Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cum s-a desfășurat Evaluarea Națională și stadiul pregătirilor pentru Bacalaureat

Vineri, la I.S.J. Bihor, conferință de presă

Cum s-a desfășurat Evaluarea Națională și stadiul pregătirilor pentru Bacalaureat

Vineri, 19 iunie 2020, inspectorul școlar general, domnul prof. Virgil Blage, a organizat o conferință de presă în care și-a propus, în principal, să se refere la două subiecte de actualitate din învățământul preuniversitar românesc, examenele naționale, Evaluarea Națională la clasa a VIII-a și examenul național de Bacalaureat.

Fiind încheiate cele trei probe scrise ale Evaluării Naționale, generalul Inspectoratului Școlar  ne-a făcut o prezentare tehnică a celor trei probe, cu accent pe prezență și absenți, și nu întâmplător, pentru că privitor la numărul de absenți, spunea domnul inspector general, Bihorul se situează pe locul III pe țară, cu 591 de absenți la proba de limba și literatura română (5.303 candidați înscriși, 4.712, prezenți, 591, absenți, ceea ce înseamnă 88, 85%, prezenți, cu o rată a absenteismului de 11,15%), cu 596 de absenți la matematică (5.303, înscriși, 4.707, prezenți, 88,76%, prezenți și 11,23%, absenți) și 204 absenți la limba maternă (1.114, înscriși, 910, prezenți, 204, absenți, 81,68%, prezenți, 18,31%, absenți). După care a concluzionat că ,,numărul absenților nu este nici pe departe ceva neobișnuit și că nu este nicio tragedie pentru că numărul de absenți s-ar putea regăsi într-un alt clasament unde ne situăm pe locul II sau III la cuprinderea, absorbția elevilor în învățământul profesional și tehnic.
Schimbare de optică în ceea ce privește învățământul profesional
Acești 1.030 de elevi care nu au participat la examenele naționale se regăsesc în clasele de învățământ profesional. De exemplu, anul trecut un număr de aproximativ 1.100 de elevi (57 de clase) s-au regăsit în învățământul profesional", iar pentru anul acesta au fost propuse 71 de clase de profesional. După ce vor afla rezultatele la Evaluarea Națională, cu siguranță că și alții se vor orienta spre acest învățământ, care, preciza domnul inspector general, nu mai este privit ca acum 10 ani sau chiar cinci ani, datorită schimbării de optică. ,,Tot mai mulți părinți (și elevi) au o abordare mult mai practică în ceea ce privește parcursul școlar al copiilor lor; în sensul că este bine să ai o meserie și un sprijin financiar consistent și pe parcursul învățării și să ai o perspectivă, un loc de muncă asigurat la vârstă destul de fragedă". Ca argumente, au fost menționate bursele acordate în învățământul dual, chiar generoase, de ministerul de resort, de agenții economici interesați, precum și facilitățile acordate de consiliile locale (legate de internat și cantină).
Resursa umană implicată la E.N.
Generalul a ținut apoi să ne prezinte implicarea cadrelor didactice în organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale, care nu au fost deloc puține, 2.589, prezente în cele 25 de centre de examen, în cele două centre zonale de evaluare și 788 de săli de clasă, plus 800 de cadre din categoria personal nedidactic, personal auxiliar. Am aflăm că domnul inspector general a fost prezent în 10 centre din Oradea (la ,,Oltea Domna" și ,,Emanuil Gojdu" - ingeniozitate  și creativitate, ,,Nicolae Bălcescu"  - impecabil) și în 15 din județ, făcând aprecieri elogioase în ce privește organizarea și desfășurarea examenelor la școli din zona Beiuș, Aleșd, Ștei, Salonta, fiind nominalizate școli din Hotar (unde a ajuns pentru prima oară un inspector școlar general), Uileacu de Beiuș, ,,Samuil Vulcan" și ,,Nicolae Bolcaș" - Beiuș, ,,Teodor Neș" - Salonta, ,,Constantin Șerban" și ,,Alexandru Roman" - Aleșd (,,de mare ținută").
Dl inspector general Virgil Blage dorește să le mulțumească (prin intermediul presei) celor de la D.A.S.O. și D.S.P., pentru asigurarea asistenței medicale (,,impecabile", ca să-l cităm pe domnul general). ,,Am am avut un cadru medical la fiecare 50 de elevi și la fel vom avea și la BAC". Mulțumiri au mai primit din partea generalului furnizorii de internet și energie electrică, ,,colegii mei, directori, cadre didactice, personalul didactic auxiliar, personalul nedidactic care s-au comportat admirabil, colaborarea fiind una exemplară"!
Considerații legate de organizarea Bacalaureatului
În ce privește organizarea Bacalaureatului, domnul inspector general ne-a dat câteva date tehnice. În perioada 11-17 iunie, a avut loc procesul de echivalare a competențelor de comunicare în limba română, într-o limbă străină, respectiv competențe TIC, proces încheiat cu succes; cei 4.716 candidați înscriși vor fi grupați în 41 de centre de examen și vor susține probele în 499 de săli de clasă; tot pentru ei vor fi puse la dispoziție 92 de săli de bagaje; 873 de cadre au fost desemnate ca asistenți pentru examene, 44 de președinți (,,cumplit de mulți" - vorba generalului), mai mulți, 50 sunt și pe lista vicepreședinților...
Pentru operativitate și o mai bună organizare, la intrarea candidaților , la unele școli, s-au găsit mai multe variante de intrare (trei la C.N. ,,Mihai Eminescu", două la Colegiul Economic ,,Partenie Cosma", iar pentru o siguranță crescută și monitorizare ca la carte, Inspectoratul Școlar a suplimentat numărul camerelor web cu încă 496, pe lângă cele existente în sălile de examen și pe coridoare.
Ieșirea cu bine din perioada de examene
Fiind întrebat despre obiectivele pe care și le-a propus în calitate de inspector școlar general (fie ele și obiective de suflet), domnul profesor Virgil Blage a spus: ,,Obiectivul pe care mi l-am propus este de a ieși cu bine din perioada examenelor, care este una dificilă, condițiile sunt dificile. Simțiți presiunea. Și noi o simțim. Este plăcut să faci față unei provocări. Numai provocările pot să-ți aducă satisfacții. Rutina nu totdeauna generează efecte pozitive. Rutina poate să ducă uneori la greșeli.
Toată lumea pornește cu gândul de a face bine! Eu aș dori să descoperiți dumneavoastră pe parcurs ce am făcut.
Să ne pregătim foarte bine pentru un nou an școlar, cât de cât normal
Un alt obiectiv (de suflet), după ce scăpăm de examene este să ne pregătim foarte bine pentru un nou an școlar, cât de cât normal. Va trebui să conviețuim cu covid-ul, cu o altă tulpină sau cu un alt virus. Pentru asta trebuie să ne pregătim personalul, colegii, să poată să lucreze și fizic, față-n față cu elevii  și online. Cred că o Metodică a predării online este extrem de importantă", a mai spus domnul inspector școlar general Virgil Blage...
Ovidiu Dan

 

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:56:02 Ora standard a Europei de Est