Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Două minute de... limbă română și matematică (răspunsuri)

Matematica este ca apa, pătrunde peste tot!

Două minute de... limbă română și matematică (răspunsuri)

Immanuel Kant spunea că ,,O ştiinţă conţine atâta ştiinţă câtă matematică există în ea", iar Gheorghe Ţiţeica afirma că ,,Matematica este un mod de exprimare a legilor naturale, este cel mai simplu şi cel mai potrivit chip de a înfăţişa o lege generală sau curgerea unui fenomen, este cea mai perfectă limbă în care se poate povesti un fenomen natural".

Am putea să nu-i credem, dar ar trebui să aducem argumente care să infirme cele de mai sus.
Greu de făcut acest lucru, putem însă aduce argumente care să confirme ...
Omul  conţine peste 70% apă, iar apa înseamnă viaţă. Şi la fel cum apa este într-o continuă mişcare şi interacţiune cu mediul şi omul, pe parcursul vieţii, este într-o continuă mişcare şi interacţiune cu mediul şi orice acţiune a omului este o operaţie matematică:
 Timpul îşi urmează cursul  (0, 1, 2, ...),
înainte de a ne dumiri unde ne aflăm ( → ),
începem să acumulăm ( + ) informaţii, cunoştinţe,
consumăm ( - ) extrem de multă energie şi nu numai,
zilele şi anii ni se înmulţesc ( x ) muncim ca să putem trăi,
împărţim (:)  bucurii şi necazuri, dar avem puterea ( an ) să trecem peste ele, ascultăm ( √ ) glasul conştiinţei, ne căutăm locul, rostul ( ), ne raportăm la noi (uneori şi la alţii), ce am fost şi ce am ajuns (| |), experienţa şi greşelile moştenite () ne ajută să ne transformăm (), să fim mai buni, mai compleţi, toate acestea ne împing de la spate spre ceea ce vom fi pentru totdeauna!
Cum se cultivă şi cum se şlefuiesc „acţiunile" omului? Un posibil răspuns scurt şi cuprinzător: ca să faci faţă schimbării în plan spiritual trebuie să asculţi de Biserică, ca să faci faţă schimbării în plan material trebuie să asculţi de Şcoală. Biserica educând sufletul culegem morală, etică, atitudine, credinţă. Şcoala exersând mintea dobândim cunoştinţe, experienţă, dezvoltare, iniţiativă. Şcoala şi Biserica se luptă ca tu să scoţi ce ai mai bun din tine, să-ţi materializezi  potenţialul, adică ceva care nu se vede dar este simţit foarte bine de toţi cei cu care ai sau vei avea de-a face. Acuma sunteţi trei: tu, religia şi ştiinţa (adică apa, credinţa şi matematica). De legăturile pe care le faci depinde OMul, mic sau mare, care devii. Recunoaşteţi singur de câte ori v-aţi spus în gând că „preotul și profesorul ăsta sunt iraţionali"!
Intensitatea cu care străluceşti atrage şi îmbogăţeşte alte persoane. Experienţele şi valorile cu care tu contribui la tezaurul unui popor  te definesc mai mult ca orice. Şi acestea se leagă de OMul, mic sau mare, care ai devenit, putând fi muritor de rând, respectiv nemuritor.
Ca o concluzie, fiecare dintre noi conţinem apă, şi cum apa înseamnă informaţie am putea privi omul ca şi un izvor de informaţii, iar dacă scoatem ce este bun şi valoros de la fiecare atunci avem Izvor de IQ. Iar  Când apa este curată şi liniştită, tu vezi până-n adâncime. La fel este şi cu mintea... spunea Cuviosul Ieronim al Eghinei.
Sunt câteva „secvenţe" din cartea ,,Vorbeşte Matematica", de Sorin (Andras).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 01:18:01 Ora standard a Europei de Est