Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ne-am protejat, ne-am dezinfectat, am socializat, am învățat, ne-am jucat și am ieșit pe locul întâi

Tabăra 13 Covit - bucuria revederii

Ne-am protejat, ne-am dezinfectat, am socializat, am învățat, ne-am jucat și am ieșit pe locul întâi

După cum eram obișnuiți, în fiecare vacanță de vară, organizam câteva zile de tabără, de activități de vară altfel.

Vara aceasta ne-am trezit într-o situație aparte, pandemia din ultimile luni ne-a obligat să păstrăm distanțarea fizică, grădinița și școala derulându-se online, această situație impunându-ne anumite restricții, respectarea anumitor reguli de prevenție. Astfel, cu toate că mulți copii ar fi vrut să participe la activitățile recreativ educative organizate, după o lungă absență de socializare alături de colegi sau alți copii, am purces cu entuziasm, dar și cu o oarecare reținere la un ,,maraton" de două săptămâni de ,,tabără urbană". Bineînțeles că înainte de toate, ne-am luat măsurile de protejare împotriva virușilor cu care se confruntă întreaga omenire în acest moment (dezinfectanți, măști, termometru etc), limitându-ne ca timp la 4 ore cu 13 copii doritori, cu vârsta cuprinsă între 5 și 8 ani.
Activitățile zilnice s-au derulat în două etape și anume activități la alegere și activități organizate, cele mai multe derulându-se în aer liber. În fiecare dimineață, după „salutul personalizat în caz de pandemie", îi aștepta câte o ștafetă diferită cu obstacole combinate, ca formă alternativă la așa-zisa înviorare.
Ne-am orientat spre jocuri și întreceri îndrăgite, multe propuse chiar de ei: puzzle, construcții din lego/ cuburi/nisip, fotbal, popice, badminton, volei, kendama,mozaic, modelaj din plastilină,  trecerea și săritura peste și pe sub coardă etc.
Relaxarea și voia bună au fost elementele prioritare pe parcursul taberei, copiii având posibilitatea de a alege locul preferat de stat la umbră sau la soare dintre hamac, șezlong, rogojină, leagăn, scaun pescăresc, saltele etc
Am colorat și am desenat, coloratul simplu și după coduri,desenatul după șablon/după umbră, colajul, farfuriile decorate, crearea unor obiecte decorative folosind mandala, fișe variate de CLR, MEM și DP, scrierea la tablă după dictare etc. Jocurile  au excelat, într-o paletă largă: jocuri de societate, jocuri de cunoaștere și autocunoaștere, jocuri didactice, jocuri și întreceri specifice taberelor.
Eforturile și reușita au fost răsplătite aproape zilnic cu surprize dulci, aduse pe rând de către fiecare dintre participanți și organizatori. Tombola cu obiecte ce încap într-un bol i-a bucurat enorm, ea fiind până la urmă un mijloc didactic și un procedeu atractiv de a repeta numerele naturale și caracteristicile obiectelor din jur  (culoare, mărime, material realizat, textură, utilitate).
Cireașa de pe tort a constituit-o  activitatea gospodărească: prepararea unei rețete speciale, de la cap la coadă, salam de biscuiți, cu un final fericit, dispariția magică a produsului de pe tavă. Oare ce s-a întâmplat? Ia ghiciți!
În cele două săptămâni de tabără, m-am bucurat de un sprijin real și substanțial din partea Dianei Toader care s-a implicat trup și suflet. Tricourile speciale făcute de ea ca experiment al schimbării culorii, vor fi reper peste timp în garderoba participanților.
Pentru a ne aminti cu drag de zilele de tabără, fiecare copil și-a realizat un mini tablou magnetic cu fotografia personală.
Analizând și concluzionând, putem afirma că fiecare am avut de câștigat, copii și dascăli, cu toții am fost învingători, biruitori în lupta cu Corona Virus; ne-am protejat, ne-am dezinfectat, am socializat, am învățat, ne-am jucat și am ieșit pe locul întâi, fericiți și mai puternici, împreună!
Prof. Monica-Dorina Toader
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Ne-am protejat, ne-am dezinfectat, am socializat, am învățat, ne-am jucat și am ieșit pe locul întâi.

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 23:56:41 Ora standard a Europei de Est