Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Acces gratuit la o platformă interactivă de învățare

Proiectul Eu și viitorul meu a oferit elevilor din peste 100 de școli și licee

Acces gratuit la o platformă interactivă de învățare

Proiectul Eu și viitorul meu, inițiat de Junior Achievement România și susținut financiar de OMV Petrom (prin programul RO SMART în Țara lui Andrei), a implicat peste 200 de profesori și 13.000 de elevi de gimnaziu și liceu în activități educaționale pe o platformă interactivă (hybrid/blended learning).

Participanții din peste 100 de instituții de învățământ din 13 județe*, atât din mediul urban, cât și mic urban și rural, au avut posibilitatea de a utiliza eficient tehnologia în educație, parcurgând 3 module Junior Achievement practice, pe teme de educație antreprenorială, financiară și orientare profesională. Elevii au descoperit pas cu pas diferite conținuturi noi: inițierea și conducerea unei afaceri, cum pot economisi și cheltui inteligent banii, alegerea unei profesii în funcție de interesele, valorile și abilitățile personale.
După derularea activităților educaționale, pe parcursul anului școlar 2019-2020, atât în clasă, cât și online, utilizând în paralel materiale în format tipărit și resurse digitale, cele mai active școli vor fi premiate cu echipamente pentru învățarea online, în valoare totală de 72.000 Ron, pentru modernizarea spațiilor de învățare. Lista școlilor premiate poate fi consultată pe pagina proiectului aici.  
În ultimii 7 ani, OMV Petrom a susținut oamenii cu ințiativă și a finanțat peste 100 de proiecte care au adus schimbări în  educație, protecția mediului și dezvoltare comunitară, prin competiții anuale naționale de proiecte. RO SMART este una dintre aceste competiții în care  proiectul „Eu si viitorul meu!" a fost declarat câștigător, alături de alte 10 proiecte. Așteptăm rezultate concrete și durabilitate, pentru o educație mai bună a tinerilor din România" - echipa de proiect, RO SMART OMV Petrom.
Profesorii au apreciat că activitățile din proiectul Eu și viitorul meu i-au ajutat pe elevi să: înțeleagă mai bine legătura dintre rolul școlii și pregătirea pentru provocările vieții reale, conștientizând valoarea educației pentru viitor;
să identifice modalitățile prin care își pot dezvolta anumite cunoștințe și abilități necesare pentru o viitoare meserie/profesie; să exerseze abilitățile necesare dezvoltării personale şi profesionale, inclusiv pe cele digitale, prin diferite exerciții, aplicații, studii de caz, teste de auto-evaluare.
„Proiectul Eu și viitorul meu a însemnat pentru mine și elevii mei o nouă provocare, aducând conținuturi și metode noi, interactive, spre explorare într-o manieră stimulativă. Platforma vine în întâmpinarea nevoilor actuale ale copiilor, ale căror abilități digitale trebuie exersate, îmbunătățite și completate cu atitudini antreprenoriale. Activitățile lucrate de elevi dezvoltă competențe și aptitudini personale, de comunicare și sociale. Posibilitatea de lucru individual și în echipă, la școală sau acasă reprezintă un beneficiu adus elevilor care își doresc o abordare în ritm propriu a materialelor. Ne bucurăm împreună de o nouă eră a învățării!" - profesor Colegiul Național Spiru Haret, Tecuci.
Despre proiectul Eu și viitorul meu!
Activitățile educaționale din proiect s-au derulat sub îndrumarea profesorilor, pe baza kit-ului JA primit gratuit (ghid profesor, manuale elevi, auxiliare didactice, resurse digitale și acces la platformă) în instituții de învățământ din județele Argeș, Bacău, Bihor, Brăila, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Galați, Prahova, Sălaj, Teleorman, Vrancea.
Din județul Bihor, au fost selectate pentru premiere următoarele instituții de învățământ: Colegiul Național Mihai Eminescu - Oradea, Colegiul Național Avram Iancu - Ștei, Liceul Tehnologic Horea - Marghita.
Despre Junior Achievement România
Junior Achievement România este o organizaţie non-profit, având ca misiune dezvoltarea în România a programelor internaţionale JA de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate şi viaţă activă şi dezvoltarea abilităţilor pentru viaţă. 40 de ţări din Europa şi peste 100 de ţări din toată lumea derulează programele JA. În România, acestea sunt urmate de peste 200.000 de elevi și studenți și 4.100 profesori din 1.700 de şcoli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi prin susţinerea financiară a comunităţii de afaceri din România. Website: www.jaromania.org
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:44:09 Ora standard a Europei de Est