Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ieri, matematica - ,,proba de foc

Bacalaureat 2020

Ieri, matematica - ,,proba de foc

,,Miercuri, 24 iunie 2020, s-a desfășurat proba obligatorie a profilului din cadrul examenului de Bacalaureat - E)c), sesiunea iunie - iulie 2020.

În județul Bihor dintre cei 4.343 de candidaţi înscrişi (3.071 la matematică, respectiv 1.272 la istorie), s-au prezentat 4.179 de candidați. Au absentat 164"; am citat din Comunicatul de presă al Inspectoratului Școlar Județean Bihor.
Matematica, iarăși matematica
,,Probă de foc" a bacalaureatului, examenul de matematică a avut anul acesta o dificultate scăzută spre medie pentru elevii care au intrat în liceu având cunoștințe solide și au învățat sistematic pe parcursul celor patru ani.
Subiectul I a cuprins un ansamblu de exerciții din aproape toată materia claselor a 9-a și a 10-a,cu rădăcini în gimnaziu, și a fost asemănător celui din variantele propuse de minister pentru ,,antrenament". Dificultatea acestui subiect este consecință a volumului mare de informații care trebuie învățate, înțelese și aplicate. Elevii care nu stăpânesc la nivel de înțelegere aprofundată materia claselor 5-8, cum este cazul celor de la liceele tehnologice, consideră matematica drept ,,proba de foc" a bacalaureatului. Paradoxal, exercițiile pe care elevii intrați la celelalte profile le consideră banale, în cazul profilului tehnic sunt inabordabile. Datorită faptului că la admiterea în liceu nu există o medie minimă, acești elevi se regăsesc în fața primului lor examen real. Matematica, fiind o disciplină care se studiază în spirală, dacă are lacune la bază, devine o mare enigmă în continuare. Sunt copii care,îndrumați corespunzător, motivați și susținuți, recuperează și sunt capabili de note mult peste cele cu care au intrat în clasa a 9-a. Pentru aceștia subiectul a fost ușor. Roxana, elevă la profilul servicii, la ieșirea din examen, s-a plâns de problema cu procente, dar a fost încântată de subiectul II și o parte din subiectul III.
Subiectul al II-lea, cel de algebra claselor a 11-a și a 12-a, este, în general, cel mai agreat. Anul acesta, prin reducerea materiei, a fost eliminat capitolul de polinoame. Subiectele de la toate profilele au avut o dificultate redusă la punctele a și b.
Subiectul al III-lea, cel de analiză matematică, este cel mai dificil pentru elevii care nu au deprins o gândire logică și nu au capacitate de a sintetiza și analiza informațiile matematice. Examenul de astăzi a avut dificultate medie pentru elevii care au învățat și au lucrat exerciții de sinteză. Exercițiile au fost mai dificile decât cele din testele propuse la toate profilele.
Punctele c de la exercițiile subiectelor II și III sunt întotdeauna mai complexe, făcând diferența între un elev care a învățat și un elev care a înțeles.
În ansamblu, subiectul de matematică de astăzi a fost unul abordabil, nota 7 fiind atinsă cu cunoștințe decente, iar pentru nota maximă a fost necesară o cunoaștere aprofundată.
Prof. Ramona Bălan

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:11:45 Ora standard a Europei de Est