Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Bacul” la română, un examen uşor?

Bacalaureat 2020

,,Bacul” la română, un examen uşor?

Subiectele de anul acesta la limba şi literatura română de la examenul de bacalaureat nu au avut un grad mare de dificultate, fiind uşor accesibile rezolvării pentru o notă de trecere.

Elevii, atât cei de la profilul real cât şi cei de la profilul uman, au avut la subiectul I un text la prima vedere, fragment din opera ,,Amintiri despre G. Călinescu" de Mircea Bandu. Textul nu punea probleme ca nivel de înţelegere iar cele 5 întrebări referitoare la textul dat au avut o formulare clară care a facilitat găsirea răspunsurilor în text. Eduard G. e de părere că ,,întrebările au fost uşoare, mai complicată a fost montarea răspunsurilor şi evitarea repetării anumitor termeni", iar Ema J. spune că întrebarea 4 ar fi putut crea anumite confuzii dar citirea cu atenţie a cerinţei îţi indică fragmentul din care poţi formula răspunsul.
Textul argumentativ le cerea elevilor să argumenteze dacă mass-media contribuie sau nu la crearea imaginii publice a unei persoane raportându-se atât la informaţiile din fragmentul extras din volumul ,,Amintiri despre G. Călinescu" de Mircea Bandu cât şi la experienţa personală sau culturală. Nivelul de dificultate este mediu deoarece elevii pot avea probleme la raportatea la cerinţă dacă se axează doar pe problema mass-media şi nu insistă pe crearea imaginii publice a unei persoane. Elevii au spus că li s-a părut un text uşor deoarece ,,despre mass-media se poate vorbi mult atât cu argumente pro cât şi contra iar exemplul din text, despre imaginea lui Călinescu era uşor de folosit" ( Rareş T.).
Subiectul al doilea le cerea elevilor să identifice perspectiva narativă într-un fragment, lucru uşor de realizat mai ales pentru elevii care au rezolvat testele de antrenament publicate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării după intrarea în perioada stării de urgenţă, la multe dintre acestea subiectul al II-lea cerea perspectiva narativă. Aici era perspectivă obiectivă, uşor de identificat.
Eseul de la subiectul III este reflectarea mai exactă a muncii depuse de elev presupunând atât cunoştinţe despre operele literare studiate în liceu cât şi abilităţi de formulare într-o structură coerentă a acestor cunoştinţe. Eseul, de minimum 400 de cuvinte, cerea să se prezinte particularităţile unei comedii studiate, la profilul real şi particularităţi de construcţie a unui personaj dintr-o comedie studiată la profilul uman,  ,,O scrisoare pierdută" de I. L. Caragiale fiind opera aleasă de majoritatea elevilor. Un subiect care nu este dificil aşa cum recunosc majoritatea elevilor cu care am vorbit. Problema întâmpinată a fost atingerea numărului minim de cuvinte, fără de care nu se primeşte punctajul pentru redactare (12 puncte).
În concluzie un subiect ofertant perceput şi de elevi ca atare: ,,nivelul dificultăţii nu a fost ridicat, a fost acceptabil examenul din acest an. Textul de la subiectul I a fost uşor de citit şi de răspuns iar la subiectul al III-lea am primit ceea ce ne-a dat şi la simularea din clasa a XI-a, un eseu în care ai ce să scrii" spune cu mulţumire Rebeca H.
Prof. Carmen Tripe

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:17:45 Ora standard a Europei de Est