Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O nouă etapă a programului derulat în parteneriat de Junior Achievement și Romanian-American Foundation se va lansa la începutul anului 2021

Universitatea Antreprenorială

O nouă etapă a programului derulat în parteneriat de Junior Achievement și Romanian-American Foundation se va lansa la începutul anului 2021

Antreprenoriat, inovație, predare, cercetare, progres, schimbare - toate sunt incluse în strategia universităților din țară și din străinătate.

Pentru ce sunt apreciate universitățile în comunitate? Cum poate fi dezvoltată dimensiunea antreprenorială și de inovație? Universitățile ar trebui să îi încurajeze pe tineri să se orienteze și spre domeniul antreprenorial și să îi sprijine, cu ajutorul cadrelor didactice și voluntarilor din mediul de afaceri, să dobândească cunoștințele și abilitățile necesare pentru a dezvolta și pilota un concept de business.
Lansat în 2016, programulUniversitatea Antreprenorială, derulat în parteneriat cu Romanian-American Foundation, a propus o nouă abordare a antreprenoriatului și inovației în mediul universitar, implicând în proces 34 de universități și având ca scop transformarea acestora în motoare care aduc progresul în comunitate.
De atunci și până acum, activitățile din HUB-urile antreprenoriale din universități au fost extinse pe baza modelelor Junior Achievement (J.A.) România, în colaborare cu comunitatea locală de afaceri, iar studenții participanți la Incubatorul J.A. Bizz Factory au realizat start-up-uri în diferite industrii și au avut ocazia să își echivaleze perioada de practică obligatorie la facultate.
De asemenea, prin competiția de mini-granturi pentru proiecte antreprenoriale, ediția 2020,15 proiecte din 10 universități au beneficiat de finanțare, implicând în activitățile educaționale derulate peste100 de profesori, 1.000 de studenți și 100 de reprezentanți voluntari din mediul de afaceri. Universitățile din runda a II-a a competiției au fost: Universitatea Politehnica București, Universitatea Ovidius Constanța, Universitatea Tehnică Cluj-Napoca,Universitatea din Craiova, Universitatea Dunărea de Jos Galați, Universitatea Al. Ioan Cuza Iași, Universitatea Tehnică Gh. Asachi Iași, Universitatea Lucian Blaga Sibiu, Universitatea Ștefan cel Mare Suceava, Universitatea Politehnica Timișoara.
La elaborarea și implementarea proiectelor au contribuit profesori implicați în programul J.A. Start-Up, fellows ai programului RAF-Fulbright plecați într-un schimb de experiență la Universitatea Rochester, precum și membri din Asociația pentru Educație Antreprenorială. Feedback-ul participanților ne-a demonstrat utilitatea derulării programului:
„Asociația pentru Educație Antreprenorială și Universitatea Politehnica București au conlucrat în proiect, studenții și profesorii au beneficiat de workshopuri pe teme precum design thinking sau finanţele unei firme, iar tinerii au căpătat informații în perioada practicii despre cum să înceapă o afacere, trei dintre ei lansând deja un startup" - profesor, Universitatea Politehnica București.
„Cele două proiecte implementate în doi ani cu finanțarea primită au reușit să impacteze peste 300 de studenți, ajutându-i să-și îmbunătățească cunoștințele și să-și exerseze abilitățile antreprenoriale, prin componenta inovatoare de dezvoltare personală și identificarea resurselor ca viitori antreprenori" - profesor, Universitatea Ovidius Constanța
 „Programul Sustainable Entrepreneurship Summer School s-a desfășurat exclusiv on-line, având în vedere contextul pandemic, și a constat în 11 întâlniri cu oameni-resursă, profesori, practicieni și antreprenori care au discutat despre antreprenoriatul sustenabil și provocările lui" - profesor, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iași.
Urmare a succesului confirmat de rezultatele primelor două ediții, dar și a interesului tot mai mare al studenților și profesorilor pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în contextul unei piețe a muncii tot mai puțin previzibilă, programul Universitatea Antreprenorială va trece într-o  a treia etapă, la începutul anului 2021, păstrând cele două direcții principale, de formare în antreprenoriat prin programul J.A. Start-Up și incubatorul Bizz.Factory și de susținere financiară a celor mai bune proiecte de educație antreprenorială dezvoltate și implementate de profesori în universități. De asemenea, vor fi adăugate componente noi pentru pregătirea profesorilor și studenților: Future Ready Hackathon, sesiuni online interactive cu speakeri străini cu expertiză în antreprenoriat, inovare și design thinking, workshop-uri în mediul virtual, toate având la bază un pachet digital de resurse.
Mai multe detalii despre proiect: https://www.jaromania.org/proiecte/proiect-universitatea-antreprenoriala

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:38:17 Ora standard a Europei de Est