Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
18 ianuarie 2023

Scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice către Președinte, Parlament și Ministerul Educației să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli

O scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice este adresată președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației, astfel încât să nu se deființeze specializarea de învățător. Săptămâna trecută, Edupedu.ro a scris că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.
„Având în vedere informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege al învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România”, se arată în textul scrisorii.
În document sunt menționate rezultatele deosebite pe care le-au obținut la titularizare absolvenții liceelor pedagogice: „Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice”.

Citiți în continuare ...Stirea din 13 ianuarie!!!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 ianuarie 2023
Să te crucești!!!

Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege al învățământului preuniversitar – surse

Liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar obținut pe surse de Edupedu.ro. Acest lucru înseamnă că liceenii formați în liceele pedagogice vor putea preda doar copiilor din creșe și grădinițe. Până acum, liceele pedagogice aveau și specializarea de educator-învățător.
Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
La articolul 52, alin. (2) stabilește că liceele pedagogice vor avea specializările de educator-puericultor și instructor de educație extrașcolară: „(2) Unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământ pedagogic preuniversitar sunt unităţi de învăţământ liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învăţare-evaluare şi practica pedagogică, pentru specializările din cadrul filierei vocaţionale: educator-puericultor, instructor de educaţie extraşcolară”.
La alin. 3 de la articolul de mai sus apare că „prin absolvirea cu diplomă a specializării educator-puericultor din cadrul filierei vocaţionale, profil pedagogic, se consideră îndeplinite condiţiile de formare psihopedagogică şi de calificare necesare ocupării funcţiei didactice de educator-puericultor, educator educaţie timpurie, educatoare/educator”.
De menționat este că, potrivit proiectului de lege Deca, elevii care la data adoptării proiectului de lege erau înscriși în licee pedagogice și aveau specializarea de învățători vor putea fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar.
Art. 244 alin. (25) din proiectul Deca: „Elevii care la data adoptării prezentei legi erau înscrişi în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învăţător/învăţătoare precum şi absolvenţii acestei specializări prin excepţie de la prevederile art. 171, alin. (1), litera e) pot fi încadraţi pe postul de învăţător/învăţătoare în învăţământul primar”.
La capitolul formarea inițială a personalului didactic de predare apare că în liceele pedagogice pot fi formați atât educatori-puericultori pentru creșe, cât și educatori pentru grădinițe. Tot aici este menționat învățământul primar pentru educator/educatoare, dar probabil este o greșeală.
„Prin excepţie de la prevederile alin. (6), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator se realizează prin unităţi de învăţământ preuniversitar cu profil pedagogic, iar a maiştrilor-instructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiţia de formare psihopedagogică de nivel I”, conform art. 165. alin. (10).
Condițiile de ocupare pentru funcțiile didactice
Absolvenții liceului pedagogic, cu specializarea învățător, vor putea fi angajați în școli. Pentru funcțiile de educator-puericultor, educator/educatoare și învățător/învățătoare trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții, potrivit art. 171 alin. (1) din proiectul de lege consultat de EduPedu.ro:
„a) pentru ocuparea funcţiilor didactice de educator-puericultor, educator/educatoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea corespunzătoare fiecărei funcţii didactice;” – vezi mai jos, în articol, ce excepții au fost introduse până în 2025;
„d) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ preşcolar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „educatoare” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
„e) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ primar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „învăţător” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
j) pentru ocuparea funcţiilor didactice de învăţător/învăţătoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea învăţător sau învăţătoare.”
La creșă vor putea fi angajați pe funcția de educator-puericultor și absolvenţi ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea educatoare sau învăţătoare, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi, precum și absolvenţi cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar, având aceeași condiție.
În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, învățătorii puteau fi formați în liceele pedagogice, conform art. 130 alin. (4): „Prin excepţie de la prevederile alin. (2), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator şi învăţătoare/învăţător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiştrilorinstructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar.”...

În situații dificile, este important să găsim soluții și nu vinovați

Cu școala în plină pandemie

În situații dificile, este important să găsim soluții și nu vinovați

Pentru că de câteva luni viața ni s-a schimbat într-un fel în care poate nici nu ne-am fi imaginat, suntem cu toții bulversați și trăim diferite stări pe care uneori poate ne este mai greu să le gestionăm, uităm scopul pentru care suntem pe Pământ și anume să iubim. Indiferent de ce ne înconjoară, de ce ni se întâmplă, e important și vital să iubim!

Multe articole apar despre școală și educație și din păcate în multe citim mai multe lucruri negative decât pozitive și de aceea am dori să vă prezentăm și părți pozitive, reale, din două școli bihorene.
La Liceul Teoretic ,,Petofi Sandor" din Săcueni, în clasa a II-a A, elevii de doar 8 anișori vin zilnic la școală, bine pregătiți, cu dorința de a fi împreună în sala de clasă, alături de colegi și doamna învățătoare. Copiii mei, cum îi alint, pentru că sunt ai mei, zilnic, patru ore, niciodată nu se plâng de mască; acești copii care știu că pe primul loc este sănătatea lor, sunt bine educați încă de acasă, școala venind în completare; cu acești copii totul se desfășoară atât de armonios. De ce? Pentru că au înțeles că în situații dificile, este important să găsim soluții și nu vinovați, să fim uniți și să căutăm partea bună care e mereu acolo, doar trebuie să ne deschidem inimile cel puțin cât ne deschidem și ochii.
Iubirea nu este condiționată de nimic, nici de mască, nici de distanță!
La Școala Gimnazială ,,Dr. Balasi Jozsef" din Curtuișeni, structura Vășad, în clasa a IV-a, avem elevi și din familii greu încercate, majoritatea de etnie romă, dar frecventează școala cu interes, respectând toate regulile de sănătate, purtând masca zilnic, 4-5 ore, fără să se plângă că nu pot respira sau cât de greu ar fi să se concentreze la ore din cauza măștilor...
Dacă la Săcueni, avem o susținere de 100% din partea părinților în ceea ce privește educația copilului, la Curtuișeni, efortul substanțial este depus de doamna învățătoare, în ceea ce privește educația, însă cel mai important lucru este că toți acești copii înțeleg importanța respectării unor reguli, prin exemplul pe care îl au în față, înțeleg că iubirea nu este condiționată de nimic, nici de mască, nici de distanță. Ei au înțeles că putem să ne manifestăm dragostea și de la o distanță de un metru, că putem să fim extraordinari și frumoși chiar dacă purtăm mască.
Cum au reușit să înțeleagă?
În primul rând cu ajutorul părinților, acasă, prin educația și explicațiile primite, apoi prin exemplul primit de la școală, prin activitățile creative prin care li s-a arătat că o mască nu îi încurcă nici la joacă, nici la învățat, nici la alte activități grozave făcute cu drag împreună!
Ceea ce dorim să subliniem este că școala are o importanță deosebită în dezvoltarea copilului și este important să luptăm împreună în a menține școlile deschise, iar acest lucru se poate doar respectând niște reguli simple, care țin doar de obișnuință.
Școlile noastre (și suntem convinse că nu doar ale noastre) oferă siguranță, oferă sprijin, oferă dezinfectant, oferă condiții ca fiecare elev să se simtă în siguranță cât timp se află la școală, iar elevii vin zilnic cu dorința de cunoaștere și cu speranța că vor veni și mâine, și poimâine...
Haideți, deci, să ne îndreptăm ochii și mintea spre informații de ordin pozitiv, să învățăm să trăim iubind cu adevărat, să ne manifestăm prin și cu respect, pentru noi, dar mai ales pentru copiii noștri!
Prof. Ghiță Brigitta & Onilă Alina

Trimite email

joi, 2 februarie 2023