Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Raze de soare, ghiocei... și mărțișoare!

Împreună vom reuși!

Raze de soare, ghiocei... și mărțișoare!

Razele de soare, ghioceii și mărțișoarele au ajuns la acest sfârșit de iarnă și început de primăvară și în sala de clasă și în sufletul elevilor din clasa a II-a A, de la Școala cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu” din Oradea.

 Joi (26 februarie 2009), elevii învățătoarei institutoare Florica Hera au avut parte de o seară specială, în sala de clasă, alături de cei dragi, părinți, frați sau bunici, veniți la sărbătoarea primăverii. A fost pentru toți un „examen”, pe cât de emoționant, pe atât de luminos și curat, trăit cu intensitate maximă de la mic la mare, grație unei regii orchestrate cu măiestrie didactică de inst. Florica Hera („Vrăjitorul din Oz”).
 Elevii (și învățătoarea lor) nu sunt în fața primului lor proiect-„examen” cu părinții. Chiar dacă cei dragi îți dau siguranță, curaj și putere, nu poți face abstracție de ceilalți părinți, de atâția ochi care te pătrund, îți sorb cuvintele de pe buze și te judecă în voie (iar în plus, mai are și obiectivul de fotografiat partea sa de „vină”). Și totuși, copiii au fost degajați, spontani și strălucitori, încântați să le arate părinților tot ce știu și tot ce simt, bucurându-i cu atenții, zâmbete și cu toată dragostea de care sunt în stare. Au citit, au scris, au socotit, au recitat și au cântat, s-au jucat. Au dezlegat un aritmogrif și au descifrat un puzzle..., iar alături de cei dragi, au confecționat felicitări și mărțișoare.
 Mamele s-au ales cu diplome, felicitări și mărțișoare, cu îmbrățișări și o dulce sărutare.
 Cu banii obținuți din vânzarea mărțișoarelor, se intenționează organizarea unei excursii la sfârșitul anului școlar.
 Proiecte, diplome și premii
 Învățătoarea institutoare Florica Hera face parte din categoria dascălilor care nu știu decât să muncească și să privească înainte, să trudească așa cum simt, și cum au învățăt că le stă bine unor apostoli, cu modestie, fără să-și etaleze meritele și calitățile.
 Din vorbă-n vorbă, aflăm despre nenumăratele premii (materializate în diplome) pe care le-au câștigat elevii săi, despre lucrările de specialitate scoase în 2005 și 2006, pe care le folosesc cu succes la clasă nenumărați dascăli din municipiul Oradea și nu numai (e vorba despre caietele speciale de matematică pentru clasele a II-a și a III-a), proiectele locale și naționale (ecologice, educative și tematice) pe care le derulează...
 Așadar, munca dascălului nu se rezumă doar la cele patru (6, 8, 10, 12) ore de școală pe care suntem tentați să i le punem „în cârcă”, fără să-i înțelegem adevărata misiune (și dimensiune), travaliul intelectual și zbuciumul sufletesc, el trăind cu aceeași intensitate bucuriile și necazurile fiecărui elev, fiind coautor la toate succesele și insuccesele discipolilor săi. (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Raze de soare, ghiocei... și mărțișoare!

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:48 Ora standard a Europei de Est