Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Universitatea din Oradea a început anul universitar cu peste 20.000 de studenți, cu 106 programe de studii la licență și 66 la master

În plină pandemie,

Universitatea din Oradea a început anul universitar cu peste 20.000 de studenți, cu 106 programe de studii la licență și 66 la master

Ca peste tot în țară, și la Oradea, festivitățile de deschidere a anul universitar s-au desfășurat on-line, la toate universitățile orădene.

240 de ani de învățământ superior la Oradea
,,Acest an marchează 240 de ani de învățământ superior la Oradea. Cei mai mulți dintre noi știm că la început a fost Facultatea de Filozofie, apoi în 1788, s-au înființat, pe rând, Facultatea de Drept și academiile teologice. Nu contează denumirile sau forma de organizare a universității noastre în cei 240 de ani, contează ceea ce am lăsat în urmă și ceea ce reprezentăm azi...
Suntem o Universitate care se adaptează nu numai la cererea mediului socio-economic, dar încercăm să fim o instituție de avangardă pentru această regiune. Vom „livra" societății tot mai mulți specialiști pentru industriile și serviciile cu valoare adăugată mare, pentru domeniile strategice de dezvoltare a României (informaticieni, ingineri, specialiști în servicii de sănătate publică, specialiști în industria ospitalității, specialiști în construcții sustenabile, specialiști pentru bio-economie, specialiști pentru securitate, specialiști pentru servicii de educație cu înaltă calificare). Nu vom neglija nici domeniile arte sau educație sportivă, domenii de care o societate bine dezvoltată are atât de mare nevoie".
,,A crescut cifra de școlarizare"
La Universitatea (de Stat) din Oradea, cifrele prezentate de domnul rector, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, în cuvântul de deschidere sunt de-a dreptul impresionante, exprimând dimensiunea la care se desfășoară procesul instructiv-educativ la instituția fanion a învățământului bihorean: ,,15 facultăți, cu peste 15.000 de studenți la studii de licență, masterat și doctorat, iar împreună cu formele de învățământ postuniversitare, avem peste 20.000 de studenți care studiază la universitatea noastră. La licență avem un număr de 106 programe de studii, iar la master 66"... ,,A crescut cifra de școlarizare. La admiterea din 2020, avem 3.952 de ,,boboci" la studii de licență (cu 8% peste admiterea din 2019); la studii de master, sunt admiși un număr de 1.565 de studenți (reprezentând o creștere cu 6%). La studii doctorale sunt înmatriculați 140 de doctoranzi în anul I".
La 1 octombrie 2020, Universitatea din Oradea începe anul universitar cu o resursă umană uriașă: 1.408 angajați: 865 de cadre didactice titulare, 64 de asistenți pe perioadă determinată și 479 personal didactic auxiliar și nedidactic, precum și peste 80 de cadre didactice asociate, angajate la plata cu ora.
,,În ultimii opt ani, am înființat un număr de 31 de programe noi de studii, am mărit capacitatea de școlarizare în IT și Informatică, am mărit capacitatea de școlarizare la specializările medicale, dar am și renunțat, prin desființare, la un număr de 51 de programe. Deci, ne-am restructurat continuu programele pentru a fi mai buni, mai competenți. Punem un accent deosebit pe studiile doctorale; pe lângă cele 18 domenii de doctorat acreditate, anul acesta vom acredita și domeniile Stomatologie și Muzică. Avem la Universitatea din Oradea un număr de 97 de cadre didactice cu drept de conducere doctorat cărora le datorăm apreciere pentru excelența științifică.
Investițiile
Investițiile în infrastructură sunt la cel mai înalt nivel din istoria Universității, peste 63 de milioane de lei prin proiectele universității noastre, semnate și în derulare pentru un campus sustenabil, lucrări care vizează renovarea și dotarea spațiilor de învățământ ale facultăților. În stadiu avansat sunt proiectele de construcție cămine noi (două în parteneriat cu Primăria Oradea, unul de 800 de locuri din fonduri externe, prin Compania Națională de investiții și, implicit, cu Ministerul Educației și Cercetării).
Locul 10 în clasamentul național
Și în domeniul cercetării, reușim să fim mai eficienți și mai performanți; ne mândrim cu un onorabil loc 10 (la nivel universitar național) și 743 la nivel internațional, în ultimul clasament Scimago. În anul universitar 2019-2020, am depăsit 200 de lucrări cotate în prestigioasa bază de date ISI Web of Science. Ne îndreptăm atenția și spre partea de inovare și transfer tehnologic. În acest sens, prin parteneriat cu Consiliul Județean, vom contribui la înființarea Parcului Științific și Tehnologic al orașului Oradea printr-o investiție deja în derulare, de peste 33 de milioane de lei.  Tot în acest domeniu, avem interesul de a construi în campusul central un Centru de Transfer Tehnologic modern și performant, în parteneriat cu Primăria Oradea, proiect cu buget de aproximativ 7 milioane de euro".
O universitate pro-cunoaștere, un motor de progres!
Adresându-se studenților ,,boboci", domnul rector i-a informat că au ales o ,,universitate cu tradiție, dar, în același timp, modernă, o universitate pro-cunoaștere".
Domnul rector Constantin Bungău ne asigură că și în continuare, putem avea încredere în instituția pe care o conduce pentru că ,,vom rămâne un pol de echilibru pentru mediul politic, social sau cultural, dar și un motor de progres la nivel economic".
Noi vă credem, domnule rector, vă susținem, promovându-vă imaginea, pentru ca orădenii și bihorenii, dar nu numai, să vă cunoască gândurile, proiectele și realizările!
Moise-Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 16:53:42 Ora de vară a Europei de Est