Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Peste 100 de licee din țară susțin educația financiară în comunitate și învățarea prin resurse digitale interactive

Colegiul Național ,,Avram Iancu” Ștei

Peste 100 de licee din țară susțin educația financiară în comunitate și învățarea prin resurse digitale interactive

120 de licee din 77 de localități s-au înscris în competiția „Susțin educația financiară în comunitatea mea", organizată de Junior Achievement (JA) România cu sprijinul Raiffeisen Bank.

Peste 25.600 de liceeni au urmat cursul online de educație financiară ABCdar bancar.
În urma competiției, 5 licee din țară vor primi finanțări în valoare totală de 30.000 de lei, cu care vor cumpăra echipamente pentru școală.
120 de licee din 77 de localități s-au înscris în competiția „Susțin educația financiară în comunitatea mea", organizată de JA România cu sprijinul Raiffeisen Bank, și astfel și-au încurajat elevii să continue învățarea prin utilizarea resurselor digitale interactive incluse în modulul educațional ABCdar bancar. În perioada martie - mai, peste 25.600 de liceeni au urmat cursul online de educație financiară ABCdar bancar, utilizând orice dispozitiv conectat la internet (smartphone, tabletă, laptop sau PC) ori prin intermediul aplicațiilor Android și iOS.
Modulul educațional ABCdar bancar este dezvoltat pe platforma internațională LMS JA InspireTM și le oferă elevilor un model de învățare asincron și autonom, prin exerciții interactive cu feedback imediat, materiale video, simulări și sugestii de documentare suplimentară.
Cele mai active licee participante la competiție sunt: Colegiul Economic Virgil Madgearu (București), Liceul Tehnologic Marmația (Sighetu-Marmației), Liceul Tehnologic Lazăr Edeleanu (Ploiești), Colegiul Național Mihai Viteazul (București) și Colegiul Național ,,Avram Iancu" Ștei.
Cele cinci licee beneficiază de finanțări în valoare totală de 30.000 de lei pentru dotarea cu echipamentele tehnice necesare pentru facilitarea educației în școală sau la distanță.
„Suntem bucuroși să vedem interesul tot mai mare al tinerilor pentru cursurile de educație financiară pe care le organizăm în parteneriat cu Junior Achievement în școlile din România, în urma cărora învață noțiuni pe care le pot aplica deja în gestionarea bugetelor proprii. Avem nevoie de educație financiară de la vârste cât mai fragede, pentru a ne asigura că adulții de mâine vor avea un comportament financiar chibzuit și responsabil", spune Corina Vasile, director de Comunicare și Relații Publice Raiffeisen Bank România.
Competiția este la a treia ediție și face parte din programul de educație financiară dezvoltat, începând cu anul 2010, de JA România în parteneriat cu Raiffeisen Bank. Din 2018, modulul ABCdar bancar este la dispoziția liceelor participante la programul JA de educație financiară în versiune digitală interactivă. Până acum, peste 55.000 de liceeni au participat online la cursurile de educație financiară și alți 50.800 de elevi de școală primară, gimnazială și liceu au urmat aceste cursuri în unitățile de învățământ.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:45:18 Ora standard a Europei de Est