Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,În lumea basmelor” … la final

Proiectul județean

,,În lumea basmelor” … la final

Suntem la finalul proiectului județean, cu participare interjudețeană, intitulat ,,În lumea basmelor", aprobat de Inspectoratul Școlar Județean Bihor, nr. 299 din 26.11.2019.

Acest proiect are ca scop stimularea interesului pentru lectura individuală şi colectivă în perioada şcolară, în vederea dezvoltării /activizării vocabularului, a dobândirii tehnicilor de muncă intelectuală, dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut, dar și cultivarea interesului pentru lectură, facilitarea integrării în mediul şcolar și oferirea de suport pentru reuşita şcolară în ansamblul ei.
În perioada octombrie 2019 - martie 2020, echipa de proiect, formată din prof. Hădărean Diana, Iștoc Silvia, Antal Nicoleta și Pușcaș Camelia, împreună cu echipa de implementare și școlile partenere: Colegiul Național ,,Gh. Șincai", Cluj-Napoca, jud. Cluj (prof. Ona Nicoleta și Bacu Mihaela), Școala Gimnazală Târnova, jud. Arad (prof. Crișan Loredana, Garda Adina și Stan Lavinia), Școala Gimnazială ,,Puiu Sever", Ineu, jud. Bihor (prof. Sinka Palma, Suciu Petronela, Arsinte Alexandra și Karacsony Zoița), Școala Gimnazială ,,Nicolae Bogdan", Vașcău, jud. Bihor (prof. Laza Mateuța Lenuța și Ifrim Carmen), Școala Gimnazială, Nr.1 Buntești, jud. Bihor (prof. Vesa Titiana și Ciuciu Olimpia Viorica), Școala Gimnazială Nr.1, Drăgești (prof. Ghenț Valentina), Școala Gimnazială ,,Viorel Horj", Drăgănești, jud. Bihor (prof. Lăzău Ioana și Lobonț Liana), Școala Primară Nr. 1, Pocola, jud. Bihor (prof. Cergheș Gabriela), G.P.N.  Nr. 4, Tășad-Goila, jud. Bihor (prof. Jula Claudia), Școala Gimnazială ,,Nicolae Popoviciu", Beiuș, jud.Bihor (prof. Hera Anton Ancuța, Popa Corina, Bar Adela și Licuricean Claudia), Școala Gimnazială Nr. 1 Rieni, jud. Bihor (prof. Sabău Simona), G.P.P. Nr. 46, Oradea, jud. Bihor (prof. Gîrba Kinga), G.P.P. Nr. 53, Oradea, jud. Bihor (prof.Munteanu Mirela), Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga",Oradea, jud. Bihor (prof. Imre Ramona), Școala Gimnazială ,,Iosif Vulcan", comuna Holod, jud. Bihor (prof. Fâșie Mirela și Carțiș Corina) și Școala Gimnazială ,,Miron Pompiliu", Ștei, jud. Bihor (prof. Creț Florina, Lupău Florina și Tomescu Ileana) au realizat activități care au fost stimulative și au avut ca obiectiv dezvoltarea capacităţii creatoare a elevilor. Echipa de implementare a acestui proiect a făcut ca toate activitățile din proiect să aibă un impact pozitiv asupra copiilor, părinților și comunității din care fac parte.
Proiectul „În lumea basmelor " a adunat o nouă serie de povești și aventuri în perioada anului școlar, iar elevii sub îndrumarea profesorilor coordonatori au realizat activități culturale, multiculturale, ateliere de creație literară și artistică etc.
În urma proiectului județean cu participare interjudețeană ,,În lumea basmelor", prieteniile ce s-au închegat au fost deopotrivă între elevi cât și între elevii instituțiilor partenere.
Inițiatorul acestui proiect, prof. Domokos Ruxandra, a declarat că acest  proiect a reprezentat un veritabil schimb de experiență  și o incursiune didactică și socio-culturală.
Prof. Domokos Ruxandra
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: ,,În lumea basmelor” … la final.

Trimite email
vineri, 12 decembrie 2025 la 07:06:50 Ora standard a Europei de Est