Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar din județul Bihor

Buletinul informativ din 21 septembrie

Dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar din județul Bihor

Inspectoratul Școlar Județean Bihor monitorizează dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar din județul Bihor, aceasta fiind influențată de evoluția situației epidemiologice.

Prin urmare, luni, 21 septembrie 2020, în conformitate cu Hotărârea CJSU Bihor Nr. 29 s-a înregistrat următoarea situație:
- 726 de unități de învățământ în Scenariul 1 (S1): participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară
- 5 de unități de învățământ în Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție
- O structură de învățământ preșcolar de la Liceul Teoretic ,,Horvath Janos" Marghita este închisă temporar.
În urma analizei raportărilor privind cazurile de îmbolnăvire în rândul elevilor și profesorilor de la nivelul unităților de învățământ din județul Bihor a rezultat următoarea situație:
Au fost diagnosticați cu COVID preșcolari și elevi de la: Școala Gimnazială ,,Oltea Doamna" Oradea (un elev), Liceul Ortodox ,,Episcop Roman Ciorogariu" Oradea (un preșcolar), Școala Gimnazială ,,Szacsvay Imre" Oradea (un elev), Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir" Oradea (un elev), Școala Gimnazială Nr. 16 Oradea (un elev), Școala Gimnazială Nr. 1 Abram (un preșcolar), Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" Oradea (un elev), Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu" Oradea, Liceul Tehnologic Nr. 1 Popești (un elev), Liceul Teoretic ,,Horvath Janos" Marghita (un elev), Liceul Tehnologic ,,Felix" Sânmartin (un elev).
În ce privește personalul didactic, au fost confirmați cu COVID profesori de la: Liceul Tehnologic ,,Felix" Sânmartin, Școala Gimnazială Nr. 16 Oradea (un cadru didactic), Liceul Teoretic ,,Horvath Janos" Marghita (trei educatoare), la G.P.P. Nr.1 Tileagd (un cadru didactic).
În toate cazurile s-au luat măsurile necesare impuse de reglementările în vigoare. În nicio situație sursa îmbolnăvirii nu a fost comunitatea școlară. La nivelul unităților de învățământ se monitorizează modul în care se desfășoară procesul instructiv-educativ și se respectă regulile de igienă și distanțare. În funcție de situația cazurilor înregistrate, avem în prezent grupe sau clase aflate în izolare, respectiv structura de învățământ preșcolar a Liceului Teoretic ,,Horvath Janos" Marghita.
Reamintim că, potrivit Ordinului comun al ministrului Educației și Cercetării și al ministrului Sănătății nr. 5.487/1494/01.09.2020, criteriul epidemiologic în baza căruia unitățile/instituțiile de învățământ stabilesc unul dintre cele trei scenarii de funcționare este rata incidenței cumulate, respectiv: numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.
De asemenea, menționăm faptul că în unitățile de învățământ unde se efectuează lucrări, conducerile acestora au gestionat foarte bine situațiile astfel încât procesul de învățare să fie foarte puțin afectat.
Inspector școlar Florin Negruțiu

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:58:29 Ora standard a Europei de Est