Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Junior Achievement România continuă implementarea în licee a celui mai amplu program de antreprenoriat pentru elevi

AntreprenorJunior

Junior Achievement România continuă implementarea în licee a celui mai amplu program de antreprenoriat pentru elevi

Sistemele educaționale din întreaga lume trec printr-un proces amplu de transformare digitală și de adaptare a modului de organizare a predării și desfășurare a activităților educaționale.

Junior Achievement România, cu sprijinul Citi România și Citi Foundation, a răspuns acestor provocări și continuă, în anul școlar 2020-2021, implementarea programului educațional de antreprenoriat „Antreprenor JUNIOR", adaptat formatului online sau hibrid, păstrând componentele practice de tip learning by doing și project based. Investiția Citi Foundation în acest program face parte din inițiativa sa globală Pathways to Progress, menită să sprijine pregătirea pentru carieră și oportunitățile economice pentru tineri din întreaga lume. Cu o nouă investiție totală de 100 milioane de dolari, Pathways to Progress își propune să sprijine peste 1 milion de tineri prin dezvoltare de aptitudini și educație antreprenorială.
Programul JA de antreprenoriat
„Antreprenor JUNIOR" este conceput astfel încât să îi motiveze, să îi inspire și să îi pregătească atât pe tineri, cât și pe profesorii coordonatori să folosească o abordare antreprenorială în rezolvarea problemelor cu care se pot confrunta în comunitate sau în carieră.
În cadrul programului de antreprenoriat, cu ajutorul profesorilor coordonatori și al consultanților voluntari din mediul de afaceri, 7.200 de tineri din România vor avea oportunitatea să înțeleagă mai bine conceptul de afacere, cum funcționează domeniul financiar, care sunt diferitele ocupații din România în funcție de industrie, cum poți administra un start-up și cum te poți integra mai bine într-o economie de piață la baza căreia se află principii de etică și de sustenabilitate.
Elevii din programul Antreprenor JUNIOR (program recunoscut de Comisia Europeană drept model de bună practică în educația antreprenorială) își dezvoltă competențele antreprenoriale prin activități de tip learning by doing, care presupun o experiență antreprenorială reală în dezvoltarea unui business pilot. Activitățile se desfășoară sub coordonarea unui profesor și beneficiază de consultanță din partea unui voluntar JA, antreprenor sau specialist cu experiență în domeniul afacerilor.
Elevii care participă la acest program pot susține gratuit examenul pentru obținerea Certificatului European de Competențe Antreprenoriale (European Skills Pass - ESP), dobândind astfel recunoașterea competențelor lor antreprenoriale la nivel european.
Resurse interactive pentru predarea sincronă și asincronă
Materialele programului,disponibile în format tipărit și prin platforma e-learning JA InspireTM, sunt adaptate atât pentru predarea sincronă, care presupune prezența concomitentă a elevilor și profesorilor, cât și pentru predarea asincronă, în care resursele digitale interactive și exercițiile cu feedback pot fi accesate și utilizate de elevi în mod autonom.
Sesiuni online interactive pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale
O componentă importantă a programului JA de educație antreprenorială o reprezintă interacțiunea elevilor cu voluntarii din mediul de afaceri. În anul curent, 15 consultanți voluntari din partea Citi România sunt implicați în program.
J.A. România a lansat seria webinarelor pentru educație antreprenorială încă din toamna acestui an școlar, iar informațiile prezentate au fost centrate pe teme generale de antreprenoriat, care să-i ajute pe elevi să dezvolte un concept de business și să îl testeze ulterior pe piață prin lansarea și conducerea unei afaceri pilot sau a unui start-up.
Prin participarea în calitate de voluntar J.A. la clasă, profesioniștii din diferite domenii explică, pe înțelesul elevilor, concepte și termeni din economia de piață, oferind exemple inspirate din propria experiență profesională. Prin exemplele concrete, profesionale şi personale, pe care le oferă, consultanții voluntari implicați în sesiunile online tematice sau în sesiunile de mentorat dedicate echipelor înscrise în etapa a II-a programului, incubatorul J.A. BizzFactory, devin un model pozitiv pentru elevi și aduc valoare adăugată activităților educaționale.
„Asigurarea continuității accesului la educație pentru copii și adolescenți este una dintre temele principale pe care avem responsabilitatea să le prioritizăm la nivelul societății în contextul pandemiei. Gândirea antreprenorială, inovația și cunoștințele financiare devin cu atât mai importante în perioade de criză sau de transformare sistemică. De succesul nostru colectiv în dezvoltarea acestor abilități depinde, într-o mare măsură, progresul și viitorul țării, iar comunitatea de afaceri poate avea un rol important aici. Parteneriatul de lungă durată între Citi Foundation și Junior Achivement continuă să sprijine acest demers educațional, cu beneficii importante în pregătirea pentru o viață independentă a noilor generații", a spus Alexandra Oniceanu-Becuț, director Comunicare Citibank România.
Pentru informații complete despre programele Junior Achievement România puteți accesa:
https://www.jaromania.org

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:38:16 Ora standard a Europei de Est