Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Interculturalitatea din spaţiul anglo-saxon și cel românesc” la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia

Proiectul

„Interculturalitatea din spaţiul anglo-saxon și cel românesc” la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia

Activităţile extracurriculare realizate an de an cu scopul de a-i familiariza pe elevi şi cadrele didactice cu diversitatea culturală a spaţiului anglo-saxon ca urmare a studiului limbilor străine la clasă au dus la realizarea acestui proiect educativ, avizat de I.Ș.J. Bihor cu numărul 231/07.11.2019.

 În calitate de profesor de limba engleză, pregătesc și îndrum elevii în fiecare an pentru a sărbători la nivelul școlii Ziua Europeană a Limbilor Străine, de Halloween, pregătim creații artistice și dovleci cât mai interesanți, de Naşterea Domnului, pictăm icoane, desene, felicitări, de Valentine's Day, copiii își trimit felicitări și mici cadouri și facem o comparație între Dragobete și Valentine's Day, realizăm mărțișoare și felicitări originale cu ocazia Zilei de 8 Martie, iar de Paşti, participăm la Festivalul de Pricesne desfășurat în fiecare an la nivelul unității și încondeiem ouă la Festivalul de la Drăgoteni. De Ziua Europei, devenim mai conştienţi că facem parte din marea familie a Uniunii Europene şi de 1 Iunie, ne amintim cu toţii de copilăria noastră fericită.
Organizez și coordonez aceste activități din dorința de a conştientiza elevii de importanţa învățării unei limbi străine, a cunoașterii altor culturi, a altor civilizații, literaturi și pentru a privi lumea înconjurătoare cu mai mult interes.
Câteva obiective urmărite în acest proiect: stimularea potenţialului artistico-creativ al elevilor și implicarea lor în activități motivante care să prevină/reducă absenteismul și abandonul școlar; creșterea motivației elevilor pentru lucrul în echipă; valorizarea activităţii didactice şi educative desfăşurate de profesorii de limbi străine; creşterea calităţii demersului didactic.
Au fost implicați elevii Școlii Gimnaziale Nr. 1 Roșia, elevi și cadre didactice ale școlilor partenere și cadre didactice de la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia.
Au fost semnate parteneriate cu nouă școli din județ și din alte județe: Şcoala Gimnazială  Nr. 1 Remetea, Şcoala Gimnazială ,,Viorel Horj" Drăgăneşti, Liceul Vocaţional Pedagogic „Nicolae Bolcaş", Beiuş, Liceul Tehnologic „Țara Moților" Albac - județul Alba, Liceul Tehnologic „Unirea" Ștei, Colegiul Național „Samuil Vulcan" Beiuș, Școala Gimnazială Nr. 1 Tărcaia, Liceul Tehnologic „Transilvania" Deva - județul Hunedoara, Școala Gimnazială Nr. 1 Răbăgani. Au participat 25 de cadre didactice și 122 de elevi.
Proiectul a inclus un calendar cu următoarele activități: „Ziua Europeană a Limbilor", ,,Funny Halloween", ,,Ziua Educaţiei  Globale", ,,It`s Chrismas for all - E Crăciun pentru toţi" - concurs cu participare indirectă; realizarea unei expoziţii de felicitări, jurizarea, premierea, trimiterea diplomelor şi adeverinţelor către parteneri; „Dragobete vs. Valentine s Day" - concurs cu participare indirectă; realizarea unei expoziţii cu lucrările copiilor, jurizarea, premierea, trimiterea diplomelor şi adeverinţelor către parteneri; ,,8 Martie - Mother's Day", ,,Happy Easter - Hristos a Înviat!", ,,Ziua Europei".
Activitățile s-au desfășurat conform calendarului, excepție făcând ultimele două activități, care datorită situației actuale, pentru prevenirea și combaterea îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unitățile/instituțiile de învățământ, instituțiile publice și toate structurile aflate în subordonarea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării, nu s-au putut desfășura față în față, acestea fiind desfășurate online în lunile mai - iunie 2020, urmând a se relua în anul școlar următor.
În urma fiecărei activităţi realizate s-a completat o fişă tip de activitate, care a permis urmărirea realizării obiectivelor şi rezultatelor propuse, s-au făcut fotografii pe parcursul derulării proiectului, s-au organizat expoziţii cu produsele realizate de elevi, mese rotunde și discuţii între membrii echipei de proiect.
Au avut loc două concursuri cu participare indirectă: „It`s Chrismas for all - E Crăciun pentru toţi", concurs de felicitări și afişe în limbile engleză și română, ornamente - decoraţiuni de Crăciun. La concurs au participat 16 cadre didactice și 81 de elevi. Am realizat expoziţia de felicitări, jurizarea, premierea, trimiterea diplomelor şi adeverinţelor către parteneri.
Al doilea concurs din cadrul proiectului a fost: „Dragobete vs. Valentine s Day", concurs cu participare indirectă de fotografii, postere, felicitări, crafturi. Au participat 11 cadre didactice și 41de elevi. Am organizat expoziţia de felicitări, jurizarea, premierea, trimiterea diplomelor şi adeverinţelor către parteneri.
Apreciez și aduc mulțumiri pentru implicare și colaborare tuturor partenerilor din proiect, conducerii Școlii Gimnaziale Nr. 1 Roșia, doamna director, profesor Silaghi Valentina-Gela care este și responsabilul proiectului, dar și colegilor, membri ai echipei de proiect: prof. Lungu Dana Cosmina, Ștef Ramona, Mariana Foncea și Harn Andreea Anca. Un rol important au avut membrii juriului, prof. Silaghi Valentina-Gela, Moghiș Marius, Ujoc Maria, Jula Sorina și Lucaciu Mădălina, care au jurizat cele 122 de lucrări ale elevilor participanți la cele două concursuri.
Sursele de finanţare au fost din fonduri proprii. Diplomele și adeverințele membrilor și partenerilor proiectului au fost eliberate de către noi, Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia.
Deoarece activităţile proiectului se află an de an în calendarul activităţilor extracurriculare al şcolii, proiectul va avea continuitate şi va oferi beneficiarilor oportunitatea de exprimare artistico-creativă în fiecare an. Cadrele didactice implicate în implementarea proiectului vor asigura doar o diversitate a activităţilor propuse pentru a menţine treaz interesul elevilor pentru activităţile legate de diversitatea spaţiului anglo-saxon.
Profesor Cioloș Adina-Ionela,
coordonator proiect
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: „Interculturalitatea din spaţiul anglo-saxon și cel românesc” la Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 22:21:24 Ora standard a Europei de Est