Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Să cresc mare și voinic!”

Campania a ajuns, vineri, în faza de evaluare

„Să cresc mare și voinic!”

Campania pentru promovarea normelor de igienă personală și a mediului înconjurător a ajuns, ieri (vineri, 20 martie 2009), în faza de evaluare... pe unitate.

 La Grădinița nr. 20 din Oradea, roadele proiectului (cele mai reușite desene) fuseseră expuse la vedere, pe peretele de la intrare, constituindu-se într-o provocare pentru toți părinții. În față, pe o măsuță, a fost amenajată o miniexpoziție cu principalele ustensile și produse folosite de oamenii în halat alb, tot în scop didactic, să fie cunoscute și să devină familiare, ca astfel să nu mai fie un cap de pod sau o piatră unghiulară pentru cei mici, un motiv de teamă și spaimă la vederea lor în cabinetul medical.
 La ora adevărului, în sala festivă a grădiniței, Corina Crăciunaș, coordonatorul de proiect, sub îndrumarea directorului unității, inst. Rodica Toda, și cu largul concurs al echipei de proiect (educatoarele institutoare Ioana Ilea și Ecaterina Bacter - de la grupa mare „A”, Smaranda Faina și Ioana Ilieș - de la grupa mare „B”, Mariana Pop și Aurica Dumitraș - de la grupa pregătitoare ”A”, precum și inst. Andrada Șulea – de la grupa pregătitoare „B”) au organizat totul ca la carte. Cei circa 110 copii erau aliniați „militărește”, pe plutoane, companii și divizii, astfel ca fiecare să vadă ce se întâmplă pe scenă. De la evaluare, nu putea lipsi tocmai asistenta medicală, dna Gyori Rozalia, care în întreaga campanie a fost omniprezentă.
 Într-o ordine firească a „gradelor militare”, cei mai galonați, preșcolarii din grupele pregătitoare au prezentat scenetele „Sfatul periuței de dinți” și „Visul lui Dănuț”, iar grupele mari au ieșit la interval cu versuri și ghicitori pe tema educației sanitare și protecția mediului înconjurător. Între scenete și la schimbarea gărzii au fost scoase la înaintare cântece cu jocuri de mișcare, ca un moment de înviorare, cu mișcarea corpului și a brațelor deasupra capului. Totul, în bună orânduială, cu zâmbetul pe buze, fără dezordine și gălăgie.
 Cine nu se îngrijește sănătatea nu-și păzește!
 Concluzia, pildele și învățămintele au fost gândite și exprimate în versuri și proverbe spre a fi reținute mai ușor. Pe perioada campaniei, în cele șase săptămâni, la nivelul grupului țintă, au avut loc acțiuni variate: întâlniri cu asistenta medicală, ieșiri în natură, în curtea grădiniței, cu scopul igienizării curții, amenajarea unor colțuri ale micilor sanitari pricepuți, atât în sala de grupă, cât și acasă, discuții despre plantele medicinale, rolul lor în păstrarea sănătății, prezentări în power point, concurs de desene și pregătirea scenetelor și a montajului pentru momentul evaluării.
 „Așa după cum s-a subliniat în această campanie, sănătatea nu înseamnă doar absența bolii sau infirmității, ne-a declarat coordonatorul de proiect, educatoarea Corina Crăciunaș. S-a dorit, astfel, să se tragă un semnal de alarmă, pentru că, încet, dar sigur, ne autodistrugem. Trebuie să fim atenți la tot ceea ce ne înconjoară, dar și mai atenți cu propria persoană. Atenție sporită în ceea ce privește alimentația: când, cât, ce și cum mâncăm. A învăța de la cea mai fragedă vârstă să fii îngrijit, să respecți regulile de igienă personală, să te obișnuiești cu un regim rațional de alimentație înseamnă a pune bazele trainice formării unui comportament igienic”, a concluzionat Corina Crăciunaș. (Ovidiu DAN)

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 00:08:41 Ora standard a Europei de Est