Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Þigara și … mașina de fumat!

Ieri, în cadrul proiectului “Când țigările tac, viața are cuvântul!”

Þigara și … mașina de fumat!

Ioana Cherechianu, psiholog școlar la Liceul Teologic Greco-Catolic și Georgeta Popescu, psiholog clinician la Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bihor, au pornit, zilele trecute, o campanie de informare a școlarilor mici din Liceul Teologic Greco-Catolic în legătură cu “bucuriile” pe care le produc țigările celor care le …“mănâncă”!

 Prin acest proiectul (“Când țigările tac, viața are cuvântul”) se urmărește conștientizarea, educarea și implicarea elevilor în activități de prevenire a consumului de tutun, în scopul întăririi influenței factorilor de protecție și al reducerii factorilor de risc…
 Cu tema făcută și lecția învățată!
 La finalul întâlnirii anterioare, elevii au primit chestionare pe care le-au adresat părinților, iar la începutul activității de ieri (joi, 26 februarie 2009), elevii clasei a III-a A (step by step) au prezentat răspunsurile primite, iar Ioana și Georgeta (coordonatorii de proiect) au tras concluziile.
 Dascălul e dascăl în orice situație, iar acțiunile sale au substanță psihopedagogică și eficiența scontată. Ioana și Georgeta sunt, înainte de toate, niște dascăli veritabili, care captează și vrăjesc copiii. După aceea e simplu. Când i-ai cucerit, faci ce vrei cu ei. Aceasta ține tot de psihopedagogie, de măiestrie și de tactul pedagogic, iar efectul vizează eficiența actului de învățare.
 Învățătoarele clasei (institutoarele Mariana Lucaci și Lia Șipoș) erau de-a dreptul încântate văzând cum se descurcă elevii lor. Păreau niște acrobați care mergeau ca pe sârmă… Și aceasta pentru că aveau în față niște maeștri, ca și ele!
 Pentru activitatea de ieri, Ioana și Georgeta le-au pregătit copiilor o țigară uriașă din care au tot scos și nu se mai terminau substanțele nocive pe care le conține tutunul, indiferent de denumirea țigării și de filtrul său colorat, mai lung sau mai scurt. Pe rând, elevii au scos din țigară bilețelele (de examen) care conțineau numele substanței și imaginile adecvate. Copiii le-au citit, iar cele două “dăscălițe” le-au tradus în limbaj obișnuit. Printre bilețele s-au rătăcit și niște sticluțe cu esențe, iar copiii le-au mirosit. Apoi, s-au jucat (și-au prins clame de haine) și au urmărit cum pufăie din țigară o “mașină de fumat”.
 O singură țigară cuprinde 4.000 de substanțe chimice, 300 de substanțe toxice și 43 de substanțe cancerigene!
 Este cunoscut faptul că o învățare de durată se realizează prin exersarea a cât mai multor simțuri. Așadar, elevii au avut posibilitatea să miroase o parte din substanțele componente, tocmai pentru a reține emanațiile înțepătoare, înecăcioase și deranjante ale amoniacului, acetonei, benzenului, naftalinei - cuprinse într-o tigară, dar totodată au mirosit și diverse esențe de mentol, lămâie, cacao, căpșuni, arome care atrag clienții fumători și îi determină să creadă că țigara este plăcută.
Informațiile cutremurătoare cu privire la efectele monoxidului de carbon, acroleinei folosite în armele chimice, poloniului care se fixează pe căile respiratorii și trimite radiații către celulele învecinate, arsenicului –componentă a pesticidelor, DDT-ului – cunoscut insecticid, cianurilor –veritabile otrăvuri, precum și gudronului care pătează dinții, unghiile și țesuturile din plămâni, i-au determinat pe elevi să înțeleagă de ce fumatul este o cauză principală a infarctului miocadic, afecțiunilor pulmonare și nu în ultimul rând a cancerului.
 În mai puțin de 20 de minute, țigara din carton a fost golită, iar elevii au rămași surprinși de numărul mare de substanțe nocive pe care le conține o singură țigară. Apoi au fost familiarizați cu efectele de scurtă și de lungă durată ale fumatului și au putut observa planșele sugestive care prezentau în paralel dantura, plămânii, unghiile, pielea și articulațiile unui fumător, respectiv nefumător. Între jocurile distractive menite să aducă buna dispoziție și să faciliteze cooperarea, protagoniștii programului cu tematică antitutun au putut cunoaște “mașina de fumat”, confecționată dintr-un flacon, în interiorul căruia s-a pus o bucată de vată curată și o țigară (la gură). Uimirea a fost mare când au văzut copiii cum pătrunde tot fumul de țigară în flaconul care a devenit dintr-o dată mat, iar după câteva minute s-a putut observa  cum s-a închis la culoare vata, datorită gudronului.
“Suntem convinși că activitatea noastră conturează o reală prevenție a consumului de tutun în rândul acestor copii, deoarece abia după două întâlniri, efectele proiectului nu întârzie să apară. Ne-au căutat părinți ai elevilor și ne-au împărtășit bucuria lor cu privire la complexitatea informațiilor despre fumat pe care deja le dețin copiii dar, spre surprinderea și bucuria noastră avem deja două cazuri de familii în care părintele fumător a recunoscut că de o săptămână s-a lăsat de fumat de dragul propriului copil, care suferea la fiecare țigară aprinsă de mama sau tatăl său.
Se pare că efectele programului “Când țigările tac, viața are cuvântul!” vor avea un impact mai mare decât ne așteptam și indirect se răsfrâng pozitiv și asupra părinților. Întotdeauna am avut convingerea că prin intermediul copilului se poate realiza și educația adultului și drept urmare suntem încurajați să extindem activitățile proiectului la mai mulți subiecți, în mai multe instituții școlare”, ne-a declarat Ioana Cherechianu.
 Activitatea a impresionat și nu are cum să nu fie și eficientă, în condițiile în care toți copiii au fost foarte interesați, activi și receptivi la tot ce s-a făcut. (Ovi D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Þigara și ... mașina de fumat.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:16:49 Ora standard a Europei de Est