Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Consilierea personală în contextul actual”, la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia

Proiectul

,,Consilierea personală în contextul actual”, la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia

Acest proiect (avizat de I.Ș.J. Bihor cu numărul 232/07.11.2019) a apărut în urma nevoii de a face ceva diferit cu elevii de debut din ciclul gimnazial, respectiv elevii clasei a V-a, de la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia, de a reuși să fac trecerea mai ușoară de la doamna învățătoare la doamna dirigintă.

Este perioada în care se mărește numărul de cadre didactice cu care aceștia vin în contact dar și nivelul de vârstă a elevilor cu care interacționează. Sunt provocări, diferite emoții cu care elevii se confruntă, iar rolul dirigintelui este de a-i ajuta ca trecerea de la învățământul primar la cel gimnazial să fie domoală din punct de vedere emoțional. Pornind de la considerentul că activitățile extrașcolare ajută mult la coeziunea grupului, la dezvoltarea legăturilor de prietenie și relaționare corectă a colegilor de clasă, am conceput acest proiect educativ din dorința de a desfășura activități în afara programei școlare care să cuprindă mai multe paliere de activități necesare în dezvoltarea armonioasă, atât fizic cât și emoțional.
Au fost implicați 27 de elevi ai clasei a V-a, părinții acestora, cadre didactice de la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia și instituțiile partenere.
Proiectul a inclus un calendar cu următoarele activități și parteneri din instituții diferite, respectiv Ocolul Silvic Dobrești, Cabinet Medical Individual Dr. Ion Monica-Roșia, C.J.R.A.E. Bihor și Postul de Poliție Roșia:
„Flora și fauna plaiurilor din Roșia"- parteneri, pădurar, dl Codrean Florin și doamna profesoară Silaghi Valentina-Gela; ,,Să creștem frumos!"- partener, doamna doctor Ion Monica; ,,Cine sunt eu? "- partener, doamna profesor psiholog școlar Mladoniczky Edittha; ,,Violența naște violență!"- partener, domnul agent de poliție AS Lezeu Doru Romeo; ,,Despre noi și vârsta noastră!"- partener, profesor psiholog școlar Mladoniczky Edittha; ,,Cui pot cere ajutorul?"- partener, agent de poliție AS Lezeu Doru Romeo; ,,De ziua ta, mămico..."- partener, doamna profesoară Herlea Angela; ,,Nimic fără Dumnezeu!"- partener, domnul profesor Ciuhandu Florentin; ,,Apa, izvor de sănătate!" - partener, doamna doctor Ion Monica; ,,Un mediu curat, o viață mai sănătoasă! "- parteneri, pădurar, dl Codrean Florin și doamna profesoară Silaghi Valentina-Gela.
Activitățile s-au desfășurat conform calendarului, excepție făcând ultimele două activități care datorită situației actuale, conform Ordinului nr. 4.267/841/2020 pentru stabilirea unor măsuri de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unitățile/instituțiile de învățământ, instituțiile publice și toate structurile aflate în subordonarea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării, publicat în Monitorul Oficial nr. 417 din 19 mai 2020 nu s-au putut desfășura față în față, acestea fiind desfășurate online în lunile mai-iunie 2020.
În urma fiecărei activităţi realizate s-a completat o fişă tip de activitate, care a permis urmărirea realizării obiectivelor şi rezultatelor propuse, s-au făcut fotografii pe parcursul derulării proiectului, expoziţii cu produsele realizate de elevi, mese rotunde și discuţii între membrii echipei de proiect.
Consider că au fost realizate obiectivele propuse, dintre acestea foarte importante fiind cunoaşterea specificului vieţii din mediul rural, a siguranței emoționale și fizice, a stării de sănătate.
Apreciez și aduc mulțumiri pentru implicare și colaborare partenerilor de proiect care au participat voluntar (și neremunerați) la activitățile proiectului: profesor psiholog școlar Mladoniczky Edittha, doctor Ion Monica, pădurar Codrean Florin, agent de poliție AS Lezeu Doru-Romeo, conducerii Școlii Gimnaziale Nr. 1 Roșia, doamnei director, profesor Silaghi Valentina-Gela care este și responsabilul proiectului, dar și colegilor, membri ai echipei de proiect, Herlea Angela și Ciuhandu Florentin.
Sursele de finanţare au fost din fonduri proprii. Diplomele și adeverințele membrilor și partenerilor proiectului au fost eliberate de către Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia.
Intenționez ca activităţile proiectului să fie introduse anual în calendarul activităţilor extra-curriculare al şcolii. Proiectul va avea continuitate şi va oferi beneficiarilor oportunitatea de exprimare civică și artistico-creativă în fiecare an, modificând tematica în funcție de vârsta și nevoile copiilor. Cadrele didactice implicate în implementarea proiectului vor asigura doar o diversitate a activităţilor propuse pentru a menţine treaz interesul elevilor pentru activităţile legate de autocunoaștere, siguranța emoțională și fizică, spiritul civic, stil de viață sănătos, dragostea pentru frumos și mediu.
Profesor Cioloș Adina-Ionela,
coordonator proiect
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: ,,Consilierea personală în contextul actual”, la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia.

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 14:51:54 Ora standard a Europei de Est