Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Consiliul Județean Bihor va accesa fonduri europene pentru creșterea accesibilității pe drumuri județene în Zona Metropolitană Oradea

Președintele C.J. Bihor, ing. Ilie Bolojan, a prezentat, ieri, situația drumurilor din județ și posibilitatea accesării fondurilor europene pentru acestea

Consiliul Județean Bihor va accesa fonduri europene pentru creșterea accesibilității pe drumuri județene în Zona Metropolitană Oradea

Joi, 5 noiembrie, în cadrul conferinței de presă organizate la Consiliul Județean Bihor, președintele a prezentat situația drumurilor din județ și posibilitatea accesării fondurilor europene pentru acestea.

În parteneriat cu Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest(A.D.R.N.V.), până la finalul acestei luni există posibilitatea depunerii cererilor de de finanțare în vederea accesării fondurilor europene în cadrul Programului Operațional Asistență Tehnică, pentru realizarea de studii de fezabilitate. În acest program județul Bihor va beneficia de 340.000 de euro pentru aceste studii ale căror proiecte urmează să fie depuse ulterior prin Programul Operațional Regional. Se vor putea întocmi proiecte de până la maximum 45.000.000 de euro.
În acest sens, vechea conducere a propus refacerea drumurilor județene DJ 709A (Belfir - Șoimi - Pocola) și DJ 767A (Săcuieni - Sâniob), dar în urma unei analize a circulației, dispuse recent pentru toate drumurile din județul Bihor, cu date furnizate de C.E.S.T.R.I.N. (Institutul din cadrul Ministerului Transporturilor care realizează recensăminte de trafic), s-a ajuns la concluzia că cele două proiecte nu aveau un impact economic pentru dezvoltarea județului. Datele furnizate (harta atașată) ilustrează încărcarea drumurilor din județul Bihor la 24/h, astfel că este facilitată o localizare și ierarhizare matematică a celor mai aglomerate trasee din județ. În urma analizei s-a constatat că aceste drumuri, DJ 709A și DJ 767A, nu au o încărcare mare și nu contribuie momentan într-o măsură semnificativă la dezvoltarea județului.
În urma analizei efectuate a rezultat că cea mai mare încărcare o au drumurile: DN1 în direcția Cluj-Napoca (cu un trafic de peste 20.000 de mașini/24h la ieșire din Oradea către Oșorhei, până spre Tileagd, cu o scădere a numărului de mașini spre direcția Aleșd, respectiv ieșirea din județ), centura Oradiei (cu peste 20.000 mașini, în aria situată între zona Nufărul înspre Sânmartin-Deva și zona spre Arad). De asemenea, toate ieșirile din municipiul Oradea au un grad de încărcare cu peste 10.000 de mașini/24h. Un trafic încărcat este spre Sânmartin (cu 18.000 de mașini/24h, trafic ce începe să scadă în zona Hidișel, respectiv Beiuș). O altă zonă aglomerată este cea din Nordul județului, în zona Biharia, unde există încărcare de 11.000 de mașini/24h.
Dat fiind că traficul masiv este în Zona Metropolitană Oradea și există un număr mare de locuri de muncă în Z.M.O. (din peste 160.000 de locuri din județ, 115.000 sunt în zona metropolitană), s-a luat decizia pregătirii proiectului ,,Creșterea accesibilității pe drumuri județene în Zona Metropolitană Oradea", ce ar urma să fie întocmit pe baza fondurilor europene. În parteneriat cu Zona Metropolitană Oradea, care anul trecut a realizat studiile de fezabilitate pentru câteva drumuri ocolitoare, ce vor fi baza accesării fondurilor europene în perioada următoare, și alături de primăriile din zona limitrofă a Oradiei (Oșorhei, Nojorid și Sântandrei), se va pregăti documentația tehnică care trebuie să fie gata într-o lună, pentru ca cererea de finanțare să fie trimisă anul acesta, iar anul viitor să poată fi demarate licitațiile.
Astfel, Consiliul Județean Bihor, în parteneriat cu U.A.T.-urile Oșorhei, Nojorid și Sântandrei va adopta hotărârile necesare, în următoarele două săptămâni, astfel încât drumurile să poată fi preluate de Consiliul Județean și clasificate ca drumuri județene, iar ulterior să se poate întocmi studiile și să se dispună un parteneriat cu A.D.R.N.-V. pentru depunerea cererilor de finanțare până la finalul acestei luni.
Celelalte două centuri pentru care s-au mai întocmit studii de fezabilitate, respectiv Biharia și Paleu vor fi realizate de Primăria Oradea, iar legătura între Sânmartin și Oradea se va realiza în perioada următoare prin Programul Operațional Sectorial Transporturi.
,,Acest proiect ar permite exportul de prosperitate dinspre Oradea în direcția unui perimetru extern de 20-30 km. Estimăm că valoarea acestor trei proiecte se va ridica la aproximativ 40.000.000 de euro. Am hotărât să facem aceste schimbări pentru ca zonele din județul Bihor să aibă o accesibilitate mai bună în așa fel încât să se dezvolte județul și, de asemenea, să existe un impact economic semnificativ asupra dezvoltării prin aceste investiții care vor fi realizate. Banii europeni care sunt pregătiți trebuie să fie investiți acolo unde într-adevăr folosirea lor este la îndemâna mult mai multor oameni, pentru că acolo este și dezvoltarea economică", a declarat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.
Alexandru Laslău,
consilier

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:19:07 Ora standard a Europei de Est