Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

17 directori noi și 11 directori adjuncți noi în învățământul bihorean, plus 12 inspectori școlari noi

De la 1 septembrie,

17 directori noi și 11 directori adjuncți noi în învățământul bihorean, plus 12 inspectori școlari noi

Începând cu data de 1 septembrie 2020, la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Bihor au avut loc modificări în structurile de conducere ale acestora, datorate pensionării unor directori, respectiv încetării detașării în celelalte cazuri.

În cazul a 44 de unități de învățământ au fost reconfirmați un număr de 26 de directori, iar unul a fost numit într-o unitate de învățământ nou înființată și anume Grădinița cu Program Prelungit Aleșd. Au fost numiți 17 directori noi, deoarece, în cazul unităților de învățământ:  Școala Gimnazială ,,Dacia" Oradea, Școala Gimnazială Nr. 16 Oradea, Școala Gimnazială Nr. 1 Balc, Grădinița cu Program Prelungit Nr. 53 Oradea, directorii s-au pensionat, în cazul Colegiului Tehnic   ,,Traian Vuia" Oradea și Grădinița cu Program Prelungit Nr. 30 Oradea, directorii unităților de învățământ au fost detașați pe funcții de monitorizare, îndrumare și control în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, iar în celelalte cazuri nu s-au mai reînnoit detașările. Așa este cazul Liceului Teoretic ,,Aurel Lazăr" Oradea, respectiv Liceul Tehnologic Nr. 1 Popești.
În ce privește directorii adjuncți dintr-un număr de 26, au fost reconfirmați 15, iar 11 au fost înlocuiți din diverse motive: încetarea detașării sau detașarea pe funcții de monitorizare, îndrumare și control în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Bihor cum este cazul directorilor adjuncți de la Școala Gimnazială ,,Miron Pompiliu" Ștei,  Școala Gimnazială ,,Puiu Sever" Ineu, Liceul Reformat ,,Lorantffy Szuszanna" Oradea.
La nivelul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, 25 de posturi de inspectori școlari sunt ocupate de 27 de persoane, 12 dintre acestea fiind noi în această funcție.
Inspector școlar Florin Negruțiu

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:56:58 Ora standard a Europei de Est