Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prietenia este o haină de preț

La Grădinița nr. 37 din Oradea

Prietenia este o haină de preț

Un om care are calități frumoase nu poate trăi niciodată doar el singur, așa după cum o rază de soare nu-și poate da numai sieși lumina…

 Așa au considerat și doamnele educatoare ale grupei mari de la Grădinița nr. 37 din Oradea, precum și doamna institutor Ana Muscaș, învățătorul clasei a III-a B de la Școala cu clasele I-VIII "Andrei Mureșanu", atunci când au încheiat acordul de parteneriat (coordonat de conducătorii celor două unități de învățământ, doamna Mariana Dragoș - director al Grădiniței nr. 37 și domnul profesor dr. Gheorghe-Lazăr Erdeli - directorul Școlii "Andrei Mureșanu").
 "Școala, prietena mea"
 Proiectul "Școala, prietena mea" are ca scop consolidarea relațiilor parteneriale între unitățile școlare, găsirea unor modalități viabile între educatoare și învățători pentru o bună integrare a copiilor, promovarea ofertei educaționale a școlii, reducerea impactului la cerințele școlii, antrenarea școlarilor și preșcolarilor în desfășurarea de activități comune, familiarizarea preșcolarilor cu învățătoarele și cerințele școlii.
 Din dorința de a transmite copiilor valorile prieteniei, familiarizarea cu spațiul școlii și dezvoltarea capacităților de comunicare și relaționare cu cei din jur, educatoarele Florica Bidirean și Marina Rengle, împreună cu copiii grupei mari au efectuat o vizită la școală. Școlarii i-au primit cu multă căldură pe colegii lor mai mici, i-au invitat în băncile lor și le-au dezvăluit aspecte din viața de școlar. Cadrele didactice au pus la dispoziția copiilor materiale diverse din care cei mici au confecționat împreună mărțișoare și felicitări pentru mamele lor, folosind tehnici variate de lucru. După o oră de muncă, creativitatea copiilor și-a spus cuvântul, iar lucrările minunate parcă zâmbeau sub mângâierea mâinilor și ochilor copiilor, mulțumiți de realizările lor.
 Preșcolarii s-au simțit foarte bine în vizită la școală, au avut ocazia să interacționeze cu colegii lor, școlarii, cu învățătoarea, să-și dezvolte capacități de comunicare și sociale, să lege prietenii, care sunt importante pentru integrarea lor în sistemul școlar. Ei le-au mulțumit elevilor și doamnei învățătoare pentru momentele frumoase petrecute împreună, promițând că se vor revedea. (Florica Bidirean)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:09:35 Ora standard a Europei de Est