Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Eficientizarea activității în instituțiile din subordinea Consiliului Județean

În cea de-a treia etapă: o reducere efectivă de personal de aproximativ 14%

Eficientizarea activității în instituțiile din subordinea Consiliului Județean

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a susținut marți, 15 decembrie 2020, o conferință de presă cu privire la cea de-a treia etapă de reorganizare a instituțiilor din subordinea Consiliului.

Acesta a prezentat detalii despre reorganizarea propusă, de ce este nevoie de o astfel de reorganizare și ce s-a constatat la analiza a zece instituții din subordine.
La preluarea mandatului de către noua conducere a Consiliului Județean Bihor, a fost remarcat faptul că nu existau suficiente fonduri pentru plata salariilor către angajații Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, din cauza unui deficit de peste 3 milioane de euro.La începutul lunii decembrie, Consiliul Județean Bihor a alocat, prin rectificare bugetară, suma de aproximativ 4 milioane de euro pentru plata salariilor, din fondul de rezervă al instituției și al Guvernului. Optimizarea activității din cadrul aparatului propriu și al instituțiilor din subordinea Consiliului Județean este necesară pentru a se evita astfel de situații în anii următori.
Verificările făcute de conducerea Consiliului Județean în zece instituții subordonate (D.G.A.S.P.C, Muzeul Țării Crișurilor, Teatrul ,,Regina Maria", Teatrul Szigligeti Színház, Filarmonica de Stat Oradea, Școala de Arte Francisc Hubic, Revista de cultură Familia, Revista Culturală Várad, Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai") au indicat o serie de ineficiențe.
„Analizând aceste zece instituții, am constatat că există structuri paralele ineficiente, care nu își justifică existența, personal supradimensionat la majoritatea instituțiilor, structuri administrative stufoase. De asemenea, am constatat cheltuieli nejustificate și de tipul umflării cheltuielilor de personal care, în fapt, ocoleau organigramele aprobate de Consiliul Județean. Contracte de colaborare, contracte cu P.F.A.-uri, cu S.R.L.-uri, contracte pe drepturi de autor. Am dispus ca toate aceste contracte să fie sistate cu data de 1 ianuarie și sigur, acolo unde se organizează evenimente care impun colaboratori externi, contractele sunt justificate, dar va fi un control al acestora. Nu mai avem bani să alocăm aceste bugete pentru instituțiile Consiliului Județean, sens în care i-am invitat în urmă cu o lună pe toți managerii și i-am rugat să facă analize și să vină cu niște propuneri pentru a reorganiza activitățile și pentru a crește eficiența acestor instituții, deoarece cu data de 1 ianuarie nu mai avem capacitatea financiară să le alocăm aceleași bugete. Am luat decizia și am susținut fuziuni acolo unde acest lucru ni s-a părut fezabil, văzând ce se întâmplă în alte părți, scopul fiind acela ca lucrurile să funcționeze mai bine și să eficientizăm activitatea acestor instituții", a precizat președintele Consiliului Județean.
Ilie Bolojan a explicat și situația de la cele două reviste de cultură, finanțate de C.J. Bihor, „Familia" șiVárad". Acestea își vor continua activitatea, însă partea administrativă va fi asigurată de Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai". Totodată, cele două redacții se vor muta în sediul bibliotecii.
,,Scopul nostru este să asigurăm editarea revistelor, dar este o chestiune secundară structura care editează revistele.  În fapt, înseamnă personal administrativ și am considerat că nu este o scădere a nivelului de reprezentare dacă Biblioteca Județeană, care are un personal specializat, contabilitate, achiziții, administrativ, face același lucru pentru Revista Várad și pentru Revista Familia. Partea culturală, partea editorială va rămâne independentă în structura bibliotecii. Prin urmare, nu se desființează revistele, ele fuzionează din punct de vedere administrativ, iar biblioteca va edita cu onoare aceste reviste", a adăugat Ilie Bolojan. 
Vă reamintim că în prima etapă organigrama aparatului propriu al Consiliului Județean a fost redusă de la 195 la 97 de posturi. A doua etapă a presupus regândirea activității asociațiilor și fundațiilor susținute de Consiliul Județean, unde au rămas 25 din cele 80 de posturi existente, iar acum, în cea de-a treia etapă, au fost reorganizate zece instituții subordonate. Din cele 1.973 de posturi cu jumătate de normă și cu normă întreagă, erau ocupate 1.808, restul fiind vacante. Noua organigramă este formată din 1.553 de posturi, ceea ce înseamnă o reducere efectivă de personal de aproximativ 14%.
„Prin aceste măsuri pe care încercăm să le luăm în toate cele trei etape ,,din datele noastre, vom ajunge la niște economii care se situează în jurul valorii de 6 milioane de euro pe an. Jumătate din această sumă va fi folosită pentru a nu mai ajunge în situația de a nu putea plăti salariile celor de la D.G.A.S.P.C., iar cealaltă jumătate va merge în investiții la primăriile din județ, pentru că altă variantă nu avem să dezvoltăm acest județ", a declarat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:25:17 Ora standard a Europei de Est