Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

În situații dificile, este important să găsim soluții și nu vinovați

Cu școala în plină pandemie

În situații dificile, este important să găsim soluții și nu vinovați

Pentru că de câteva luni viața ni s-a schimbat într-un fel în care poate nici nu ne-am fi imaginat, suntem cu toții bulversați și trăim diferite stări pe care uneori poate ne este mai greu să le gestionăm, uităm scopul pentru care suntem pe Pământ și anume să iubim. Indiferent de ce ne înconjoară, de ce ni se întâmplă, e important și vital să iubim!

Multe articole apar despre școală și educație și din păcate în multe citim mai multe lucruri negative decât pozitive și de aceea am dori să vă prezentăm și părți pozitive, reale, din două școli bihorene.
La Liceul Teoretic ,,Petofi Sandor" din Săcueni, în clasa a II-a A, elevii de doar 8 anișori vin zilnic la școală, bine pregătiți, cu dorința de a fi împreună în sala de clasă, alături de colegi și doamna învățătoare. Copiii mei, cum îi alint, pentru că sunt ai mei, zilnic, patru ore, niciodată nu se plâng de mască; acești copii care știu că pe primul loc este sănătatea lor, sunt bine educați încă de acasă, școala venind în completare; cu acești copii totul se desfășoară atât de armonios. De ce? Pentru că au înțeles că în situații dificile, este important să găsim soluții și nu vinovați, să fim uniți și să căutăm partea bună care e mereu acolo, doar trebuie să ne deschidem inimile cel puțin cât ne deschidem și ochii.
Iubirea nu este condiționată de nimic, nici de mască, nici de distanță!
La Școala Gimnazială ,,Dr. Balasi Jozsef" din Curtuișeni, structura Vășad, în clasa a IV-a, avem elevi și din familii greu încercate, majoritatea de etnie romă, dar frecventează școala cu interes, respectând toate regulile de sănătate, purtând masca zilnic, 4-5 ore, fără să se plângă că nu pot respira sau cât de greu ar fi să se concentreze la ore din cauza măștilor...
Dacă la Săcueni, avem o susținere de 100% din partea părinților în ceea ce privește educația copilului, la Curtuișeni, efortul substanțial este depus de doamna învățătoare, în ceea ce privește educația, însă cel mai important lucru este că toți acești copii înțeleg importanța respectării unor reguli, prin exemplul pe care îl au în față, înțeleg că iubirea nu este condiționată de nimic, nici de mască, nici de distanță. Ei au înțeles că putem să ne manifestăm dragostea și de la o distanță de un metru, că putem să fim extraordinari și frumoși chiar dacă purtăm mască.
Cum au reușit să înțeleagă?
În primul rând cu ajutorul părinților, acasă, prin educația și explicațiile primite, apoi prin exemplul primit de la școală, prin activitățile creative prin care li s-a arătat că o mască nu îi încurcă nici la joacă, nici la învățat, nici la alte activități grozave făcute cu drag împreună!
Ceea ce dorim să subliniem este că școala are o importanță deosebită în dezvoltarea copilului și este important să luptăm împreună în a menține școlile deschise, iar acest lucru se poate doar respectând niște reguli simple, care țin doar de obișnuință.
Școlile noastre (și suntem convinse că nu doar ale noastre) oferă siguranță, oferă sprijin, oferă dezinfectant, oferă condiții ca fiecare elev să se simtă în siguranță cât timp se află la școală, iar elevii vin zilnic cu dorința de cunoaștere și cu speranța că vor veni și mâine, și poimâine...
Haideți, deci, să ne îndreptăm ochii și mintea spre informații de ordin pozitiv, să învățăm să trăim iubind cu adevărat, să ne manifestăm prin și cu respect, pentru noi, dar mai ales pentru copiii noștri!
Prof. Ghiță Brigitta & Onilă Alina

Trimite email
sâmbătă, 24 februarie 2024, 01:38:29 Ora standard a Europei de Est