Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Harnică, precum furnica

În vizită la locul de muncă al părinților

Harnică, precum furnica

Să-nvățăm de la furnici/ De când suntem foarte mici,/ Cea mai sfântă să ne fie:/ Lecția de harnicie.
Copiii grupei mari de la Grădinița nr. 37 din Oradea, îndrumați de doamnele educatoare Marina Rengle și Florica Bidirean, au fost în vizită la SC AREAS 51 SRL Oradea, fabrică de tricotat.

 Prin această acțiune, s-a urmărit explorarea unor noi surse de informație pentru o mai bună cunoaștere a lumii înconjurătoare. Astfel, copiii și-au îmbogățit cunoștințele legate de materialele folosite într-o fabrică de tricotaje (fire de PNA, lână, tricotaje, mașinile cu ajutorul cărora se realizează puloverele, mașini de tricotat, mașini de cusut, mașini de croit etc). Sub ochii lor, firele trecute prin mașina de tricotat s-au transformat în bucăți mari de tricot, care apoi prelucrate la mașinile de cusut, au devenit haine bune de îmbrăcat.
 Curioși, copiii au adresat întrebări și au dedus că pentru toate activitățile pe care mamele lor le desfășoară, atât acasă, cât și la locul de muncă, ele trebuie iubite și respectate. Au mai înțeles că trebuie să aibă grijă de toate lucrurile din jurul lor pentru că toate implică multă trudă din parte celor care le creează.
 La reușita activității și-au adus contribuția sponsorii D.C. și D.A., cărora le mulțumim, făcând astfel posibilă această nouă experiență valoroasă. (Florica B.)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:13:25 Ora standard a Europei de Est