Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Continuă cursurile de educație financiară în 605 școli din România

Junior Achievement (JA) România și Raiffeisen Bank

Continuă cursurile de educație financiară în 605 școli din România

Peste 27.400 de elevi de școală gimnazială și liceu și 1.000 de profesori beneficiază în acest an de resurse pentru educație financiară adaptate școlii online.

Peste 27.400 de elevi din 605 școli din toată țara urmează cursuri de educație financiară în anul școlar 2020-2021, în cadrul programului de educație financiară derulat de Raiffeisen Bank și Junior Achievement România, ajuns la a zecea ediție. În program vor fi implicați anul acesta și 1.000 de profesori.
De-a lungul celor zece ani ai programului de educație financiară derulat de Raiffeisen Bank și Junior Achievement, peste 108.000 de elevi și profesori au beneficiat de resurse și kit-uri educaționale gratuite, iar 15 licee au beneficiat de finanțări pentru îmbunătățirea condițiilor de învățare și acces la educație online.
Ediția din acest an a programului aduce resurse și activități adaptate școlii online sau hibrid pentru alți 27.400 de elevi de școală gimnazială și liceu și 1.000 de profesori. Resursele programului pot fi accesate de profesori și elevi prin intermediul platformei internaționale LMS JA InspireTM și pot fi utilizate pentru lecții derulate sincron  - bazate pe argumentare, creativitate și cooperare - și asincron - bazate pe exerciții interactive cu feedback imediat, materiale video, simulări și sugestii de documentare suplimentară. Programul cuprinde șase module, cu conținut diferit în funcție de vârsta elevilor.
„Statisticile arată că doar unul din cinci români are cunoștințe financiare de bază (conform Global Financial Survey). Doi din cinci români declară că situația lor financiară este mai degrabă precară și 35% dintre români se văd nevoiți să renunțe la unele lucruri pentru a face față cheltuielilor zilnice. 43% dintre familii își pot acoperi nevoile financiare lunare, dar nu mai pot pune nimic deoparte și doar 16% dintre români declară că au o viață financiară care le permite să și economisească. Scopul nostru este să îmbunătățim aceste statistici. Educația financiară este o materie necesară în curricula școlară cât mai devreme - îi ajută pe elevi să facă alegeri chibzuite și să devină adulți cu un comportament financiar sănătos", spune Corina Vasile, director Comunicare și Relații Publice Raiffeisen Bank România.
Activitățile din program au la bază principiul învățării practice (learning by doing) și pun bazele formării abilităților și atitudinilor de gestionare responsabilă a resurselor financiare la nivel personal, familial și comunitar. De asemenea, activitățile sunt dezvoltate în acord cu principiul secvențialității, creând suficiente contexte educaționale pentru exersarea acestora pe durata unui ciclu de învățare.
Deși educația financiară la vârste mici este în atenția profesorilor, a părinților și a furnizorilor de formare, specialiștii subliniază faptul că varietatea de subiecte necesită ca perioada alocată acesteia să fie suficient de mare, astfel încât copiii să poată înțelege totul, să realizeze conexiuni între concepte și să aibă destule ocazii de a aplica în mod practic noțiunile învățate.
Digitalizarea activităților de educație financiară dezvoltate în cadrul parteneriatului a început în 2018 cu modulul ABCdar bancar, adresat elevilor de liceu,și este completată în acest an cu secvențe digital-interactive pentru elevii de clase primare și cu webinare live susținute de voluntarii Raiffeisen Bank.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:41:29 Ora standard a Europei de Est