite reguli, astfel încât toţi elevii participanţi să răspundă la întrebările prezentate. Un moment special a fost prezentarea creaţiilor plastice ( personajul preferat) de către fiecare elev, prin care aceştia au avut posibilitatea de a descrie în câteva cuvinte calităţile personajului ales. Activitatea-concurs s-a derulat în cele mai bune condiţii, iar rezultatele  au fost de nota zece.
Pentru că proiectul se adresează în special elevilor din clasele a IV-a, iar la concurs au participat un număr restrâns de elevi, echipa de proiect a propus ca restul elevilor să completeze un chestionar literar. Elevii au fost încântaţi de această modalitate de evaluare şi au dat curs acestei iniţiative.
Mulţumim dascălilor implicați, instituţiilor şi şcolilor partenere: Primăria Ştei, Casa de Cultură ,,Miron Pompiliu" Ştei, Biblioteca Orăşenescă Ştei, G.P.P.Nr.1 Ştei, Casa Corpului Didactic Bihor, Şcoala Gimnazială ,,Avram Iancu" Oradea, Grădinița Nr. 30 - ,,Mugurel" din Oradea, Şcoala Gimnazială din Mădăras, Colegiul Naţional ,,Avram Iancu" Ştei, Liceul Vocaţional Pedagoic ,,Nicolae Bolcaş" Beiuş, Şcoala Gimnazială ,,Nicolae Popoviciu" Beiuş , Şcoala Gimnazială Nr. 1 Lunca, Şcoala Gimnazială din Sălişte de Vaşcău, Şcoala Gimnazială ,,Avram Iancu" din Beliş, județul Cluj şi Liceul Tehnologic ,,Dragomir Hurmuzescu" din Deva, județul Hunedoara.
Felicitări elevilor participanți! (I.T.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:30:43 Ora standard a Europei de Est