Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea din Oradea a început anul universitar cu peste 20.000 de studenți, cu 106 programe de studii la licență și 66 la master

În plină pandemie,

Universitatea din Oradea a început anul universitar cu peste 20.000 de studenți, cu 106 programe de studii la licență și 66 la master

Ca peste tot în țară, și la Oradea, festivitățile de deschidere a anul universitar s-au desfășurat on-line, la toate universitățile orădene.

240 de ani de învățământ superior la Oradea
,,Acest an marchează 240 de ani de învățământ superior la Oradea. Cei mai mulți dintre noi știm că la început a fost Facultatea de Filozofie, apoi în 1788, s-au înființat, pe rând, Facultatea de Drept și academiile teologice. Nu contează denumirile sau forma de organizare a universității noastre în cei 240 de ani, contează ceea ce am lăsat în urmă și ceea ce reprezentăm azi...
Suntem o Universitate care se adaptează nu numai la cererea mediului socio-economic, dar încercăm să fim o instituție de avangardă pentru această regiune. Vom „livra" societății tot mai mulți specialiști pentru industriile și serviciile cu valoare adăugată mare, pentru domeniile strategice de dezvoltare a României (informaticieni, ingineri, specialiști în servicii de sănătate publică, specialiști în industria ospitalității, specialiști în construcții sustenabile, specialiști pentru bio-economie, specialiști pentru securitate, specialiști pentru servicii de educație cu înaltă calificare). Nu vom neglija nici domeniile arte sau educație sportivă, domenii de care o societate bine dezvoltată are atât de mare nevoie".
,,A crescut cifra de școlarizare"
La Universitatea (de Stat) din Oradea, cifrele prezentate de domnul rector, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, în cuvântul de deschidere sunt de-a dreptul impresionante, exprimând dimensiunea la care se desfășoară procesul instructiv-educativ la instituția fanion a învățământului bihorean: ,,15 facultăți, cu peste 15.000 de studenți la studii de licență, masterat și doctorat, iar împreună cu formele de învățământ postuniversitare, avem peste 20.000 de studenți care studiază la universitatea noastră. La licență avem un număr de 106 programe de studii, iar la master 66"... ,,A crescut cifra de școlarizare. La admiterea din 2020, avem 3.952 de ,,boboci" la studii de licență (cu 8% peste admiterea din 2019); la studii de master, sunt admiși un număr de 1.565 de studenți (reprezentând o creștere cu 6%). La studii doctorale sunt înmatriculați 140 de doctoranzi în anul I".
La 1 octombrie 2020, Universitatea din Oradea începe anul universitar cu o resursă umană uriașă: 1.408 angajați: 865 de cadre didactice titulare, 64 de asistenți pe perioadă determinată și 479 personal didactic auxiliar și nedidactic, precum și peste 80 de cadre didactice asociate, angajate la plata cu ora.
,,În ultimii opt ani, am înființat un număr de 31 de programe noi de studii, am mărit capacitatea de școlarizare în IT și Informatică, am mărit capacitatea de școlarizare la specializările medicale, dar am și renunțat, prin desființare, la un număr de 51 de programe. Deci, ne-am restructurat continuu programele pentru a fi mai buni, mai competenți. Punem un accent deosebit pe studiile doctorale; pe lângă cele 18 domenii de doctorat acreditate, anul acesta vom acredita și domeniile Stomatologie și Muzică. Avem la Universitatea din Oradea un număr de 97 de cadre didactice cu drept de conducere doctorat cărora le datorăm apreciere pentru excelența științifică.
Investițiile
Investițiile în infrastructură sunt la cel mai înalt nivel din istoria Universității, peste 63 de milioane de lei prin proiectele universității noastre, semnate și în derulare pentru un campus sustenabil, lucrări care vizează renovarea și dotarea spațiilor de învățământ ale facultăților. În stadiu avansat sunt proiectele de construcție cămine noi (două în parteneriat cu Primăria Oradea, unul de 800 de locuri din fonduri externe, prin Compania Națională de investiții și, implicit, cu Ministerul Educației și Cercetării).
Locul 10 în clasamentul național
Și în domeniul cercetării, reușim să fim mai eficienți și mai performanți; ne mândrim cu un onorabil loc 10 (la nivel universitar național) și 743 la nivel internațional, în ultimul clasament Scimago. În anul universitar 2019-2020, am depăsit 200 de lucrări cotate în prestigioasa bază de date ISI Web of Science. Ne îndreptăm atenția și spre partea de inovare și transfer tehnologic. În acest sens, prin parteneriat cu Consiliul Județean, vom contribui la înființarea Parcului Științific și Tehnologic al orașului Oradea printr-o investiție deja în derulare, de peste 33 de milioane de lei.  Tot în acest domeniu, avem interesul de a construi în campusul central un Centru de Transfer Tehnologic modern și performant, în parteneriat cu Primăria Oradea, proiect cu buget de aproximativ 7 milioane de euro".
O universitate pro-cunoaștere, un motor de progres!
Adresându-se studenților ,,boboci", domnul rector i-a informat că au ales o ,,universitate cu tradiție, dar, în același timp, modernă, o universitate pro-cunoaștere".
Domnul rector Constantin Bungău ne asigură că și în continuare, putem avea încredere în instituția pe care o conduce pentru că ,,vom rămâne un pol de echilibru pentru mediul politic, social sau cultural, dar și un motor de progres la nivel economic".
Noi vă credem, domnule rector, vă susținem, promovându-vă imaginea, pentru ca orădenii și bihorenii, dar nu numai, să vă cunoască gândurile, proiectele și realizările!
Moise-Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:52 Ora standard a Europei de Est