Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vineri, poftiți la concert!

În atenția publicului meloman!

Vineri, poftiți la concert!

În conformitate cu Hotărârea nr. 41/26.10.2020 a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Bihor, având în vedere rata de incidență cumulată a cazurilor de infectare cu virusul SARS COV - 2 în ultimele 14 zile la nivelul municipiului Oradea, aceasta fiind mai mare de 3/1000 locuitori, accesul publicului la concertele programate în spațiu închis este interzis. Concertele înregistrate vor fi transmise începând de vineri pe pagina Facebook a filarmonicii (facebook.com/fila.oradea).
Vă mulțumim pentru înțelegere!

Filarmonica de Stat Oradea
Miercuri, 4 noiembrie 2020, ora 11.00
CONFERINȚĂ DE PRESĂ
Despre concertul actual:
Vineri, 6 noiembrie 2020- ONLINE pe paginafacebook.com/fila.oradea
2020 november 6, péntek -ONLINE  a facebook.com/fila.oradea oldalon
Program / Műsor:
M. Praetorius - ar. J. Horváth:
5 dansuri baroce din colecţia „Terpsichore"
5 barokk tánc a Terpsichore című gyűjteményből
F. Mendelssohn-Bartholdy:
Concert nr. 1 pentru pian şi orchestră în sol minor, op. 25
1., g-moll zongoraverseny, op. 25
E. Wolf-Ferrari:Simfonie de Cameră
Kamaraszimfónia
Dirijor / Vezényel: Horváth József
Solist / Közreműködik: Cadmiel Boțac - pian / zongora
Despre artiști
Dirijorul invitat, Horváth József s-a născut în 1975 la Cluj-Napoca. La vârsta de şase ani a început să studieze vioara şi pianul. În anul 1999 a absolvit secţia dirijat cor şi în 2001 secţia dirijat orchestră a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima" din orașul natal, unde a fost îndrumat de Petre Sbârcea, Florentin Mihăiescu, Cornel Groza şi Gheorghe Victor Dumănescu. A participat la cursurile de măiestrie ai maeştrilor Christfried Brödel (Dresda, Germania), Fürst János (Szeged, Ungaria), George Pehlivanian (Valencia, Spania), Ghennady Rojdestvensky (Gotha, Germania) şi Kurt Masur (Wroclaw, Polonia). Evoluţia profesională i-a fost influenţată în mod semnificativ şi prin participarea sistematică la repetiţiile şi concertele marilor dirijori Claudio Abbado, Rudolf Barshai, Sir Colin Davis, Adam Fischer, Gianluigi Gelmetti, Valery Gergiev, Philipe Herreweghe, Leonard Slatkin, Pinchas Steinberg, Jesús López-Cobos, Miguel Angel Gomez Martinez şi George Pretre. Începând din 1999 este dirijor al Operei Maghiare, iar din noiembrie 2006 totodată şi al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, acumulând peste 40 de titluri în repertoriul său. Ca dirijor invitat a condus Orchestrele Filarmonicilor din Arad, Oradea, Bacău, Braşov, Cluj-Napoca, Satu-Mare, Sibiu, Timişoara, Târgu-Mureş, Ploiești, Pitești, Orchestra Naţională Radio din Bucureşti, Orchestra de Cameră Radio din Bucureşti, Opera Naţională din Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Opera Brașov, Opera Craiova, Corul Radio din Budapesta, Opera Naţională din Budapesta şi Orchestra Simfonică RTVE din Madrid. A fost inițiatorul și directorul artistic al festivalului comemorativ Liszt 200, organizat la Opera Maghiară din Cluj în octombrie 2011. În anul 2009 a fost distins cu Trofeul Lya Hubic, iar la Gala Premiilor Operelor Naționale din 2016, i s-a acordat „Premiul pentru cel mai bun dirijor", pentru realizarea premierelor de Samson și Dalila, Werther, Lacul Lebedelor și Nabucco la cele două Opere din Cluj-Napoca. Este fondator şi director artistic al Orchestrei CLASSICA din Cluj-Napoca, prin care doreşte să promoveze tinerii muzicieni din Transilvania.
Solistul invitat, deosebit de tânăr,născut în 1997, Cadmiel Boţac a început studiul pianului în orașul natal - Sighetu Marmaţiei - la  vârsta de 4 ani, sub îndrumarea profesoarei Monica Chifor. Talentul său a fost remarcat de timpuriu, la 6 ani câștigând deja primul concurs național. Au urmat alte premii naționale și internaționale, cele mai importante fiind Premiul 1 la concursul "Young Virtuoso" - Zagreb şi Premiul 1 la Concursul "Dinu Lipatti" - Bucureşti. La 14 ani se mută la Cluj-Napoca pentru a putea lucra cu renumitul pianist și pedagog Daniel Goiţi, profesor la Academia de Muzică „Gheorghe Dima". Formarea sa artistică se completează prin cursurile de măiestrie la care a participat în cadrul Mozarteum International Summer Academy de la Salzburg și International Summer Academy Vienna, unde a beneficiat de îndrumarea unor mari artiști, precum Robert Levin, Boris Berman și Markus Schirmer.Un eveniment foarte important în evoluția tânărului artist a avut loc la Concursul Internaţional "Astana Piano Passion" din Kazahstan (2014,) unde a obținut Premiul I, fiind apreciat în mod deosebit de renumitul pianist Denis Matsuev, care l-a invitat să susţină un recital chiar la reședința sa. La scurt timp a câștigat Concursul "Milano Piano Talents", Concursul Internaţional "Adilia Alieva" din Franţa și alte două concursuri internaționale din Brașov și Sibiu. Tânărul pianist acordă o mare importanţă şi muzicii de cameră. Este laureat cu Premiul I la Concursul "Mozart" din Cluj-Napoca, atât la secțiunea pian solo cât și la cea de duo pian-vioară. De asemenea, în doi ani la rând a fost bursier în cadrul Festivalului SoNoRo.A susţinut concerte cu Orchestra Naţională din Kazahstan și Filarmonica din Irkutsk, în cadrul festivalului "Stars on Baikal", iar în țară cu Orchestrele Radio - Bucureşti și cu orchestrele filarmonicilor din Cluj-Napoca, Iaşi, Bacău, Satu-Mare, Arad. A susţinut recitaluri în SUA, Luxemburg, Croația, Italia, Franţa, Rusia, Germania și Austria.În prezent este masterandul Academiei de Muzică și Arte din Viena, la clasa profesorului și pianistului Stefan Arnold.
***
Concertul următor / Következő hangversenyünk
Vineri, 13 noiembrie / november 13, péntek - ONLINE
Richard Wagner:
Idila lui Siegfried - poem simfonic / Siegfried-idill - szimfonikus költemény
L. v. Beethoven:
Simfonia a II-a în Re major, op. 36
II., D-dúr szimfónia, op. 36
Dirijor / Vezényel: Alpaslan Ertüngealp (Turcia / Törökország)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 23:39:44 Ora standard a Europei de Est