Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Au început formarea în sistem exclusiv online, la nivel național, în cadrul proiectului „CRED”

În premieră, peste 4.500 de cadre didactice din învățământul preuniversitar

Au început formarea în sistem exclusiv online, la nivel național, în cadrul proiectului „CRED”

Cursurile de formare a cadrelor didactice organizate în cadrul proiectului „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți" - CRED continuă, iar luna iunie 2020 marchează o premieră în procesul de formare.

La începutul lunii iunie, 199 de grupe de cadre didactice, din toate regiunile țării - dintre care 84 din învățământul primar și 115 din învățământul gimnazial - au demarat cursurile de formare continuă acreditate, nivel II, în cadrul CRED. Premiera constă în faptul că toate aceste grupe, mai exact peste 4.500 de cadre didactice, vor participa exclusiv online la cursurile CRED, în conformitate cu noile reglementări din sistemul educațional românesc, adoptate în contextul pandemiei cauzate de noul coronavirus.
Anterior prezentei etape de formare, anume în intervalul februarie - mai 2020, 311 grupe de cursanți - dintre care 134 din nivelul de învățământ primar și 177 de grupe din învățământul gimnazial - au trecut cu succes de etapa de evaluare finală, după ce, din luna aprilie, au realizat tranziția totală de la cursuri desfășurate în sistem blended-learning (față în față și online) către cursuri de formare organizate exclusiv online. Continuarea în mediul virtual a cursurilor de formare a fost posibilă datorită ordinului de ministru numărul 3.845/27.03.2020, conform căruia a fost aprobată desfășurarea activităților de formare continuă din sistem blended-learning în sistem exclusiv online.
Pe întreg parcursul activităților de formare online, experții din cadrul Ministerului Educației și Cercetării asigură monitorizarea externă a activităților de formare și a evaluării finale a cursanților.
Până în prezent, în cadrul proiectului CRED, au fost formate 17.752 de cadre didactice. Mai precis, cursul acreditat de formare continuă, nivelul II, a fost absolvit cu succes de 9.694 de cadre didactice din învățământul primar și 8.058 de cadre didactice din învățământul gimnazial, care au fost astfel pregătite și pentru desfășurarea, optimă și în condiții de eficiență, a activității didactice la distanță. Stau mărturie declarațiile participanților la cursurile de formare CRED, printre care cea a doamnei Corina Dan, profesor de Limba engleză la Școala „Alexandru Ioan Cuza" din Brăila:
 „Un curs în care am învățat multe lucruri și care îmi vor fi deosebit de utile pentru perioada care va urma. O altă caracteristică deosebită a cursului ar fi modul de organizare care, cumva, m-a „obligat" să exersez, ceea ce a fost în avantajul cursanților. Informațiile bine structurate și organizate, lecțiile online, posibilitatea de a exersa în echipă și de a învăța și de la colegi, forumul, materialele video prezentate în mod profesionist, înregistrările lecțiilor la care avem acces - totul a fost util pentru dezvoltarea abilităților de a utiliza instrumentele online în procesul educativ și mai ales la clasă. Cred că aceste deprinderi formate și consolidate acum și aceste materiale vor fi utile și în viitor, deschizându-se o perioadă inovatoare în învățământul românesc".
În cadrul proiectului CRED, vor fi formate, în total, 55.000 de cadre didactice din învățământul preuniversitar, acestea având astfel oportunitatea de a participa la programe de formare continuă acreditate, adaptate nevoilor lor reale/actuale, atât din perspectiva implementării curriculum-ului, cât și din cea a formării/dezvoltării competențelor cheie digitale, esențiale în vederea desfășurării activităților didactice, mai ales în perioada pe care o traversăm.
***
„Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți" - CRED este un proiect de anvergură pentru sistemul educațional românesc, fiind lansat în anul 2017 și având o durată de implementare de 4 ani. Este cel mai important proiect al Ministerului Educației și Cercetării ce vizează învățământul preuniversitar și este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. Proiectul se implementează la nivel național și are 12 parteneri - instituții publice.
CRED este parte integrantă a Strategiei Europa 2020, prin Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii (aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 417/2015). (B.C.)

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 14:20:03 Ora de vară a Europei de Est