Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Cum s-a desfășurat Evaluarea Națională și stadiul pregătirilor pentru Bacalaureat

Vineri, la I.S.J. Bihor, conferință de presă

Cum s-a desfășurat Evaluarea Națională și stadiul pregătirilor pentru Bacalaureat

Vineri, 19 iunie 2020, inspectorul școlar general, domnul prof. Virgil Blage, a organizat o conferință de presă în care și-a propus, în principal, să se refere la două subiecte de actualitate din învățământul preuniversitar românesc, examenele naționale, Evaluarea Națională la clasa a VIII-a și examenul național de Bacalaureat.

Fiind încheiate cele trei probe scrise ale Evaluării Naționale, generalul Inspectoratului Școlar  ne-a făcut o prezentare tehnică a celor trei probe, cu accent pe prezență și absenți, și nu întâmplător, pentru că privitor la numărul de absenți, spunea domnul inspector general, Bihorul se situează pe locul III pe țară, cu 591 de absenți la proba de limba și literatura română (5.303 candidați înscriși, 4.712, prezenți, 591, absenți, ceea ce înseamnă 88, 85%, prezenți, cu o rată a absenteismului de 11,15%), cu 596 de absenți la matematică (5.303, înscriși, 4.707, prezenți, 88,76%, prezenți și 11,23%, absenți) și 204 absenți la limba maternă (1.114, înscriși, 910, prezenți, 204, absenți, 81,68%, prezenți, 18,31%, absenți). După care a concluzionat că ,,numărul absenților nu este nici pe departe ceva neobișnuit și că nu este nicio tragedie pentru că numărul de absenți s-ar putea regăsi într-un alt clasament unde ne situăm pe locul II sau III la cuprinderea, absorbția elevilor în învățământul profesional și tehnic.
Schimbare de optică în ceea ce privește învățământul profesional
Acești 1.030 de elevi care nu au participat la examenele naționale se regăsesc în clasele de învățământ profesional. De exemplu, anul trecut un număr de aproximativ 1.100 de elevi (57 de clase) s-au regăsit în învățământul profesional", iar pentru anul acesta au fost propuse 71 de clase de profesional. După ce vor afla rezultatele la Evaluarea Națională, cu siguranță că și alții se vor orienta spre acest învățământ, care, preciza domnul inspector general, nu mai este privit ca acum 10 ani sau chiar cinci ani, datorită schimbării de optică. ,,Tot mai mulți părinți (și elevi) au o abordare mult mai practică în ceea ce privește parcursul școlar al copiilor lor; în sensul că este bine să ai o meserie și un sprijin financiar consistent și pe parcursul învățării și să ai o perspectivă, un loc de muncă asigurat la vârstă destul de fragedă". Ca argumente, au fost menționate bursele acordate în învățământul dual, chiar generoase, de ministerul de resort, de agenții economici interesați, precum și facilitățile acordate de consiliile locale (legate de internat și cantină).
Resursa umană implicată la E.N.
Generalul a ținut apoi să ne prezinte implicarea cadrelor didactice în organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale, care nu au fost deloc puține, 2.589, prezente în cele 25 de centre de examen, în cele două centre zonale de evaluare și 788 de săli de clasă, plus 800 de cadre din categoria personal nedidactic, personal auxiliar. Am aflăm că domnul inspector general a fost prezent în 10 centre din Oradea (la ,,Oltea Domna" și ,,Emanuil Gojdu" - ingeniozitate  și creativitate, ,,Nicolae Bălcescu"  - impecabil) și în 15 din județ, făcând aprecieri elogioase în ce privește organizarea și desfășurarea examenelor la școli din zona Beiuș, Aleșd, Ștei, Salonta, fiind nominalizate școli din Hotar (unde a ajuns pentru prima oară un inspector școlar general), Uileacu de Beiuș, ,,Samuil Vulcan" și ,,Nicolae Bolcaș" - Beiuș, ,,Teodor Neș" - Salonta, ,,Constantin Șerban" și ,,Alexandru Roman" - Aleșd (,,de mare ținută").
Dl inspector general Virgil Blage dorește să le mulțumească (prin intermediul presei) celor de la D.A.S.O. și D.S.P., pentru asigurarea asistenței medicale (,,impecabile", ca să-l cităm pe domnul general). ,,Am am avut un cadru medical la fiecare 50 de elevi și la fel vom avea și la BAC". Mulțumiri au mai primit din partea generalului furnizorii de internet și energie electrică, ,,colegii mei, directori, cadre didactice, personalul didactic auxiliar, personalul nedidactic care s-au comportat admirabil, colaborarea fiind una exemplară"!
Considerații legate de organizarea Bacalaureatului
În ce privește organizarea Bacalaureatului, domnul inspector general ne-a dat câteva date tehnice. În perioada 11-17 iunie, a avut loc procesul de echivalare a competențelor de comunicare în limba română, într-o limbă străină, respectiv competențe TIC, proces încheiat cu succes; cei 4.716 candidați înscriși vor fi grupați în 41 de centre de examen și vor susține probele în 499 de săli de clasă; tot pentru ei vor fi puse la dispoziție 92 de săli de bagaje; 873 de cadre au fost desemnate ca asistenți pentru examene, 44 de președinți (,,cumplit de mulți" - vorba generalului), mai mulți, 50 sunt și pe lista vicepreședinților...
Pentru operativitate și o mai bună organizare, la intrarea candidaților , la unele școli, s-au găsit mai multe variante de intrare (trei la C.N. ,,Mihai Eminescu", două la Colegiul Economic ,,Partenie Cosma", iar pentru o siguranță crescută și monitorizare ca la carte, Inspectoratul Școlar a suplimentat numărul camerelor web cu încă 496, pe lângă cele existente în sălile de examen și pe coridoare.
Ieșirea cu bine din perioada de examene
Fiind întrebat despre obiectivele pe care și le-a propus în calitate de inspector școlar general (fie ele și obiective de suflet), domnul profesor Virgil Blage a spus: ,,Obiectivul pe care mi l-am propus este de a ieși cu bine din perioada examenelor, care este una dificilă, condițiile sunt dificile. Simțiți presiunea. Și noi o simțim. Este plăcut să faci față unei provocări. Numai provocările pot să-ți aducă satisfacții. Rutina nu totdeauna generează efecte pozitive. Rutina poate să ducă uneori la greșeli.
Toată lumea pornește cu gândul de a face bine! Eu aș dori să descoperiți dumneavoastră pe parcurs ce am făcut.
Să ne pregătim foarte bine pentru un nou an școlar, cât de cât normal
Un alt obiectiv (de suflet), după ce scăpăm de examene este să ne pregătim foarte bine pentru un nou an școlar, cât de cât normal. Va trebui să conviețuim cu covid-ul, cu o altă tulpină sau cu un alt virus. Pentru asta trebuie să ne pregătim personalul, colegii, să poată să lucreze și fizic, față-n față cu elevii  și online. Cred că o Metodică a predării online este extrem de importantă", a mai spus domnul inspector școlar general Virgil Blage...
Ovidiu Dan

 

Trimite email
marți, 26 august 2025, 18:05:27 Ora de vară a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Vă invităm la Hard Rock Cafe, Bucureşti, miercuri, 17 septembrie 2025, începând cu ora 21.00, la un concert cu Jurjak!