Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Peste 6.500 de participanți la ,,școala” națională online, organizată de Junior Achievement

În perioada 25 martie - 25 iunie 2020

Peste 6.500 de participanți la ,,școala” națională online, organizată de Junior Achievement

Peste 6.500 de elevi, studenți și profesori din 400+ localități din întreaga țară au participat, în perioada 25 martie - 25 iunie 2020, la 100+ webinare susținute de echipa Junior Achievement (JA) România, alumni și profesioniști din comunitatea de afaceri, pe diferite categorii: educație antreprenorială, dezvoltarea abilităților pentru viață și STEM, educație financiară și economică, pentru orientare profesională, educație pentru sănătate.

În contextul provocat de pandemia COVID-19, a fost necesară o adaptare rapidă pentru ca școala și activitățile educaționale să poată continua în mediul online. JA a pus la dispoziție instrumentele necesare din punct de vedere tehnic, și zeci de traineri și mentori au răspuns activ la apelul #KeepLearning.
Webinarele au fost organizate în cadrul proiectelor educaționale pe care JA le derulează în colaborare cu: Citi România, Metropolitan Life, Raiffeisen Bank, FedEx, HP România, KPMG, EY, Accenture, NN România, AstraZeneca, ExxonMobil, KRUK România, Johnson & Johnson, OMV Petrom, Waters, Marsh.
Profesorii și tinerii au avut acces în continuare la resursele educaționale digitale, prin platforma JA Inspire® (simulări, materiale video, teste și exerciții, aplicații, studii de caz etc.) și la sesiuni speciale de consultanță pentru cadrele didactice pentru a-i sprijini să susțină activități în clasa online.
Sesiunile interactive și feedbackul participanților a arătat valoarea adaugată: 
- interactivitatea conținutului și posibilitatea de a înțelege și reține mai ușor noi concepte, prin exemple;
- posibilitatea de a interacționa cu participanți din diferite zone ale țării și de a afla din experiența profesională a comunității de afaceri;
- interfața prietenoasă și ușor de folosit a platformei și a aplicației pentru webinar;
- posibilitatea de a participa la mai multe sesiuni online pe teme diferite, cu un conținut adaptat intereselor, nevoilor de învățare, concomitent cu orarul școlar.
Câteva dintre concluziile participanților, elevi sau profesori:
*„Foarte util, cu exemple practice, conectate realității".
*„O prezentare interesantă, cu teme ce pot fi valorificate și ulterior. Elevii au fost încântați"!
*„Activitatea a fost un model de bune practici pentru noi ca profesori și eficientă pentru elevi".
*„Consider că informațiile aflate îmi vor fi de folos pe viitor".
*„Am fost plăcut surprinsă să observ interesul elevilor de a interacționa, le-au plăcut activitățile, subiectele fiind de actualitate".
*„Sesiunea a fost foarte utilă. Pe lângă câteva noțiuni noi, am reușit să aprofundez și unele deja cunoscute".
*„A fost o activitate din care am deprins informații interesante și am învățat mai multe dintr-un domeniu nou, despre care nu prea aveam o impresie încă".
*„Am reușit să înțeleg mai bine cum funcționează social media marketing și ce presupune gestionarea datelor".
*„Activitatea la care am participat mi-a creat/stârnit curiozitatea și m-a convins că îmi doresc o carieră în domeniul medicinei pe viitor".
Despre Junior Achievement România
Junior Achievement România este o organizaţie non-profit, având ca misiune dezvoltarea în România a programelor internaţionale JA de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate şi viaţă activă şi dezvoltarea abilităţilor pentru viaţă. 40 de ţări din Europa şi peste 100 de ţări din toată lumea derulează programele JA. În România, anual acestea sunt urmate de peste 200.000 de elevi și studenți și 4.100 profesori din 1.700 de şcoli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi prin susţinerea financiară a comunităţii de afaceri din România. Website: www.jaromania.org
Mihai Cornea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 19:45:34 Ora standard a Europei de Est