Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

A cincea ediție a programului derulat de Junior Achievement (JA) cu sprijinul Holcim România

Peste 900 de elevi au descoperit ABC-ul rutier în

A cincea ediție a programului derulat de Junior Achievement (JA) cu sprijinul Holcim România

*JA România a derulat, cu sprijinul Holcim România, a cincea ediție a programului educațional Drum sigur - ABCdar rutier.
*Peste 900 de elevi de școală primară, împreună cu profesorii lor, au participat la activitățile educaționale din proiect.
*23 de voluntari ai companiei Holcim România s-au alăturat acestei inițiative.

JA România a derulat, cu sprijinul Holcim România, a cincea ediție a programului educațional Drum sigur - ABCdar rutier, la care au participat 933 de elevi din 32 de școli din mediul rural și urban.
Această ediție a debutat în octombrie 2019 prin activități derulate la clasă de profesori, în colaborare cu 23 de voluntari Holcim și polițiști rutieri din comunitate. Ulterior, proiectul a continuat online, prin activități de grup derulate de profesori prin intermediul platformelor de comunicare sau prin activități individuale, elevii având la dispoziție materiale tipărite și acces, cu minime dotări tehnice, la resurse video și quiz-uri.
„Odată cu măsurile de relaxare, copiii au revenit la locurile de joacă, în parcuri, implicit pe stradă. Îi întâlnim din nou pe trotinete, biciclete sau ca simpli pietoni. Reapariția copiilor în spațiul rutier înseamnă, pentru toți participanții la trafic, atenție sporită aceștia reprezentând o categorie vulnerabilă din punct de vedere al siguranței rutiere. Chiar dacă suntem obligați de pandemie să ne reevaluăm comportamentele sociale, cele legate de educația rutieră trebuie să rămână o prioritate, iar continuarea programului de educație rutieră Drum Sigur - ABCdar rutier este necesară indiferent de modul de facilitare - direct sau online." - Alina Cristea, manager Dezvoltare Durabilă și Comunicare Holcim România.
Prin intermediul activităților din proiect, elevii au reușit să își cunoască mai bine localitatea din punctul de vedere al riscurilor rutiere și au învățat că trebuie să respecte regulile de siguranță rutieră, atât ca pietoni, cât și ca pasageri în mașina familiei. Conținuturile se bazează pe exemple inspirate de specificul rutier din zonele rurale și urbane și încurajează învățarea practică prin exerciții de creativitate și argumentare.
Lucrez într-o școală în care majoritatea copiilor provin din medii defavorizate. Atât materialele, cât și activitățile foarte diversificate și interesante i-au captivat. Pentru ei a fost ceva cu totul deosebit; mi-au spus că vor să conducă mașina când vor fi mari și au fost foarte activi și interesați să învețe despre circulația în siguranță. - profesor pentru învățământ primar, Aștileu, Bihor.
Programul are ca scop dezvoltarea abilităților pentru o viață sigură și a unui comportament rutier preventiv prin educație la vârste mici. În acest an, de program au beneficiat gratuit elevi din 20 de localități situate de-a lungul unor drumuri naționale intens circulate: Câmpulung, Cetățeni, Stoenești, Stâlpeni, Valea Mare-Pravăț (jud. Argeș), Aleșd, Aștileu, Butani, Oradea, Țețchea (jud. Bihor), Brașov (jud. Brașov), Cluj-Napoca, Copăceni, Turda (jud. Cluj), Tărtășești, Voinești (jud. Dâmbovița), Chitila (jud. Ilfov), Horia, Roman (jud. Neamț) și Timișoara (jud. Timiș).
 Pe parcursul programului am descoperit informații de educație rutieră și am conștientizat riscurile la care mă expun atunci când încalc regulile de circulație. Mă bucur că am participat la acest program, pentru că am dobândit cunoștințe și aptitudini pentru o viață mai sigură - elevă participantă la program, Chitila
De la ediția pilot desfășurată în 2015-2016, peste 3.800 de elevi au beneficiat de educație rutieră prin intermediul acestui program.
Despre Junior Achievement (JA) România
Junior Achievement România, organizație nonprofit, a fost fondată în anul 1993 și este parte a JA Worldwide® USA și JA Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizație internațională de educație antreprenorială, economică, financiară și STEM, de orientare profesională, sănătate și dezvoltare a abilităților pentru viață, programele sale fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume. În România, programele JA de tip „learning by doing" și „project based" sunt urmate anual de peste 200.000 de elevi și studenți din peste 1.700 de instituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, instituțiile de învățământ și comunitatea de afaceri. În 2019, Junior Achievement a celebrat 100 de ani de existență.
Despre Holcim România
Holcim (România) S.A. activează de peste 20 de ani în sectorul materialelor de construcții din România, deţine 2 fabrici de ciment în Câmpulung şi Aleșd, o staţie de măcinare, 17 staţii ecologice de betoane, 3 staţii de agregate, 2 staţii de lianţi speciali şi 3 terminale de ciment în Bucureşti, Turda și Roman. Holcim are aproximativ 800 de angajați în România. Pentru mai multe informaţii, vă rugăm să vizitaţi website-ul companiei și paginile de Facebook și LinkedIn dedicate.  
Holcim România este membră a grupului LafargeHolcim, care s-a născut în urma fuziunii între egali dintre Lafarge și Holcim în 2015. Având peste 180 de ani de experiență combinată, Grupul rezultat în urma fuziunii își propune să intre într-o nouă eră de tehnologii și inovații de vârf în industria materialelor de construcții, pentru a face față provocărilor secolului 21.
Grupul de companii sub umbrela Holcim România la nivel local include Somaco Grup Prefabricate (elemente prefabricate și BCA), Geocycle România (pre-tratarea deșeurilor) și StartCasa (amenajări interioare). 
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:39:26 Ora standard a Europei de Est