Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Trei trasee pentru Centura Aleșd

O primă analiză a celor trei trasee

Trei trasee pentru Centura Aleșd

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a susținut ieri (29 dec. 2020) o conferință de presă cu privire la cele trei variante de ocolire a orașului Aleșd.

Tot acum a fost realizată o primă analiză a celor trei trasee de către comisia tehnico-economică a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (C.N.A.I.R.).
Prima variantă, propusă în anul 2010, presupune un traseu cu o lungime de 16,8 kilometri, care traversează răul Crișul Repede în sud și o zonă deluroasă și accidentată în nord. Lungimea și complexitatea lucrărilor ar urca valoarea proiectului la 102 milioane de euro cu TVA inclus, adică 6 milioane de euro/ km.
Al doilea traseu are o lungime de 6,4 km, la o valoare estimată de 27 de milioane de euro, ceea ce înseamnă 4,2 milioane de euro/km. Cea de-a treia variantă presupune un traseu de 5,9 km, realizabil la un cost de aproximativ 25 de milioane de euro.
„Azi a fost această primă analiză, s-a făcut o trecere în revistă a avantajelor și dezavantajelor a fiecăreia dintre variante. Varianta a 3-a are un preț la un sfert din cel gândit inițial pentru prima variantă din 2010 și o lungime de trei ori mai mică. Este proiectul pe care Consiliul Județean Bihor îl susține. Vorbim de exproprieri de terenuri și doar o singură clădire. Avem un acord de principiu al comisiei tehnico-economice a C.N.A.I.R. A doua variantă presupune mai multe exproprieri, pentru că intrăm în zona unor societăți comerciale și, de asemenea, înseamnă lucrări foarte mari de consolidare în albia Crișului Repede. Până în data de 12 ianuarie acest proiect va fi accesibil publicului cu toate detaliile, pentru ca cei care au observații să ni le poată transmite. Între timp, lucrăm la toate datele pentru a definitiva toate argumentele legate de o variantă sau alta, proiectanții vor fi în teren, vor începe să facă studiile topografice și celelalte studii necesare și ne propunem ca la finalul lunii ianuarie, în urma acestei consultări și a analizelor, să venim cu varianta finală care să fie aprobată atât în ședința Consiliului Județean Bihor, cât și în comisia tehnico-economică a C.N.A.I.R. În aceste condiții am putea avea până la sfârșitul lunii mai studiul de fezabilitate cu toate datele necesare pentru această centură și, odată aprobat, să demarăm procedura de proiectare și execuție a acestei centuri, inclusiv partea de exproprieri, astfel încât la finalul anului 2023, proiectul fiind cuprins în actuala perioadă de finanțare pe P.O.I.M. (Programul Operațional Infrastructură Mare), să avem o centură nouă și traficul prin Aleșd pe relația Oradea-Cluj să nu mai fie o problemă, așa cum este astăzi", a declarat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.
Ultima variantă, cea de 5,9 kilometri, este cea recomandată de proiectant și susținută de către Consiliul Județean Bihor după ce, în urma unei analize multicriteriale, a obținut cel mai mare punctaj. Scenariul 3 este investiția cu cele mai reduse costuri, realizabilă în termenul cel mai scurt și cu cele mai mici cheltuieli de întreținere și operare. De asemenea, lucrările de execuție nu ar afecta aria protejată ROSCI0050 (Râul Crișul Repede, amonte de Oradea).
Sugestiile cu privire la cele trei trasee propuse pot fi trimise pe adresa de email sugestii@cjbihor.ro până la data de 12 ianuarie 2021.
Infrastructura, curățenia și performanța în administrația publică, priorități de la preluarea mandatului
În cadrul aceleiași conferințe de presă, Ilie Bolojan a precizat care au fost principalele direcții de la preluarea mandatului de președinte al Consiliului Județean Bihor. Noua conducere s-a axat pe realizarea proiectelor mari de infrastructură finanțate cu fonduri europene, cum sunt centurile orașelor Aleșd și Beiuș, drumul expres Oradea-Arad și drumurile din zona metropolitană Oradea. O altă prioritate a fost reducerea cheltuielilor de funcționare a Consiliului Județean Bihor și a instituțiilor subordonate.
Curățenia din județ a fost o altă direcție importantă, în prezent fiind semnate 90% din contractele dintre firmele de salubritate și populație. A fost, de asemenea, adoptat regulamentul de întreținere a acostamentelor drumurilor din județ și au fost luate măsuri pentru sancționarea celor care depozitează ilegal deșeurile.
Prin stabilirea unor standarde de cheltuieli recomandate primăriilor din județ, Consiliul Județean Bihor își propune să încurajeze performanța în administrațiile publice locale, un alt obiectiv asumat de noua conducere. (B.P.)

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 08:50:22 Ora standard a Europei de Est