Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

F.N.T. 30 / F.N.T. altfel, la final

Festivalul Național de Teatru, ediția a 30-a,

F.N.T. 30 / F.N.T. altfel, la final

Festivalul Național de Teatru a început cu Livada lui Strehler și s-a încheiat cu Electra lui Vitez. S-a derulat între sentimentul unei acute pierderi (livada) și cel al unor imense energii, apte să facă posibil drumul mai departe (Electra).

Așa cum l-am conceput, F.N.T. 30 / .FN.T. ALTFEL s-a constituit, pe de o parte, ca o declarație de dragoste făcută teatrului, iar pe de altă parte ca o demonstrație a faptului că teatrul se poate folosi de criză, pentru a se reimpune și a se reafirma.
Succesul remarcabil al actualei ediții, tradus în interesul a sute de mii de spectatori, nu este succesul nostru, al celor trei selecționeri și al admirabilei echipe F.N.T., ci este reușita teatrului însuși. Este un succes care validează ca împlinite obiectivele noastre importante: asigurarea unei continuități între un timp al normalității și un timp al ieșirilor din matcă, între un timp al scenelor de scândură și un timp al scenelor de pixeli; revizitarea trecutului din ultimele trei decenii și regândirea prezentului teatral în intim racord cu acest trecut; atragerea atenției asupra arhivei ca spațiu viu al memoriei, pledoaria pentru seriozitatea și responsabilitatea pe care actul arhivării le implică; transmiterea unui mesaj către autoritățile politice și administrative din România: Fiţi alături de teatru! Interesul românilor pentru această artă e uriaș, o indică cifrele de audiență pe care F.N.T. 30 / F.N.T. ALTFEL le-a înregistrat.
Le suntem recunoscători tuturor celor care au înțeles miza profundă a proiectului nostru. Pe tot parcursul Festivalului am avut certitudinea unei intense, continue solidarități. Le suntem recunoscători și celor care, de la înălțimea unei omnisciențe pe care nu putem decât să o admirăm cu frunțile plecate, ne-au dat lecții și ne-au „tras de urechi" pentru că am îndrăznit să gândim și să acționăm... altfel. Suntem convinși că acum, la final, se bucură alături de noi pentru această reușită a teatrului românesc.
Nimic nu ar fi fost la fel fără implicarea totală, necondiționată a Uniunii Teatrale din România - U.N.I.T.E.R. şi a echipei F.N.T. Pasiunea și profesionalismul acestor oameni din culisele Festivalului ne-au impresionat și ne-au inspirat în egală măsură. Le mulțumim și îi aplaudăm îndelung...
Standing ovation! Cortina.
Ludmila Patlanjoglu
Maria Zărnescu
Călin Ciobotari
           
F.N.T. 30 / F.N.T. ALTFEL
(on-line, TVR, on-air)
FESTIVALUL NAȚIONAL DE TEATRU
Ediția a 30-a, 22-29 noiembrie 2020
 PRODUCĂTORI:
U.N.I.T.E.R. - Uniunea Teatrală din România
Televiziunea Română
PROIECT CULTURAL FINANŢAT DE:
Ministerul Culturii
PROIECT REALIZAT ÎN PARTENERIAT CU
Primăria Municipiului Bucureşti prin Centrul Cultural Expo Arte
PARTENERI:
Institutul Cultural Român
I.T.I. - Centrul Român al Institutului Internaţional de Teatru
SPONSOR:
Fundația „PROCULTURA" Magdalena și Ovidiu Buluc
PARTENER PRINCIPAL:
MOL România
CU SPRIJINUL:
DEDEMAN
POWERED BY:
EUROPA FM
PARTENERI DE TRADIŢIE:
RADIO ROMANIA, prin canalele: Radio România Actualități, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Radio Romania Internațional, Radio București și Teatrul Național Radiofonic
Radio RFI România
PARTENERI INSTITUŢIONALI:
Teatrul Național „I.L. Caragiale" din București
Teatrul Odeon
Teatrul ACT
ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București
Teatrul Bulandra
Teatrul Evreiesc de Stat
Teatrul Masca
Teatrul Mic
Fundația „Teatru Contemporan" și Teatrul de Comedie
Compania „Passe Partout Dan Puric"
Spider Film
Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Teatrul Național Cluj-Napoca
Teatrul Național „Marin Sorescu" Craiova
Teatrul Național „Radu Stanca" Sibiu
Teatrul Național Târgu-Mureș - Compania „Tompa Miklós"
Teatrul „Sică Alexandrescu" Brașov
Teatrul „Szigligeti" Oradea
Teatrul „Tamási Áron" Sfântu-Gheorghe
Teatrul Național „Mihai Eminescu" din Timișoara
Teatrul „Eugène Ionesco" Chișinău
Les Ateliers Nomad
myStage.ro
PARTENERI MEDIA INTERNAŢIONALI:
Radio Europa Liberă
Deutsche Welle
Theatrescu.com
PARTENERI MEDIA: 
Phoenix Media
Radio Clasic
Marie Claire
Harper's Bazaar
Femeia
Cosmopolitan
Ziarul Metropolis
Teatrul Azi
Revista Amfiteatru
Observator Cultural
Zile și Nopți      
VestiBune.com
Modernism.ro     
Jurnalul.ro
Cotidianul.ro
DCNews
PARTENER DE MONITORIZARE:
MediaTrust
Pamela Bojog-Pricopie

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:42:51 Ora standard a Europei de Est